وقوع پدیده نادر گذر سیاره تیر از روبروی خورشید

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۳:۱۲ کد : ۴۴۸۴ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۸۹۳
مسئول رصدخانه دانشگاه کاشان از وقوع پدیده نادر گذر سیاره تیر از روبروی خورشید خبر داد.

 مسئول رصدخانه دانشگاه کاشان از وقوع پدیده نادر گذر سیاره تیر از روبروی خورشید خبر داد.

 

مهندس صفایی با اشاره به اینکه  این پدیده نجومی روز 20 اردیبهشت ماه جاری روی می دهد افزود: همزمان با این رویداد، رقابت علمی گذر تیر نیز روی می دهد.

 

وی با بیان اینکه آسمان و پدیده های زیبای آن، همواره بهانه ای بوده تا علاقمندان به این طبیعت زیبا را گردهم آورد و این بار بهانه ی این گردهمایی، گذر عطارد است اظهار کرد: به طور قطع این رویداد نجومی، علاقمندان در تمامی سطوح را بر آن داشته تا ضمن لذت بردن از مشاهده این پدیده، فعالیتی علمی و در خور از خود نشان دهند. 

 

وی افزود: به این منظور و به دلیل هدفمندتر شدن فعالیت های علمی مرتبط با این رویداد؛ سازمان فضایی ایران، آیوتا خاورمیانه و رصدخانه دانشگاه کاشان، با همراهی و حمایت انجمن نجوم ایران، اتحادیه جهانی نجوم و ماهنامه نجوم، برنامه ای را با عنوان "رقابت علمی گذر تیر" ساماندهی و برنامه ریزی کرده اند.

 

وی خاطر نشان کرد: طی این برنامه، گروه هایی 2 تا 3 نفره تشکیل، و پیش از آغاز روز 20 اردیبهشت ماه در فرمی که به این منظور آماده شده است ثبت نام کرده و پس از رصد این رویداد، فرم ثبت رصد را به همراه سایر موارد خواسته شده تکمیل و ایمیل خواهند نمود.

 

مسئول رصدخانه دانشگاه کاشان  افزود: داوران این برنامه، پس از بررسی "بدون نام" اطلاعات ارسالی، 3 تیم را به عنوان برگزیده انتخاب نموده و در تاریخی که بعدا اعلام خواهد شد، جوایز ارزشمندی در محل سازمان فضایی ایران به برگزیدگان تقدیم می گیرد.

 

لازم به ذکر است کلیه افرادی که موفق به ثبت و ارسال موارد درخواستی گردند، علاوه بر دریافت گواهی انجام موفقیت آمیز پروژه با امضای آیوتا خاورمیانه، سازمان فضایی ایران و رصدخانه دانشگاه کاشان؛ یک جلد ماهنامه نجوم نیز دریافت خواهند کرد.

 

گذر ناهید یا گذر زهره به پدیده عبور سیاره ناهید از مقابل قرص خورشید (از دید زمین) گفته می‌شود.

 

گذرهای سیاره‌ای از مقابل خورشید از پدیده‌های کم‌یاب آسمان‌اند که از دید ناظر زمینی تنها برای دو سیاره تیر و ناهید (سیارات داخلی مدار زمین) رخ می‌دهند. گذرها پدیده‌هایی مثل خورشیدگرفتگی هستند، با این تفاوت که در خورشیدگرفتگی کامل، ماه تمام قرص خورشید را می‌پوشاند و دیگر نوری از خورشید به زمین نمی‌رسد، اما تیر و ناهید آن قدر از زمین دورند که هنگام گذر مثل لکه گرد سیاهی بر قرص درخشان خورشید دیده می‌شوند. موقع گذر، زمین، سیاره و خورشید بر یک خط قرار دارند. گذر تیر در هر قرن تا ۱۳ بار روی می‌دهد، اما گذر ناهید در بهترین شرایط هر قرن فقط ۲ بار تکرار می‌شود.

این گذر طولانی ترین عبور تیر در ابتدای قرن 21 خواهد بود و هفت و نیم ساعت طول می کشد. طولانی ترین گذر قرن بیستم در سال 1970 رخ داد و طولانی ترین گذر بعدی سال 2095 رخ خواهد داد.

آغاز گذر در تهران ساعت 15:40 دقیقه 25 ثانیه خواهد بود و ساعت 19:27 دقیقه 25 ثانیه به وقت ایران در حالیکه سیاره تیر به مرکز دایره خورشید نزدیک شده است، این گذر به میانه خواهد رسید و دقیقا ساعت 19:57 دقیقه در تهران خورشید غروب خواهد کرد.

 

 

 

نظر شما :