مصاحبه با رییس دانشگاه کاشان

۱۲ تیر ۱۳۹۵ | ۱۲:۵۹ کد : ۴۵۷۵ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۰۳۹
مصاحبه با رییس دانشگاه کاشان

پیامد اعلام رتبه بندی جدید دانشگاه ها در سطوح چهارگانه از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تخصیص اعتبارات، تعریف مأموریت های دانشگاه ها، اعطای مجوز گسترش رشته ها و پژوهشکده ها و ..... بر این اساس گفت و گویی اختصاصی با رییس محترم دانشگاه انجام دادیم که در ذیل می آید:





1- اخیرا خبری در سایت ها منتشر گردید مبنی بر اینکه دانشگاه کاشان در سطح 2 دانشگاههای کشور قرار گرفته است .لطفا در این خصوص توضیح دهید.

با سلام و آرزوی قبولی طاعات استحضار دارید که دولت تدبیر و امید سیاست های جدیدی را در مورد ارتقای کیفیت آموزش عالی تصویب نموده است از جمله اینکه دانشگاهها بر اساس طرح آمایش علمی فعالیت نمایند یعنی هر دانشگاه بر اساس پتانسیل ها و نیاز های منطقه باید فعالیت کند.طرح دیگر، ماموریت گرا شدن دانشگاههاست. بدین معنا که برای هردانشگاه ماموریت خاصی تعریف می شود تا هر دانشگاهی در زمینه خاصی فعالیت کند تا از موازی کاری اجتناب شود. یکی دیگر از این اقدامات سطح بندی دانشگاهها می باشد.در این طرح مقرر است دانشگاههای کشور بر اساس امکانات و پتانسیل هایی که دارند در چهار سطح قرار گیرند که 6 دانشگاه بزرگ کشور مانند تهران – شهید بهشتی – اصفهان – تبریز – تربیت مدرس –شیراز  فردوسی و مشهد در سطح یک قرار گرفته و خوشبختانه دانشگاه کاشان به رغم اینکه در مرکز استان قرار نداشته و طبعا از امکانات استانی محروم است در سطح 2 قرار گرفته است.

2- چه دانشگاههای دیگری در سطح دو قرار دارند؟

داننشگاههایی که در سطح 2 قرار دارند عبارتند از :  ارومیه – الزهرا (س) – بوعلی‌سینا – بیرجند – خوارزمی – رازی – زنجان – سیستان و بلوچستان – شهید چمران اهواز – شهید باهنر کرمان – کاشان - گیلان – یزد همانگونه که ملاحظه می کنید دانشگاه کاشان تنها دانشگاه غیر مرکز استان است که در سطح 2 قرار دارد و بسیاری از دانشگاههای مرکز استان در سطح 3 و 4 قرار دارند. این افتخار بزرگ را به همکاران دانشگاهی تبریک عرض نموده و از همه عزیزان که برای اعتلای دانشگاه زحمات شبانه روزی می کشند تشکر می کنم.این سطح بندی نشان می دهد که دانشگاه کاشان ظرفیت آن را دارد که در سطح یک قرار گیرد که امیدواریم بزودی شاهد تحقق این موضوع باشیم.

3-ملاک سطح بندی دانشگاهها چیست؟

برای سطح بندی دانشگاهها ملاک های متعددی وجود دارد از جمله : تناسب استاد و دانشجو که الحمدلله دانشگاه ما نزدیک استاندارد است ،فعالیت های بین المللی که در حال حاضر با بیش از ده دانشگاه خارجی تفاهم نامه داریم ، دانشجویان خارجی که نزدیک 400 دانشجوی خارجی در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند ، امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی ، تعداد استاد تمام و دانشیار، کیفیت آموزشی، میزان پذیرفته شدگان در مقاطع بالاتر و... که بحمدلله دانشگاه کاشان در این زمینه ها وضعیت خوبی دارد.

