جشنواره فرهنگی هنری فرش ویژه دانشجویان سراسر کشور در دانشگاه کاشان

۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ | ۱۸:۲۸ کد : ۴۴۸ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۴۶۹

جشنواره فرهنگی، هنری فرش با حضور اساتید، صاحبنظران،جمعی از مسئولان وزارت علوم، دست‌اندرکاران فرش کشور، مسئولان شهر و دانشگاه کاشان و دانشجویانی از دانشگاه‌های سراسر کشور اول تا پنجم اردیبهشت ماه جاری در دانشگاه کاشان برگزار شد.

مشاور معاونت فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در آیین ویژه جشنواره در روز پنجشنبه 5/2/87  ضمن قرائت پیام وزیر، کاشان را شهر هنر غنی اسلامی دانست و گفت: بر اساس یافته‌های انجام شده هنر شجاعت مردم این سرزمین در عرصه‌های نبرد و نجابت و فرهنگ بومی و سنتی آن در هنر فرش نمایان است.

دکتر اعتصامی افزود: کاشان با دارابودن مثلث منابع طبیعی کویر، گل و گلاب و فرش می‌توان محور جلب سیاحان و گردشگران به این منطقه باشد.

وی با اشاره به اینکه نیروی انسانی با ذهن توانمند خود منشأ تحولات اجتماعی و توسعه اقتصادی است خاطر نشان کرد: متأسفانه امروز نیروی نسانی نادیده گرفته شده و باید تلاش شود با محوریت دانشگاه که تمدن ساز است با ارائه طرح جامع در راستای توسعه نیروی انسانی گام برداشت.

رئیس مرکز ملی فرش ایران هم در این نشست، با توجه به سال نوآوری و شکوفایی، خلاقیت و ابتکار را در تمامی زمینه‌های علمی، فرهنگی و هنری لازم دانست.

دکتر مرتضی فرجی، رمز ماندگاری هنر فرش دستباف را در بکارگیری فناوری و دانش‌روز و حفظ اصالت‌ها در توسعه فرهنگ و هنر مهم ذکر کرد واظهار داشت: جهت توسعه، پیشرفت و سرعت در تولید استفاده از فناوری روز و پرهیز از روش سنتی در صنعت فرش ضروری است.

به گفته وی، تنوع رنگ پایین و ... سرعت در بافت موجب افزایش رضایت مشتری و پایین‌آوردن هزینة تولید می‌شود.

وی بکارگیری ابزارهای قالیبافی متناسب با ارگانیزم و ملاحظات انسانی را در توسعه و تولید این صنعت مهم دانست و گفت: متأسفانه امروز نامتناسب بودن ابزارهای قالیبافی موجب عوارض جسمانی فرد بافنده و پایین آوردن کیفیت کار می‌شود.

به گفته وی، تداوم آموزش مستمر به بافندگان فرش و هدفمند کردن طرح‌ها طبق سلیقه بازار و استفاده از نرم‌افزارها در طراحی گامی در راستای توسعه و تولید فرش می‌شود.

فرجی، ارتباط مستمر با تجار در خارج از کشور و صادرکنندگان و ارتباط با عرضه‌کنندگان فر شدر خارج از کشور بر مبنای سفارش پذیری را از دیگر راه‌های افزایش تولید فرش دانست.

دکتر حبیب‌ا... آیت‌اللهی چهره ماندگار هنر ایران و عضو پیوسته فرهنگستان هنر هم در این آیین با اشاره به اینکه ایرانیان از کهن‌ترین مبدعان در طول تاریخ بوده است گفت: ابداع و نوآوری از جمله خصوصیات ملت ایرانی است که باید به آن افتخار کرد.

وی، اثر هر هنر را طراحی دانست و افزود: طراحی فرش در کیفیت فرش مهم است و ترکیب‌بندی هنرمندان صنعت فرش بر اساس طراحی افقی و عمودی از مزیت‌های این هنر نسبت به سایر هنرهاست.

به گفته وی، در هنر فرش حرکت آرایه‌ها اهمیت زیادی دارد و آنچه که موجب تفاوت کیفیفت هنر فرش کاشان نسبت به شهرهای دیگر شده بکارگیری حرکت بوده است.

رئیس دانشگاه کاشان هم در این جشنواره هنر فرش را اوج شکوه و هنر اصیل و کهن ایرانیان از جمله شهر کاشان ذکر کرد و گفت: فرش نماد تلاش و کوشش و تعالی و شناسنامة مردم این شهرستان است.

