معاون فرهنگی دانشگاه کاشان: زبان از گنجینه های هنر و بازتاب وضعیت فکر و زندگی مردمان است

۰۶ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۲:۵۵ کد : ۴۵۲۸ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۹۰۳
معاون فرهنگی دانشگاه کاشان گفت: زبان از گنجینه های هنر و بازتاب وضعیت فکر و زندگی مردمان است.

 معاون فرهنگی دانشگاه کاشان گفت: زبان از گنجینه های هنر و بازتاب وضعیت فکر و زندگی مردمان است.

 

دکتر حسین ستار در نخستین همایش زبان محلی منطقه فرهنگی کاشان که در دانشگاه کاشان برگزار شد اظهار داشت: باید زبانهای محلی را بیان کننده و بازتاب افکار و اندیشه ها و آرمانها و هویت محلی هر دیار بدانیم.

 

وی با بیان اینکه راز توجه به گویشهای محلی را میتوان در همین نکات یافت افزود: اگر زبان رسمی از قدرت و سیاست و حکومت کسب اعتبارمی کند هویت و اعتبار زبان رسم به فرهنگ بومی مردمان است.

 

وی خاطر نشان کرد: گویش ها شاخه هایی از یک زبان واحد هستند، مثلا گویش های: فارسی، تاتی، کردی، بلوچی، مازندرانی، گیلکی و … ‏گویش های گوناگون یک زبان ایرانی هستند که آن را " زبان ایرانی نخستین" نامیده اند.

 

وی با بیان اینکه به انواع هر گویش، لهجه می گویند افزود: گویش ها از نظر ‏آوایی، واژگانی و دستوری با هم تفاوت های بسیاری دارند.

 

  معاون فرهنگی دانشگاه کاشان تاکید کرد: می توان با زبان محلی و گویشهای قومی و بومی تاریخ و هنر قوم و دیار را استخراج کرد و به هویت آفرینی و اصلاح فرهنگی آن منطقه اقدام نمود..

 

وی  با بیان اینکه قرآن که اعجاز آن به اعبتار بلاغت ادبی اش هویت یافته تلاش دارد از لهجه ها و گویشهای مختلفی در ارتقای وجهه ادبی خود استفاده نماید افزود: از این رو دانشمندان علوم قرآنی همیشه بحث از این گویشها را در بازشناسی قرآن مورد توجه قرار داده و به نقش آن در هویت بخشی به ادبیات عرب سخن گفته اند.

 

دکتر ستار  با اشاره به اینکه بر اساس آمارهای موجود نیمی از شش هزار و 700 گویش موجود در دنیا از بین رفته و گفته می شود در هر دو هفته یک زبان و گویش در دنیا از بین می رود خاطر نشان کرد: متاسفانه در سالیان اخیر با انحطاط و انزوا و گاه با انحلال گویشهای محلی در کشور خود مواجه بوده ایم و نه تنها اقدامی موثر در بازیابی و احیا و نگه داشت گویشها نداشته ایم که گاه و بیگاه با استهزاء و تمسخر آن هم به شکل رسمی و در رسانه ای رسمی موجبات کم اقبالی در به کار گیری گویشهای محلی را فراهم نموده ایم.

 

وی پاسداشت گویشهای محلی را لازم دانست و افزود: در این راستا توجه به نقش مادران در این زمینه بسیار مهم است و تحقیقات نشانگر رشد گویشهای محلی در صورت استفاده از آن توسط مادران است.

 

  معاون فرهنگی دانشگاه کاشان تاکید کرد: باید متولیان امر باور کنند گویشهای محلی سرمایه های فرهنگی هستند که باید در حفط و نشرش کوشاباشیم.

 

وی خاطر نشان کرد: سیستم آموزش و پرورش باید فسمتی از آموزش خود را بر همین محور ادامه دهد.در این سسیتم میتواند بخشی از آموزش به همان لهجه محلی باشد.

 

  دکتر ستار نقش رسانه ها رادر حفظ و ترویج گویش های محلی حایز اهمیت دانست و افزود: رسانه های تبلیغی باید با احترام و نه سخره گرفتن برای این گویشها هویت افتخار آمیز ایجاد نمایند نه اینکه به هجو و استهزاء بپردازند.

 

وی با بیان اینکه دانشگاهها در هویت بخشی به مطالعات زبانهای محلی غفلت کرده اند تاکید کرد:استفاده از دانشجویان  تحصیلات تکمیلی به خصوص در تدوین پایان نامه ها میتواند نقشی اساسی در این راستا داشته باشد.


نظر شما :