هم اندیشی مدیریت شهری با دانشگاه کاشان

۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۲:۵۱ کد : ۴۴۲۷ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۸۴۱
شهردار


هم اندیشی مدیریت شهری با دانشگاه کاشان برای سامان بخشی به اصالت های گذشته در نخستین هم اندیشی شهردار با رییس و جمعی از اساتید دانشگاه کاشان بر سامان بخشی به اصالت های گذشته کاشان در حوزه های مختلف علمی و هنری تاکید شد.

در نخستین هم اندیشی شهردار با رییس و جمعی از اساتید دانشگاه کاشان بر سامان بخشی به اصالت های گذشته کاشان در  حوزه های مختلف علمی و هنری تاکید شد.

شهردار کاشان در این جمع علمی با اشاره به ضرورت تعاملات دوسویه میان مدیریت شهری با دانشگاه اظهار داشت : از یک طرف مدیریت شهری نیازمند طرح های علمی بدون خطا بوده و از دیگر سو دانشگاه نیز در نگاه عام تر صرفا به عنوان مجری ایده های شهرداری نخواهد بود.

سیدمحمد ناظم رضوی در خانه ملل با تاکید بر ضرورت معرفی فرصت های نوین گردشگری گفت : فرصت های گردشگری متنوع تر، ضریب ماندگاری گردشگران را افزایش می دهد، از این رو باید در کنار معرفی آثار تاریخی فاخر کاشان به احداث موزه های مختلف تخصصی و دیگر جاذبه ها با هدف معرفی سیر تکاملی تاریخ، تمدن و هنر شهری روی بیاوریم.

وی اضافه کرد: میهمانانی که بخصوص درایام نوروز برای سال های متوالی به کاشان سفر می کنند، در تکاپو برای یافتن  جاذبه های جدیدتر و متنوع تر می باشند و احداث موزه های تخصصی همچون فرش، علم و فناوری و حتی ساخت آکواریوم یعنی افزودن جاذبه ای به دیگر جاذبه ها. کاشان علاوه بر هنر فرش بافی و سیرتکاملی مس، در 700ساله گذشته کانون اصلی تولید و تکنولوژی ساخت کاشی در کشور بوده که ما باید بتوانیم در قالب مجموعه ای تخصصی این هنرها را احیا و به دیگران معرفی نماییم.

وی با اظهار تاسف از نزول جایگاه فرش کاشان در عرصه رقابت های ملی و بین المللی تصریح کرد : فرش کاشان از بازار رقابتی جامانده و جایگاه و کرامت آن در سطوح مختلف رعایت نشده، لذا مدیریت شهری مصمم است با همکاری دانشگاه کاشان ضمن همت گماری به احداث موزه فرش کاشان در وهله اول و احیای آموزش های تحصصی آن در مرحله دوم جایگاه و برند واقعی آن را در کشور و جهان حفظ کند.

ناظم رضوی افزود : با توجه به احداث اولین کارخانه های فرش ماشینی کاشان در بیش از نیم قرن گذشته، این صنعت نیز باید روند تکاملی خود را در حوزه نساجی انحصاری کاشان حفظ نموده و در قالب موزه های فناوری توسعه یابد.

عضو شبکه همکاری های بین شهری برای محافظت از میراث فرهنگی ناملموس اذعان داشت : در بازدیدهای میدانی خود از کارگاه های پارچه بافی موسوم به شعربافی، به جذابیت های مغفول مانده این هنر پارچه بافی پی بردیم، اما افسوس که بقای این هنر به دستان جمع قلیلی از مردمان سالخورده متکی بوده که اگر به نسل امروز انتقال نیابد با فوت این استادکاران سالخورده از حافظه هنری شهر رخت بر می بندد، لذا سیر تکاملی این هنر پارچه بافی باید در قالب مجموعه ای پویا احیا شود.

