دیدار رییس دانشگاه کاشان با آیت الله شهرستانی

۰۵ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۷:۵۸ کد : ۴۳۸۰ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۲۹۶
رییس دانشگاه کاشان صبح امروز(پنجشنبه پنجم فروردین) با آیت الله شهرستانی نماینده آیت الله سیستانی دیدار و گفتگو کردند.

رییس دانشگاه کاشان صبح  پنجشنبه پنجم فروردین با آیت الله شهرستانی نماینده آیت الله سیستانی دیدار و گفتگو کردند.

دکتر عباس زراعت در این دیدار  گزارشی از فعالیت های دانشگاه ارائه نمود و  زمینه های همکاری میان دانشگاه و موسسه آل البیت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این دیدار همچنین مقرر شد منابع تحقیقاتی در اختیار دانشگاه قرار گیرد و زمینه بازدید اساتید و دانشجویان دانشگاه از موسسه آل البیت و شعب آن  در خارج کشور فراهم گردد.

یکی دیگر از موضوعات مورد بحث نحوه استفاده از وجوهات شرعی خیرین برای تامین نیازهای دانشگاه بود که ایشان مجوز شرعی از سوی  آیت الله سیستانی را صادر فرمودند.

ریاست دانشگاه در این دیدار تعدادی از تالیفات خود را به موسسه آل البیت هدیه کردند که مورد استقبال رییس موسسه قرار گرفت و مقرر شد تمامی تالیفات خود را که بالغ بر صد جلد کتاب می باشد برای کتابخانه تخصصی  فقه و اصول موسسه ارسال نمایند. و متقابلا مقرر شد کتاب های لاتین و عربی مورد نیاز دانشگاه کاشان از طریق حجت الاسلام شهرستانی تامین گردد.

موسسه آل البیت در زمینه های متعدد فعالیت دارد و یکی از این زمینه ها نجوم می باشد که مقرر شد همکاری های علمی و تحقیقاتی با رصد خانه دانشگاه کاشان صورت گیرد.

حجت السلام والمسلمین سید جواد شهرستانی داماد و نماینده آیت الله سید علی سیستانی در ایران است. وی مدیریت موسسه آل البیت در قم را نیز بر عهده دارد.

سیدجواد شهرستانی در سال ۱۳۳۳ شمسی در کربلا در خانواده‌ای روحانی به دنیا آمد و پس از طی مراحل ابتدایی و متوسطه، برای فراگیری علوم اسلامی در سال ۱۳۵۱ به نجف اشرف رفت و در آنجا بخاطر در جریان تظاهراتی که در اربعین سال ۱۳۵۵ علیه رژیم بعث برپا گشت مورد تعقیب رژیم بعثی قرار گرفت او بعد از مدتی به ایران پناهنده شد و به مشهد عزیمت کرد و از درس آیت الله میرزا علی آقا فلسفی بهره برد و در آنجا فصلنامه‌ای اسلامی به نام مجله ارشاد منتشر کرد که انتشار آن تا دو سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داشت. در سال ۱۳۵۹ از آنجا جهت تکمیل تحصیلات حوزوی به قم سفر کرد و در درس‌های خارج فقه و اصول فقه و نیز فلسفه شرکت کرد.

وی در کنار تحصیل، همراه دو تن از دوستانش، «موسسه آل البیت لاحیاء التراث» را پی ریزی کرد که هدف اصلی آن تصحیح متون کهن شیعی و نشر محققانه آنها بود و در این کار از مراکز پیشرو و موفق در سطح بین‌المللی بود. وی همچنین با همکاری محقق طباطبایی مجله پژوهشی تراثنا را منتشر کرد که پس از بیست سال تا امروز همچنان به انتشار پژوهش‌های نسخه‌شناسی و کتابشناسی اسلامی می‌پردازد. .تصحیح کتاب «مسائل الخلاف» سید جواد شهرستانی، در دوره دوم کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان کتاب سال برگزیده شد.

 

حضرت آیت‌ الله العظمی سیدعلی حسینی سیستانی (دام‌ ظله) از نامورترین شاگردان حوزة درس مرحوم آیت ‌الله العظمی خوئی (قدس ‌سره) در نبوغ و دانش و فضل و شایستگی می‌باشند.

 

ایشان در نهم ربیع‌ الاول سال 1349 هجری قمری در خانواده‌ای متدین ومشهور به علم و دانش در مشهد مقدس رضوی به دنیا آمد. پدرش «سید محمّد باقر»عالمی مقدّس ، و مادرش علویه‌ای والا مقام ، فرزند «علاّمه سیّد رضا مهربانی سرابی» بود. جدّ وی عالم جلیل ‌القدر «سیدعلی سیستانی» بود که علامه شیخ آقا بزرگ تهرانی در کتاب طبقات اعلام الشیعه در باره‌اش چنین آورده است:

 

 وی  از شاگردان ملاعلی نهاوندی در نجف اشرف، و از شاگردان مجدّد شیرازی در سامرّا  بود. وپس از آن در زمره خواص سیداسماعیل صدر در آمد و در حدود سال 1318 هجری به مشهد امام رضا (علیه السلام) بازگشت و در آن‌ جا رحل اقامت افکند و با بهره وافری که از دانشِ و پارسایی و صلاح برده بود، به جایگاه بلندی دست یافت.

 

 

نظر شما :