دکتر سیدجاد ساداتی‌نژاد تأسیس موزه فرش در این شهرستان را گامی در راستای حفظ این هنر اصیل ایرانی دانست و گفت: قبل از اینکه این هنری که مربوط به شهرمان است مصادره شود هرچه زودتر این اقدام در شهر انجام شود.

وی، از تأسیس گرایش کارشناسی ارشد در رشته فرش در سال آینده خبر داد و ابراز امیدواری کرد تا دکترای فرش نیز به زودی در این دانشگاه تأسیس شود.

رییس انجمن علمی فرش ایران وعضو شورای سیاستگذاری جشنواره هم در این نشست، فرش را به عنوان نماد هویت فنی و هنری این سرزمین دانست و گفت: عنصری اساسی در شناسنامه فرهنگی ایران است که در طی عصرها و دوران‌های مختلف تاریخی زبان گویای هنرمندان گمنام دیار ما بوده است

مدیر عامل شرکت سهامی فرش ایران هم گفت: امید است برگزاری این جشنواره گامی در راستای توسعه فرش دستباف و ارتقاء دانش هنرجویان این رشته باشد.

دکتر سیدجلال‌الدین بصام با اشاره به 10هزار فارغ‌التحصیل رشته فرش در کشور افزود: باید توسط کارشناسان این معضل دانشجویان که با عشق و علاقه به این رشته وارد شده‌اند آسیب‌شناسی شود.

وی، بکارگیری مواد اولیه مناسب، طراحی قالی را در کیفیت فرش مؤثر دانست و گفت: با بکارگیری روش‌های نوین و تحقیقاتی و پژوهشی و بر اساس سنت‌ها و اصالت‌ها باید تلاش کرد تا این هنر اصیل در کشورمان حفظ شود و از بین نرود.

محمدرضا عابد معاون مرکز ملی فرش ایران هم در این جشنواره کسب تجربیات طراحان و تولیدکنندگان فرش را برای ارتقاء هنر فرش مهم دانست و گفت: با حفظ سنت و اصالت فرهنگمان از طرح‌های قدیم و سنتی خودمان محافظت کنیم.

دکتر امیرحسین چیت‌سازیان افزود: انجمن علمی فرش ایران با هدف تقویت مبانی علمی، آموزشی و تحقیقاتی فرش و ایجاد هماهنگی در بین نهادهای آموزشی و تحقیقاتی ذیربط تأسیس شد.

دبیر جشنواره فرهنگی، هنری فرش نیز هدف از برگزاری این جشنواره را توجه قشر دانشجو به میراث فرهنگی غنی ایران و دمیدن شور و نشاط در دانشگاه‌ها با محوریت فرش به عنوان یکی از مظاهر هویت بومی و ملی ایران ذکر کرد.

حمید کارگر افزود: فراخوان این جشنواره به 400 دانشگاه کشور ارسال شد و بیش از یک هزار اثر به دبیرخانه رسید که پس از بررسی هیأت داوران 20 اثر به این جشنواره راه یافت.

«حمید کارگر» گفت: این تعداد اثر در قالب 20 رشته مختلف توسط دانشجویان مقاطع گوناگون از دانشگاه‌های سراسر کشور در زمینه‌های مختلف علمی، ادبی، هنری به دبیرخانه جشنواره فرهنگی، هنری فرش ارسال شده است.

وی افزود: بیشترین آثار در رشته‌های عکس، شعر، داستان و طراحی فرش و بیشترین شرکت کنندگان در مقطع کارشناسی هستند.

عضو شورای سیاستگذاری جشنواره خاطر نشان کرد: از مجموع رشته‌های مسابقه، آثار ارائه شده در 10 رشته غیر رقابتی بوده و آثار این رشته‌ها به صورت تقدیری گزینش شده‌اند و در 10 رشته دیگر به صورت رقابتی داوری تخصصی صورت پذیرفته است.

دبیر جشنواره فرش با اشاره به برپایی نمایشگاهی از آثار برگزیده این جشنواره در دانشگاه کاشان خاطر نشان کرد: به منظور آشنایی شرکت کنندگان در این جشنواره با فرش کاشان نمایشگاه اختصاصی از آثار تولیدکنندگان فرش دستباف کاشان در تیمچه امین‌الدوله واقع در بازار کاشان برپا شده است.

