سفر علمی جمعی از دانشگاهیان دانشگاه کاشان به تپه های ماسه ای مرنجاب

۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۲:۵۴ کد : ۴۴۴۴ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۱۰۷
سفر علمی جمعی از دانشگاهیان دانشگاه کاشان به تپه های ماسه ای مرنجاب

 

استادان 10 گروه علمی دانشگاه کاشان به همراه هیأت رییسه ، ستاد توسعه خیرین و اتاق بازرگانی در تاریخ اول اردیبهشت ماه جاری بازدیدی از تپه های ماسه ای مرنجاب داشتند.

 

این برنامه  به همت مرکز کارآفرینی دانشگاه  کاشان برنامه ریزی شده بود تمامی اعضای گروه با پیمایش بر روی تپه های ماسه ای از نزدیک با لطافت ، نرمی و کاربردهای متنوع آن آشنا شدند.

 

رییس مرکز کارآفرینی دانشگاه کاشان هدف از این سفر علمی را آشنایی اساتید با جاذبه های طبیعی و گردشگری و استفاده بهینه از نعمت های خدادادی ذکر کرد.

 

داوود حسنعلیان با اشاره به اینکه هزاران سال پیش  انسان های ساکن این منطقه با ماسه و بر روی  این واحد رسوبی زندگی می کردند اظهار کرد: پس از آن به دلیل شرایط اقلیمی خاص و یا دست کاری انسان، ماسه ها حرکت و حاصل آن دفن تمامی مظاهر تمدن بشری موجود در منطقه بوده است.

 

وی خاطر نشان کرد: وجود دهها شهر و روستا در زیر تپه های ماسه ای حد فاصل دریاچه نمک  تا دق سرخ زواره دال بر این موضوع است.

 

رییس مرکز کارآفرینی دانشگاه کاشان تصریح کرد: شناخت ، روند حرکت ،  انالیز عناصرو کانیها ، روش های تثبیت و رام نمودن و در نهایت بهره برداری از این نعمت خدادادی می تواند دریچه ای نو از دیدگاهی تازه را فراروی ما قرار دهد.

 

حسنعلیان تاکید کرد: در راستای استفاده بهینه از توانهای محیطی موجود، دانشگاه کاشان می تواند با تحقیقات علمی آزمایشگاهی و میدانی و ایجاد اولین مرکز تحقیقات ماسه ای و ایجاد پژوهش های بنیادی و کاربردی، این عامل تهدید هزاران ساله را به فرصت بی بدیل اقتصادی تبدیل نماید.

رییس مرکز کارآفرینی دانشگاه کاشان افزود: تحقیقات گسترده محلی و استفاده از تحقیقات و فناوریهای روز دنیا وایجاد مطالعات  بین رشته ای می تواند دیدگاه ما را نسبت به ماسه تغییر داده و دهها محصول از ان استخراج نماییم به نظر به درجه ای از بلوغ علمی رسیده ایم که با تجزیه عناصر موجود و یا متصل کردن عناصر منفصل کاربریهای جدید و فوق العاده را تعریف نماییم به نظر میرسد این رسالت تاریخی است که مشابه بسیاری از دست اوردهای تمدنی دیگر عمدتا بر دوش دانشمندان و اندیشمندان این منطقه نهاده شده است و امیدواریم نسل ما قبل از آیندگان اغازگر این دست اورد باشند.

  در این سفر  علمی استادان دانشگاه کاشان از کارخانه بلوکهای ماسه ای اتو کلاو  آران و بیدگل بازدید کردند. 


نظر شما :