4- قرار گرفتن دانشگاه در این سطح چه آثاری را در پی دارد ؟

قرار است تخصیص بودجه و اعتبار به دانشگاهها ، اعتبار بین المللی و ملی، تعداد دانشجو و امکاناتی از این دست بر اساس سطح دانشگاهها توزیع گردد.

 

5- وزیر محترم علوم، تحقیقات و فن آوری چند روز قبل به دانشگاه سفر داشتند .آیا این سفر نتایجی هم برای دانشگاه در پی داشت ؟

خوشبختانه وزیر محترم دیدگاه بسیار مثبتی به دانشگاه کاشان دارند بگونه ای که در سخنرانی خود از این دانشگاه بعنوان دانشگاه خوب و مترقی یاد کردند.دو مرتبه سفر ایشان در یک سال و نیم گذشته نیز گویای این مطلب است.ایشان ضمن حضور در مراسم ضیافت افطار خیرین ،آزمایشگاه مرکزی و خوابگاه متاهلین را افتتاح نموده و  کلنگ یک کارگاه و پژوهشکده فرش و دانشکده معماری را بر زمین زدند.ایشان قول دادند مجوز پارک علم و فن آوری را صادر کنند و بدهی های دانشگاه را پرداخت کرده و چند دستگاه برای آزمایشگاه مرکزی خریداری نموده و برای تکمیل پروژه های نیمه تمام خیرین دستور مقتضی صادر نمودند.

6- برای آینده دانشگاه چه برنامه هایی را در نظر دارید؟

دانشگاه در نظر دارد برنامه راهبردی چهارساله خود را عملیاتی کرده و فعالیت های خود را حول چند محور مانند آب، فرش، انرژی خورشیدی، باستان شناسی و توریسم که مورد نیاز منطقه است متمرکز نموده و تمامی دانشکده ها و پژوهشکده ها حول این محورها متمرکز گردند و از پراکنده کاری پرهیز گردد.
یکی از اقدامات مهم این دانشگاه که مورد تایید وزیر محترم نیز قرار گرفت افتتاح شعبه آی سی تی پی ایتالیا در کاشان است که گام مهمی برای بین المللی کردن دانشگاه می باشد.این مرکز بزرگ علمی به همت پروفسور عبدالسلام دانشمند مسلمان برنده جایزه نوبل در ایتالیا تاسیس شده و زیر نظر یونسکو فعالیت می کند و هدف آن توسعه علوم در کشورهای توسعه نیافته و کشورهای توسعه یافته می باشد.اقدام دیگر تاسیس پژوهشکده رصدخانه بین المللی ایران است که در نزدیکی کاشان قرار دارد.همچنین دانشگاه کاشان در نظر دارد به حمایت خیر ارجمند جناب مهندس سعیدی طرح نویی از دانشگاه مدرن را در سایت دانشگاه راه اندازی کند تا در آینده الگویی برای دانشگاه های ایران شود.خوشبختانه 5 نفر از دانشمندان مطرح جهان که جایزه نوبل دارند پذیرفته اند تا نظارت علمی بر این مرکز داشته باشند.همکاری با دانشگاههای خارجی، تبادل استاد و دانشجو، ارتباط جدی با صنعت، هدایت طرح های پژوهشی و پایان نامه ها به سوی نیازهای منطقه، تعامل با جامعه و محوریت دانشگاه برای توسعه جامعه از مهم ترین برنامه های پیش روی دانشگاه است.اینجانب به تمامی صاحبان صنایع و مدیران شهری و مردم عزیزمان اعلام می دارم دانشگاه کاشان را از خودتان بدانید و وظیفه ماست تا نیازهای شما را برطرف کنیم بنابراین به دانشگاه اعتماد کنید زیرا همانگونه که بنیان گذار جمهوری اسلامی فرموده اند دانشگاه مرکز تمامی تحولات است و توسعه بدون دانشگاه معنا ندارد.اگر شما بخواهید ما با یک اشاره دانشگاه را به دل صنعت و ادارات و جامعه می آوریم.

نظر شما :