برگزاری سومین نشست راهبردی دانشگاه کاشان

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۳:۰۷ کد : ۴۴۵۴ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۸۸۴
برگزاری سومین نشست راهبردی دانشگاه کاشان
 

سومین نشست راهبردی دانشگاه  کاشان با حضور رییس، معاونین ، مدیران و روسای دانشکده ها و پژوهشکده ها در محل پژوهشکده  اسانس های طبیعی قمصر برگزار شد.

 

رییس دانشگاه کاشان دراین مراسم به برنامه راهبردی دانشگاه اشاره کرد و گفت: مدیران دانشگاه بایداین برنامه را نصب العین خود قرار دهند و در اجرای برنامه ها به آن توجه داشته باشند.

 

دکتر عباس زراعت توجه به نیروی انسانی را عامل رشد و توسعه دانست و افزود: باید سعی شود تا در دانشگاه نیروی های  کارآمد و کارآفرین و خلاق پرورش دهیم.

 

وی با اشاره به فرمایش حضرت امام (ره) که دانشگاه، جامعه را می سازد اظهار کرد: اگر دانشگاه ما به معنای واقعی باشد، جامعه نیز رشد و تعالی می یابد .

 

دکتر زراعت ایجاد رقابت بین دانشگاههای بزرگ را برای پیشرفت و توسعه دانشگاه مورد تاکید قرار داد و گفت: دانشگاه در قبال رفاه، امنیت و آسایش مردم مسئول است و باید برای رفع مشکلات جامعه پاسخگو باشد.

 

رییس دانشگاه کاشان،  تهیه نقشه راه را لازم دانست و افزود: دانشکده ها و گروه های مختلف دانشگاه بر اساس نقشه راه، امور و فعالیت های خود را انجام دهند.

 

وی به رشد بی رویه آموزش عالی در تمامی زمینه ها اشاره کرد و افزود: برای چهار میلیون و 800 هزار دانشجو در کشور باید برنامه ریزی درستی شود تا بعد از فارغ التحصیلی بتوانند در محیط های مناسب جذب بازار کار شوند.

 

دکتر زراعت عدم استقلال دانشگاه ها را از جمله مشکلات دانست و اظهار کرد: با توجه به هیات امنایی شدن، دانشگاهها باید مستقل و بدون نظارت و تصویب قوانین مجلس، امور خود را انجام دهند.

 

رییس دانشگاه کاشان به  آسیب های پژوهشی در آموزش عالی اشاره کرد و افزود: تنوع ساختارها، موازی کاری، کمبود بودجه پژوهشی از جمله مشکلات پژوهش در دانشگاه هاست.

 

وی با بیان اینکه  در حال حاضر سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی در کشور زیر نیم درصد است خاطر نشان کرد: در برنامه توسعه  سهم بودجه پژوهش از تولید ناخالص ملی باید به چهاردرصد افزایش یابد.

وی توجه به نیروهای کارآمد که برای جامعه دل بسوزاند را لازم دانست و افزود: فارغ التحصیلانی که تحویل جامعه داده می شوند باید انسانهای پاک ، با فرهنگ و کارآمد باشند.

 

دکتر زراعت با بیان اینکه متاسفانه در طول تاریخ آموزش عالی به علوم انسانی و علوم اجتماعی به عنوان زیر ساخت  توجه نشده است خاطر نشان کرد: زیر بنای مسایل فرهنگی توجه به علوم انسانی است .

 
وی با اشاره به اینکه پژوهش های ما در حال حاضر ارتقاء محور است افزود:  تقلب در پژوهش و سرقت ادبی از مشکلات کشور است و پژوهش ها متکی به استاد نیست و متکی به دانشجواست.

رییس دانشگاه  ماموریت گرایی را از اولویت های آموزش عالی بیان کرد و گفت: از نظر آمایش آموزش عالی ، شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کرده و قرار است دانشگاه ها ماموریت گرا شوند وبر اساس ماموریت ها بودجه اختصاص  یابد.

 

وی با اشاره به اینکه بر این اساس دانشگاهها در چهار سطح درجه یک دو سه و چهار تقسیم بندی می شوند  اظهار کرد: در برنامه آمایش ، تناسب رشته ها وبازار کار، ارتقای کیفیت وتوجه به مشکلات منطقه و رتبه بندی دانشگاه ها مورد توجه قرار می گیرد.

 

وی ملاک های رتبه بندی دانشگاه ها را برون گرایی، سهم بودجه از منابع غیر دولتی، طرح های پژوهشی کاربردی، اصلاح فرایندهای درونی  و شاخص استاد به دانشجو بیان کرد و افزود: سیاست هایی که در این برنامه برای دانشگاه پیش بینی شده باید دهه چهارم، دهه پاسخگویی به نیازهای کشور باشد و دانشگاه ها به مرجعیت علمی برسند..

 

دکتر زراعت جذب دانشجویان خارجی برای صدور انقلاب فرهنگی را از دیگر سیاست های دانشگاه بیان کرد و گفت: دانشجویان خارجی باید با تعالیم اسلامی آشنا شوند.

 
 وی بر توسعه علمی به عنوان توسعه سیاسی تاکید کرد و افزود: براین اساس دانشمندان کشورهای عربی باید با کشور ایران ارتباطات علمی برقرار کنند.

دکتر زراعت ماموریت گرا شدن دانشگاه ها، حرکت به سوی استقلال دانشگاه در زمینه های مختلف ، کاربردی کردن طرح ها، توجه به علوم انسانی و علوم پایه را لازم دانست و گفت: یکی از طرح هایی که در آمایش آموزش عالی در درجه بندی دانشگاهها پیش بینی شده این است که رشته های فنی و مهندسی باید خودگردان شوند.

 وی ارتباط با دانشگاههای خارجی و استفاده از پتانسیل ایرانیان خارج از کشور را مورد تاکید قرار داد و افزود: اقتصاد مقاومتی فرصتی است که باید از این فرصت برای رسیدن به توسعه علمی و اقتصادی استفاده کرد.

رییس دانشگاه کاشان خاطر نشان کرد: مبنای اقتصاد مقاومتی،  اقتصاد دانش بنیان است.


 

دکتر زراعت با تاکید بر اینکه تقسیم بودجه بر اساس ماموریت ها و توان دانشگاه ها تقسیم خواهد شد افزود: با توجه این وضعیت، هر دانشکده باید خود را به مانند دانشگاه بداند و از پتانسیل هایی که در اختیار دارد برای رشد و توسعه استفاده کنند.

سخنرانی دکتر محسن محسن نیا معاون طرح و توسعه دانشگاه با موضوع "فرهنگ سازمانی و اخلاق حرفه ای"، دکتر علی اصغر شیره پز با عنوان "چالش های ظرفیت راهبردی اجرای برنامه راهبردی" و برگزاری پنل های تخصصی با موضوع های "تامین منابع مالی" توسط آقایان دکتر محسن نیا، مهندس محبوبی و سید محسن صفوی، "ساختار منابع انسانی" با حضور آقایان دکتر گلابی،دکتر قدرتیان، رمضانی علوی، و "سیستم مدیریتی" با حضور آقایان دکتر عباس زراعت، دکتر علی اصغر شیره پز از دیگر برنامه های این مراسم بود.

 

نظر شما :