تشکیل مجمع علمی و دانشگاهی ایران و کشورهای عربی برای گفتگوهای فرهنگی

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۳:۱۲ کد : ۴۵۱۵ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۸۷۲
نشستی با حضور روسای چند دانشگاه بزرگ کشور و روسای چند دانشگاه عربی روز سه شنیه بیست ویکم اردیبهشت در محل دانشگاه شهید بهشتی برای تشکیل مجمع علمی و دانشگاهی ایران و کشورهای عربی برای گفتگوهای علمی و فرهنگی با محوریت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تشکیل شد.

 نشستی با حضور روسای چند دانشگاه بزرگ کشور و روسای چند دانشگاه عربی روز  سه شنبه بیست ویکم اردیبهشت در محل دانشگاه شهید بهشتی برای تشکیل مجمع علمی و دانشگاهی ایران و کشورهای عربی برای گفتگوهای علمی و فرهنگی با محوریت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تشکیل شد.


رییس دانشگاه کاشان در این جلسه طی سخنانی تبادلات وگفتگوهای علمی را در راستای توسعه علمی لازم دانست وگفت:  تفاهم و گفتگو موضوع جدیدی نیست و از قدیم الایام از راههایی همچون تجارت، تبادلات علمی و ارسال نماینده وجود داشته است.

دکتر عباس زراعت اظهار داشت: در حال حاضر که فرهنگ از شکل دولتی خارج شده و به صورت ملی و مردمی درآمده است آموزش عالی می تواند تاثیر بسزایی در تبادلات علمی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه اصل 11 قانون اساسی در مورد تبادلات میان کشورهای اسلامی و اصل 12 در خصوص ارتباط با سایر کشورها تاکید نموده و مقرر داشته است سیاست جمهوری اسلامی بر تفاهم و گفتگو و همزیستی است افزود: متاسفانه در حال حاضر چهره نامناسبی از اسلام در جهان و از ایران در کشورهای عربی بوجود آمده و دشمنان در پی تحقق اسلام و ایران هراسی هستند .

رییس دانشگاه کاشان خاطر نشان کرد: دانشگاهیان و فرهیختگان در این زمینه می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار نموده و چهره واقعی اسلام و ایران را که عقلانیت و مرحمت و دوستی است را شناخته و به دولت ها و مردم خود منتقل کنند.

 دکتر ولایتی رییس مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام  نیز در این نشست در سخنانی اظهار داشت: که این اقدام برای ارتباط میان ملت ها و کشورها اقدامی بسیار مناسب است که البته با تاخیر صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه دانشمندانی همچون ابوعلی سینا و خوارزمی و سعدی نمونه های خوبی هستند که به رغم تعدد کشورها ی اسلامی در این کشورها رفت وآمد داشتند و تبادل فرهنگی می کردند خاطر نشان کرد: اگر این اقدامات نشود تفرقه میان کشورهای اسلامی  و مسلمانان زیاد می شود.

رییس مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام  تاکید کرد: از دانشمندان و خواص انتظار بیشتر می رود که برای رفع اختلاف گام بردارند.

دکتر ولایتی با بیان اینکه  زمانی که کشورهای اسلامی رابطه خوب داشتند اوج تمدن اسلامی بود و در زمان تفرقه تمدن اسلامی نیز افول کرده است خاطر نشان کرد:ریشه عمده این اختلافات در غرب است که مسوولیت دانشگاهیان را زیاد می کند.

لازم به ذکر است محوریت ارتباط با کشورهای عربی به دانشگاه شهید بهشتی واگذار شده و در نظر است این مجمع برای تعامل با کشورهای اروپایی و آمریکایی و آفریقایی نیز تشکیل شود و محوریت ارتباط با کشورهای آفریقایی نیز به دانشگاه کاشان پیشنهاد شده است.

اساسنامه این مجمع به تصویب دانشگاههای تهران، شهید بهشتی، علامه طباطبایی، فردوسی مشهد، کاشان و ادیان و مذاهب و دانشگاههای تونس، لبنان، قطر، کویت، عراق و چند دانشگاه دیگر رسید.

مهمترین اهداف این مجمع عبارت است از تقویت عقلانی، اعتدال و درک مشترک در مناسبات و ارتباطات میان جوامع اسلامی با تاکید بر نقش سازنده دانشگاهیان، تسهیل و گسترش ارتباطات و گفتگو های مستمر و سازنده میان اندیشمندان ایران و جهان عرب با بهره گیری از ظرفیت های فرهنگی،هم اندیشی برای یافتن راه حل های مشترک برای برون رفت  از چالش های موجود در روابط ایران و کشورهای عربی. 


نظر شما :