موزه فرش در کاشان ایجاد می شود

۲۵ تیر ۱۳۹۵ | ۱۳:۱۸ کد : ۴۶۰۲ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۹۸۶
امضاء تفاهم نامه دانشگاه کاشان با شهرداری کاشان برای ایجاد موزه فرش

آیین شب کاشان با حضور رییس دانشگاه کاشان و جمعی از مسئولان با امضاء تفاهم نامه همکاری  موزه فرش در موزه فرش تهران برگزار شد.

شهردار کاشان در این مراسم از  راه اندازی موزه فرش کاشان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: با همکاری دانشگاه کاشان و پس از بررسی‌های لازم حمام تاریخی سلطان میر احمد برای این کار انتخاب شده است.

 سید محمد ناظم رضوی در آیین «شب کاشان» که در موزه ملی فرش ایران برگزار شد اظهار کرد: توجه و پرداختن به داشته‌های منحصربه‌ فرد هر شهر در توسعه پایدار آن شهر تاثیرگذار است و وجود فرش شیخ صفی به عنوان قدیمی‌ترین فرش موجود در جهان نشاندهنده جایگاه فرش کاشان در دنیا است.

وی با بیان اینکه از سالیان دور کاشان قطب تجارت و بازرگانی ابریشم بوده است، تصریح کرد: ممکن است ابریشم در شهرهای دیگر تولید شود ولی تجارت این محصول استراتژیک منحصراَ در کاشان انجام می‌شده است و این امر یکی از ویژگی‌های خاص کاشان در حوزه نساجی و قالی‌بافی است.

شهردار کاشان ادامه داد: مراحل مختلف تهیه الیاف، فرآوری الیاف فرش، رنگرزی، پرورش کرم ابریشم، پشم گوسفندان همه در شهر کاشان صورت می‌گرفته است، در سالی که بنا به فرمایش مقام رهبری سال اقتصاد مقاومتی نامگذاری شده است باید تلاش بیشتری در این حوزه‌ها داشته باشیم و زمینه فعالیت را برای اقشار فعال جامعه فراهم کنیم.

وی همچنین از احداث نمایشگاه بین‌المللی کاشان خبر داد و افزود: با همکاری نماینده مردم شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل در مجلس و اتاق بازرگانی عملیات اجرایی نمایشگاه بین‌المللی کاشان در فضایی به وسعت 15 هکتار آغاز می‌شود.

شهردار کاشان با بیان اینکه با راه‌اندازی فرودگاه کاشان زمینه فعالیت‌های اقتصادی بیشتر در‌کاشان فراهم شده است، ادامه داد: این مهم تاثیر زیادی در صادرات و واردات بخشی از مواد اولیه فرش دستباف دارد.

ناظم رضوی با اظهار تاسف از اینکه در سال گذشته اجازه نداند کاشان به عنوان شهر فرش ایران نامگذاری شود، بیان کرد: با احترام به تصمیمی که در این زمینه اتخاذ شد و اتفاقات دیگری که در محافل نیمه‌رسمی افتاد، شهر کاشان با دارا بودن ویژگی‌های منحصربه‌فرد در این زمینه ، شهر دیگری انتخاب شد.

وی خاطر نشان کرد: شهر کاشان با دارا بودن 1100 کارخانه فرش ماشینی و وجود اساتید و فعالان مطرحی در زمینه طرح و نقش نیازمند توجه و‌یژه مسئولان است.

رئیس موزه ملی فرش گفت: فرش کاشان شناسنامه فرهنگی و هنری ایران است.

عبد المجید شریف زاده در آیین «شب کاشان» که در موزه ملی فرش ایران برگزار شده بود، اظهار کرد: اعضای هیئت امنای فرش ایران در دوره جدید فعالیت موزه فرش رویکرد ویژه‌ای نسبت به معرفی هرچه بیشتر و بهتر فرش دارند.

وی با بیان اینکه فرش کاشان شناسنامه فرهنگی و هنری ایران است، تصریح کرد: فرش ایران را در جهان به نام قالی می‌شنا‌سند و قالی های ایران سفیران فرهنگی این کشور در دنیا بوده است بنابراین حفظ اصالت و فرهنگ از مهم‌ترین وظایف ما است.

رئیس موزه ملی فرش ادامه داد: فرش کاشان به همت استاد محسن محسنی ثبت جهانی یونسکو شده است و اساتیدی مانند استاد محتشم، فرشچی، اصفهانیان، تقدیسی نقش مهمی در جهانی شدن فرش ایران داشته‌اند و باید در حفظ و حراست این گنجینه مهم بیشتر تلاش کرد. 

لازم به ذکر است، هفته فرهنگی کاشان از 21 تیرماه تا 31 تیرماه به ابتکار شهرداری کاشان و مشارکت و همکاری دانشگاه کاشان، تولید کنندگان فرش دستباف و ارگان‌های معتبر در موزه ملی فرش ایران کار خود را آغاز کرد.

در موزه ملی فرش امکان تماشای بافندگی فرش از نزدیک، طراحی و نقشه‌کشی، رنگرزی، نقاشی قالی و معرفی صنعت دستی شعربافی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین منسوجات کاشان فراهم شده است.

در آیین «شب کاشان» که با حضور مسئولان عالی رتبه و افتخار حسین عارف، رئیس موسسه فرهنگی اکو و کارشناسان حوزه فرش برگزار شده بود از هنرمندان و اساتید بافنده فرش خانم خاوری، طراح و نقاش استاد امیر کریم و علی صانعی، محمد علی تقدیسی، حسن معرفتی، محمد محتشم زاده تقدیر شد.

همچنین در این آیین از استاد مهدی محمود زاده- استاد کار چله دوانی، استاد مهدی محتشمی- استاد کار شعربافی، استاد احمد ستاری و استاد حمید حلی -استاد کاران رنگرز و تولید کنندگان فرش دستباف استادان علی مرشدی، جواد اصفهانیان، افسری، حسن عبد الشاهی تجلیل به عمل آمد.

در این شب از کتاب مصور بازار کاشان و فیلم مستند و تمبر یادبود فرش دستباف کاشان رونمایی شد.

اجرای تصنیف فرش توسط گروه هنری کاشان و برپایی نمایشگاه معرفی جاذبه های گردشگری منطقه کاشان از دیگر برنامه‌های این رویداد فرهنگی بود.


نظر شما :