کلیددار شهر با اشاره به ضرورت احیای بازار بزرگ کاشان اظهار کرد: میدان میر عماد (میدان سنگ) کاشان به عنوان بخشی از محور این بازار متعلق به عصر تیموری عرصه فعالیت های صنعتی، اجتماعی و فناوری گوناگونی در زمان خود بوده و با همکاری دانشگاه کاشان زمینه برای احیای منظر از دست رفته این مجموعه فراهم خواهد شد.

شهردار ادامه داد: بازار بزرگ کاشان در کنار اقدامات مدیریت شهری و اداره میراث فرهنگی برای احیای آن، نیازمند بعد اجتماعی در قالب همت کسبه و بازاریان در قالب هیئت امنای فعال برای حفاظت ازاین میراث ملموس می باشد.

ناظم رضوی با تاکید بر مستندنگاری برای مرمت، احیا و تغییر کاربری ساختمان کنونی شهرداری به عنوان موزه اجتماعی کاشان در آینده ای نزدیک گفت : این موزه با همکاری اداره میراث فرهنگی روایت گر سیر اتفاقات تاریخی و باستان شناسی کاشان در ادوار گذشته خواهد بود. همچنین از آنجا که در دوران جنگ تحمیلی بدرقه رزمندگان کاشان به جبهه ها در محدوده این ساختمان صورت می گرفت، خاطرات این رویدادها نیز در قالب نمایشگاه عکس قابل روایت خواهد بود.

وی افزود : علی رغم عدم دریافت هرگونه همکاری از سوی برخی نهادهای دخیل، باغ موزه دفاع مقدس نیز در مقابل دارالسلام شهدای کاشان جانمایی شده که در این موزه نیز شاهد بازسازی صحنه های عملیات های غرورآفرین رزمندگان کاشانی در  جبهه ها خواهیم بود.

شهردار با اشاره به شروع اقدامات عمرانی برای بازپیرایی میدان کمال الملک به عنوان مرکز ثقل مهم ارتباطی منظری با چهار محور تاریخی در اطراف آن اذعان داشت: بزرگانی چون کمال الملک، شخصیت ساز فرهنگ کاشان اند، لذا میدان کمال الملک الهام گرفته از معماری چهارباغ ایرانی با کوشکی در میان آن به عنوان نگارخانه این هنرمند بزرگ بازپیرایی می شود. از طرف دیگر نمایش آثار کمال الملک در این کوشک و توانایی برای رصد چهار محور تاریخی از فراز آن، منظرزیبایی در این محور فرهنگی تاریخی ایجاد می کند.

ناظم رضوی در پایان اظهار داشت : علاوه بر احداث سایت موزه هایی با هدف معرفی فرآیند تکامل صنعت در کاشان، بجاست که با همکاری دانشگاه کاشان زمینه برای آموزش صنایع دستی خرد و زودبازده مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی فراهم شود، چرا که توسعه این نوع از صنایع بومی، تمامی موضوعاتی همچون گردشگری، کارآفرینی و بخصوص اقتصاد مقاومتی را در بر می گیرد.

موزه علم و فناوری، اقدامی در زمینه خلاقیت پروری و آموزش عملی علم

رییس دانشگاه کاشان نیز در این نشست با اشاره به پیگیری های مکرر برای احداث موزه علم و فناوری در کاشان،  اظهار کرد : این موزه به عنوان معرف تکامل تاریخ صنعت،علاوه بر تحریک حس خلاقیت در دانش آموزان و دانشجویان، شامل معرفی تمامی هنرهای گذشته مثل فرش بافی، نساجی، معماری و نیز فناوری روز جهان مانند نانوفناوری و انرژی هسته ای خواهد بود.

عباس زراعت افزود: کاشان بعد از تهران دومین شهر پیشتاز در احداث این فضای چندمنظوره خواهد بود که به عنوان شعبه ای از موزه علم و فناوری کشور فعالیت خواهد کرد.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA

نظر شما :