استاد فرهنگ و زبان های باستانی دانشگاه تهران: ارائه پایان نامه دانشجویان برای حفظ زبان و گویش محلی لازم است

۰۶ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۲:۵۵ کد : ۴۵۲۹ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۹۵۶
استاد فرهنگ و زبان های باستانی دانشگاه تهران: ارائه پایان نامه دانشجویان برای حفظ زبان و گویش محلی لازم است
 

استاد فرهنگ و زبان های باستانی دانشگاه تهران  گفت: ارائه پایان نامه دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در خصوص زبان و گویش محلی از جمله راهکارهای حفظ و حراست از گویش هاست.

 

سید سعیدرضا منتظری در نخستین همایش زبان های محلی منطقه فرهنگی کاشان، به حدود 36 تا 39 گویش در اقصا نقاط ایران اشاره کرد و افزود: حدود هشت 10 زبان اعم از فارسی، ترکی، لری و کردی نیز در کشور وجود دارد.

 

وی اظهار داشت: گویش های منطقه کاشان از نراق گرفته تا آران و بیدگل، جوشقان، نطنز، بادرود و شهرهای و روستای اطراف این مناطق زیر مجموعه گویش های منطقه مرکزی ایران است.

 

وی زبان،گویش و لهجه را سه شاخص زبان شناسی بیان کرد و گفت: زبان های ایرانی یکی از شاخه های زبان های هندوایرانی از خانواده بزرگ زبان های هندواروپایی را تشکیل می دهد.

 

دکتر منتظری افزود: زبان های ایرانی یک ریشه مشترک باستانی دارد و به گویش های مختلف و هر گویش به لهجه های مختلف استعمال می شود.

 

وی اظهار کرد: اگر بر اساس این ابزار ارتباطی دو شخص متوجه منظور یکدیگر نشوند بنابراین آنان از دو زبان مختلف استفاده می کنند اما اگر این تفاوت منحصر به تغییرات دستوری، واژگانی و لغوی باشد به معنای کاربرد تنها دو گویش است.

 

این پژوهشگر گویش های محلی تأکید کرد: به طور عمده گویش ها که با مناطق مختلف توانایی برقراری ارتباط را نداشته باشند از بین می روند و واژگان غریبه زودتر روی آنها تأثیر منفی می گذارد.

 

در این نشست مهندس محلوجی مدیر بنیاد فرهنگ کاشان و دکتر مشهدی نوش آبادی  رییس مرکز پژوهشی کاشان شناسی دانشگاه کاشان  نیز به معرفی کتابهایی در خصوص زبان های محلی منطقه پرداختند.


نظر شما :