رییس دانشگاه کاشان: ملک الشعرا بهار شخصیت جامع الاطراف بود

۲۹ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۲:۴۹ کد : ۴۴۲۰ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۴۰۰
رییس دانشگاه کاشان گفت: ملک الشعرا بهار نخبه علمی و شخصیت به تمام معنا و جامع الاطراف بود.

 رییس دانشگاه کاشان گفت: ملک الشعرا بهار نخبه علمی و شخصیت به تمام معنا و جامع الاطراف بود.

 دکتر عباس زراعت در جمع خبرنگاران، برگزاری نخستین همایش نکوداشت ملک الشعرا بهار را به پاس ارجداشت از شخصیت برجسته این شخصیت علمی کشور بیان کرد و افزود: محمدتقی بهار ملقب به ملک الشعرای بهار شاعر، ادیب، سیاستمدار و روزنامه نگار ایرانی و از مفاخر علمی کشور است که بسیاری از آثارش منبع درسی دانشجویان قرار می گیرد.

 

وی سبک شناسی مرحوم ملک الشعرا بهار را بی نظیرعنوان کرد و اظهار کرد: در روزنامه نگاری و سیاست شخصیت برجسته و نیز یکی از یاران نزدیک مدرس بود.

 

وی افزود: آزادی، قانون و استقلال محتوای اصلی اثرهای محمدتقی بهار را تشکیل می دهند و شخصیتی بود که تمام تفریحات خود را برای خدمت به جامعه کنار می گذارد و برای توسعه فرهنگ کمر همت می بندد.

 

رییس دانشگاه کاشان فقر فرهنگی را از مشکلات جامعه دانست و تصریح کرد: برگزاری همایش  ملک الشعرا بهار در  راستای احیاء و پاسداشت اینگونه شخصیت های علمی و فرهنگی کشور لازم است.

 

دکتر زراعت به برگزاری نخستین نکوداشت ملک الشعرای بهار در روزهای اول و دوم اردیبهشت ماه در دانشگاه کاشان اشاره کرد و افزود: در این همایش شخصیت های برجسته و صاحب نامی از سراسر کشور دعوت شده اند که در روز برگزاری همایش سخنرانی خواهند کرد.

 

عضو شورای عالی مرکز دائره المعارف و مدیر بخش ادبیات دانشنامه ایران نیز در این نشست گفت: این کنفرانس دو روزه نخستین همایش بزرگداشت ملک الشعرای بهار در ایران و دومین آن در جهان است که در دانشگاه کاشان برگزار می شود.

 

دکتر علی میرانصاری حمایت و پشتیبانی فرمانداری، شهرداری، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، دانشگاه کاشان و نهاد ریاست جمهوری را  دربرپایی این همایش قابل تقدیر دانست و افزود: همایش "خاندان بهار، چهار نسل در خدمت فرهنگ ایران" ، مصادف با شصت و پنجمین سال در گذشت ملک الشعراء بهار درشهرستان کاشان، شهر آباء و اجدادی ملک الشعراء بهار برگزار می‌شود.

 

وی ملک الشعرا بهار را خاتم الشعرا زبان فارسی نامید و خاطر نشان کرد: ملک الشعرا بهار طول 65 سال عمر خود را در سه حوزه سیاست، شعر و تالیف سپری کرد و دارای وجوه ممتاز در زمینه های شعر و روزنامه نگاری بوده است.

 

 وی آثار ملک الشعرا بهار را نمونه و در خور توجه دانست و افزود: دراین همایش از کتاب هایی با نام های" یادگار نامه بهار" تالیف آقای علی دهباشی ، " دیوان اشعار میرزا احمد صبور کاشانی" تالیف دکتر سید محمد راستگو فر و خانم اقدس عدالت پور، "دیوان اشعار ملک الشعرای بهار" به کوشش چهرزاد بهار، "زندگی و آثار بهار" نوشتهء دکتر علی میرانصاری و" دیوان اشعار ملک الشعرای صبوری" رونمایی خواهد شد.

 

محمدتقی بهار در ۱۶ آبان ۱۲۶۵ هجری شمسی برابر با ۱۳۰۵ قمری در مشهد به دنیا آمد و در سال 1330 شمسی در تهران درگذشت.

جهت دریافت برنامه های همایش ملک الشعرا بهار اینجا کلیک نمایید.
 

نظر شما :