برگزاری نشست شورای پژوهش و فناوری در دانشگاه کاشان

۲۰ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۳:۲۱ کد : ۴۶۱۴ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۹۱۳
برگزاری نشست شورای پژوهش و فناوری در دانشگاه کاشان

شورای پژوهش و فناوری با حضور فرماندار کاشان، رییس شورای شهر کاشان و آران و بیدگل و صاحبان صنایع و جمعی از صنعتگران و کارآفرینان در دانشگاه کاشان برگزار شد.

 

رییس دانشگاه کاشان هدف از برگزاری این نشست را ارائه راهکارهای علمی برای رفع نیازهای جامعه بیان کرد و گفت: پژوهش و تحقیق رمز توسعه کشور در تمامی زمینه هاست.

 

دکتر عباس زراعت فرش، اسانس، انرژی خورشیدی  و کویر و دریاچه نمک را از پتانسیل های بالقوه کاشان ذکر کرد و اظهار داشت: باید از این ظرفیت ها به نحو احسن استفاده شود که اگر  از دست رود خسران زیادی به شهر وارد می شود.

 

وی خاطرنشان کرد: استفاده از پتانسیل های بالقوه دانشگاه کاشان و توان علمی اعضای هیات علمی و کارشناسان مربوطه تاثیربسزایی در پیشرفت این منطقه دارد.

 

رییس دانشگاه کاشان به راه اندازی مرکز اندیشگان در قمصر، تاسیس شعبه آی سی تی پی دردانشگاه کاشان اشاره کرد و افزود: این موارد فرصت مناسبی برای تبادل تجربیات و ارائه طرح های تحقیقاتی و پژوهشی  برای توسعه علمی و اقتصادی این منطقه است.

 

وی  پراکنده کاری را مانع پیشرفت دانست و افزود: باید همه با همفکری  و تجمیع فعالیت ها در یک مرکز تخصصی و تعامل با جامعه و مردم در راستای حل مشکلات و نیازهای مردم و توسعه شهر گام برداریم.

 

دکتر زراعت شرکت های دانش بنیان را مهمترین گام توسعه کشور بیان کرد و اظهار داشت: باید سعی شود تا علم و فناوری به محصول و ثروت تبدیل شود.

 

رییس دانشگاه کاشان به تشکیل دبیرخانه شورای پژوهش و فناوری در دانشگاه کاشان اشاره کرد و افزود: این شورا با تشکیل کمیته های تخصصی  با مشارکت دانشگاه و سازمان ها و ادارات باید در مسیر توسعه و رفع مشکلات جامعه گام بردارد.

 وی اظهار داشت: منطقه فرهنگی کاشان بویژه شهرستان کاشان به دلیل اختلاف های سیاسی و جناحی، خسارت های زیادی دیده است و این منطقه متناسب با مردمان نجیب و فرهیخته آن، توسعه پیدا نکرده است که گناه آن بر دوش مسئولان و کسانی است که به جای توجه به مصالح منطقه و مردم همواره به فکر مصلحت های شخصی بوده اند.

دکتر زراعت خاطر نشان کرد: دانشگاه کاشان بعنوان یک مرجع تخصصی و بی طرف، این آمادگی را دارد که محوریت توسعه را بر عهده گرفته و تمامی تحقیقات و پژوهش های مربوط به فعالیت های اقتصادی، مدیریتی، اجتماعی و فرهنگی را انجام دهد.

وی با بیان اینکه هیچ کشور توسعه یافته ای را نمی توان یافت که غیراز راه دانشگاه توسعه پیدا کرده باشد افزود: همه ما باید مرجعیت دانش و پژوهش را بپذیریم و توسعه زمانی پایدار و سودمند خواهد بود که بر مبنای دانش و تحقیقات باشد و وظیفه دانشگاه است که تحقیقات مورد نیاز ارباب صنایع و مدیران را انجام دهد.از مردم و صاحبان صنایع می خواهیم دانشگاه را از آن خودشان بدانند.

 

معاون استاندار و فرماندار کاشان نیز در این مراسم پژوهش و فناوری را  رمز توسعه کشور دانست و گفت: با توجه به نامگذاری سال جاری از سوی  مقام معظم رهبری به نام اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل، همه باید سعی نمایند تا ارتباط دانشگاه و صنعت و علمی کردن فعالیت ها در مسیر توسعه و آبادانی عملی گردد.

 

دکترحمید رضا مومنیان دانش بنیان کردن، عدالت محور بودن فعالیت ها، مردمی بودن، درونگرا بودن و برون نگر بودن را از رویکردهای جدی اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب بیان کرد و افزود: دانشگاه یکی از پایه های مهم برای تحقق این رویکردهاست.

 

وی به ظرفیت ها و برندهای جهانی کاشان در زمینه های فرش، گلاب، خانه های تاریخی، نجوم، نانو و انرژی اشاره کرد و اظهار داشت: کاشان بهترین شاخصه ها و مولفه های توسعه اقتصادی را دارد که باید از این پتانسیل ها با همکاری اعضای هیات علمی دانشگاه ها به نحو احسن استفاده شود.

 

فرماندار کاشان خاطر نشان کرد: شورای پژوهش و فناوری یکی از مواردی است که می تواند استراتژی ها را هدفمند و راه حلی برای این مسایل پیدا کند.

 

دکتر مومنیان تاکید کرد: در کاشان ظرفیت زیاد است ولی باید رویکردها تغییر کند و مسیرهای درست این ظرفیت ها بررسی و مبتنی بر دانش برنامه ریزی شود.

 

وی اظهار امیدواری کرد: تا با جهت دهی و هم افزا کردن فعالیت ها بتوان در راستای حل مشکلات کاشان گام برداشت.

 

رییس شورای اسلامی شهر کاشان نیز در این نشست جایگاه علم را رفیع دانست و گفت: استفاده از توان علمی دانشگاه ها و تدوین روش های جدید راه حل معضلات و مشکلات جامعه است.

 

حسین حیدریان خاطر نشان کرد: اگر امروز تصمیمات و فعالیت های مدیریت شهری  مبتنی بر پژوهش باشد خیلی از آسیبها حل می شود.

 

وی از اعلام آمادگی شورای شهر با هرگونه همکاری با دانشگاه خبر داد و افزود: مجموعه اعضای شورای اسلامی شهر کاشان آماده ارائه راهکارهای عملی برای توسعه و رفع مشکلات شهر می باشد.

 

در این نشست اعضای حاضر در جلسه نیز نقطه نظرات و دیدگاه های خود را ارائه کردند.

 

 

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

نظر شما :