وی، قدمت و پیشینه کاشان در تولید فرش دستباف و راه‌اندازی رشته کارشناسی فرش برای نخستین بار در کشور در دانشگاه کاشان را از دلایل انتخاب این دانشگاه به عنوان میزبان نمایشگاه و برنامه‌های اصلی جشنواره سراسری فرهنگی هنری فرش ذکر کرد.

دبیر جشنواره سراسری فرش گفت: دستاویز قرار گرفتن یکی از هنرهای سنتی ایران برای خلق آثار هنری، علمی و ادبی برای نخستین بار و شرکت دانشجویان در مقاطع و رشته‌های مختلف تحصیلی و از دانشگاه‌های گوناگون برای اولین بار در یک جشنواره از ویژگی‌های خاص این جشنواره است.

کارگر همچنین جلب توجه افکار عمومی جامعه به ویژه قشر دانشجو به یکی از میراث کهن فرهنگی و هنری کشور، پیوند دادن جوانان دانشجو با پیشینه غنی ایران اسلامی و ایجاد شور و نشاط دانشجویی با خلق آثار مختلف در دانشگاه‌ها را از جمله اهداف برگزاری جشنواره سراسری فرهنگی هنری فرش ذکر کرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پیامی که توسط مشاور معاونت فرهنگی وی قرائت شد، فرش ایران را نشانه‌ای ماندگار از زیبایی، ظرافت و خلاقیت و زایندگی تمدن ایرانی و اسلامی دانشت و افزود: تبلور فرهنگ کهن این سرزمین را می‌توان در آن به نظاره نشست.

دکتر محمدمهدی زاهدی تصریح کرده است: فرش ایرانی هنری اصیل و صنعتی فراگیر است که به یاری دستان هنرمند و پرتوان طراحان، رنگرزان و بافندگان ایرانی، اعتباری گرانسنگ برای این دیار به ارمغان آورده است.

وی اظهار داشته است: توجه به فرهنگ غنی اسلامی، ایرانی و پرداختن به شاخص‌های اصیل فرهنگی و ملی یکی از راه‌‌های پیشگیری از وابستگی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور است و جشنواره فرهنگی، هنری فرش نیز توانسته است ضمن درگیر ساختن فکر و ذهن دانشجویان کشورف با بنیان‌های استوار فرهنگی و تمدن میهن اسلامی، بستر مناسبی برای خلاقیت‌ها و آفرینش‌های علمی، ادبی و هنری در نسل به آرمان دانشگاه تمدن‌ساز،‌تمدن نوین اسلامی ایرانی شود.

دکتر زاهدی گردآمدن هنرمندان، پژوهشگران، دانشجویان و برگزیدگان این جشنواره در شهر و دانشگاه کاشان را که از دیرباز نام آن با فرش گره خورده است را ارج نهاده و از همه تلاش‌گران و برگزیدگان این جشنواره به ویژه دفتر فرهنگی وزارت، انجمن علمی فرش ایران، دانشگاه کاشان و دیگر نهادهایی که با حمایت از این رویداد برجسته همت گماشته‌اند سپاسگزاری کرده است.

پخش کلیپ، اجرای میزگرد تخصصی با موضوع فرش از دیگر برنامه‌های این جشنواره بود.

داوران در بخش میزگرد تخصصی ارائه مقالات علمی پژوهشی در زمینه‌های بکارگیری روش‌ها و ابزار نوین بافندگی فرش و کارگاه آموزشی در ارتباط با نیازهای صنعت بررسی شد.

در این میزگرد تورج ژوله پژوهشگر فرش، رضا الله‌داد داور بخش مقاله، سعید محمودی ازناوه داور بخش عکس، شهره احدیت داور بخش داستان، ذریه زهرا داور بخش طراحی، در سخنان جداگانه ضمن بیان اهمیت پرداختن به موضوع فرش دستباف در ابعاد گوناگون آن در زمینه موضوع مورد داوری خود، تعداد و سطح آثار رسیده سخن گفتند.

در این جشنواره از 90نفر از شرکت کنندگان تقدیر شد.

نفرات اول بخش‌های مختلف به شرح زیر معرفی شدند: در رشته طراحی فرش رضا الهامی، در رشته بافت «فرشته غنودی» در رشته داستان عطیه جوادی، در عکس «ابوالفضل جهان‌مهین» و در فیلم علی اعلایی، در رشته مقاله طراحی «صدیقه اکبری» و در مقالات فرهنگی اجتماعی «محمد افروغ».


نظر شما :