امضای تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ودانشگاه کاشان

۱۲ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۵:۲۸ کد : ۴۳۴۵ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۸۸۷
امضای تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ودانشگاه کاشان


تفاهم‌نامه همکاری فی‌مابین سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دانشگاه کاشان، به امضای ابوذر ابراهیمی‌ترکمان و عباس زراعت رسید.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به منظور ایجاد و گسترش همکاری‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی فی مابین سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دانشگاه کاشان، تفاهم‌نامه‌ای در خصوص برگزاری «گفت‌گوهای فرهنگی ایران و جهان عرب»، در محل حوزه ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به امضای ابوذر ابراهیمی‌ترکمان و عباس زراعت رسید.

در ابتدای این مراسم، ابراهیمی‌ترکمان طی سخنانی، ضمن خیرمقدم به رییس دانشگاه کاشان و هیئت همراه، گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به عنوان مرکز دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران در سال 1374 برای یکپارچه سازی فعالیت‌های فرهنگی در خارج از کشور تأسیس شد تا تصویری روشن از فرهنگ و تمدن ایرانی ـ اسلامی را به جهانیان عرضه کند.

 

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ادامه داد: این سازمان با در اختیار داشتن بیش از 80 نمایندگی فرهنگی خارج از کشور در تلاش است تا با بهره‌گیری از دانش سازمانی و توان فرهیختگان و کارشناسان، در قالب فعالیت‏های متنوع و گوناگون، مخاطبان خود را با گوشه‌هایی از تمدن کهن هفت هزار ساله این مرز و بوم و دستاوردهای انقلاب شکوهمند اسلامی ایران آشنا کند.

وی با تأکید بر ضرورت توسعه همکاری‌های علمی ـ دانشگاهی، اظهار کرد: از آنجاییکه روند اجرایی برنامه‌های سازمان با خارج از کشور از طریق امضاء و انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری انجام می‌شود، رایزنان فرهنگی ایران می‌توانند در جذب دانشجویان خارجی کمک بسزایی داشته باشند.

ابراهیمی‌ترکمان افزود: یکی از برنامه‌هایی که سازمان در دستور کار خود قرار داده، تعامل با وزارت علوم است که در پی آن بیش از پنج تن از رایزنان فرهنگی کشورمان به عنوان نماینده رایزن علمی، به اجرای طرح‌های علمی و پژوهشی می‌پردازند.

پیشگام در مسیر توسعه

وی در ادامه سخنان خود به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری فی مابین سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دانشگاه کاشان اشاره و اظهار کرد: این ارتباط که در خصوص برگزاری گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب صورت می‌گیرد، «فعالیت نقطه‌ای» است که می‌توانیم به «فعالیت خطی» تبدیل کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اذعان اینکه با امضای این تفاهم‌نامه همکاری، طرفین تلاش خویش را در جهت برگزاری هرچه بهتر اجلاس گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب مبذول خواهند داشت، گفت: سرآغاز گفت‌وگوها فرهنگی ایران و جهان عرب، کشورهایی همچون الجزایر و عمان باشند. چراکه گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب از سوی ریاست جمهوری و وزیر ارشاد، مورد استقبال واقع شده و باید از هیچ کوششی در این جهت خودداری نکنیم.

وی با اشاره به تشکیل انجمن‌های دوستی فی مابین ایران و سایر کشورها، گفت: هم‌اکنون انجمن دوستی میان «ایران و بوسنی» و «ایران و ترکیه» و ... ایجاد شده است، لذا به منظور تقویت روابط دوستی ایران با دیگر کشورها، انجمنی با عنوان «ایران و جای جای جهان» تشکیل شود.

ابراهیمی‌ترکمان در سخنان پایانی خود، به همکاری دانشگاه کاشان با دانشگاه‌های خارج از کشور اشاره و تصریح کرد: با توجه به جایگاه و رشد علمی روزافزونی که دانشگاه کاشان از آن برخوردار است، می‌تواند به پشتیبانی از محققین و دانشجویان خارج از کشور و ایجاد فرصت‌های مطالعاتی بپردازد که از رو، یافته‌ها و داشته‌های علمی طرفین به یکدیگر منتقل شود.

دانشگاه کاشان؛ جزء 10 دانشگاه برتر کشور

زراعت، رییس دانشگاه کاشان ضمن ابراز خرسندی از حضور و ملاقات با ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، آمادگی خود را برای همکاری بیش از پیش با این سازمان اعلام کرد.

وی در ادامه سخنان خود، به تشریح فعالیت‌های دانشگاه کاشان پرداخت و گفت: این دانشگاه از بدو تأسیس تاکنون توانسته در مسیر افق‌های روشن آینده گام بر‌دارد؛ دانشگاه کاشان دارای 12 دانشکده، 14 پژوهشکده و  مرکز پژوهشی است.

زراعت با تأکید بر اینکه تعدد مراکز پژوهشی و اعضای هیئت علمی مجرب منجر بدان شده که این دانشگاه در چند سال اخیر، همواره بین 10 دانشگاه برتر کشور باشد، گفت: دانشگاه کاشان با در اختیار داشتن هزاران دانشجو و بیش از 100 رشته گرایش در سه مقطع دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی پویا و پر تحرک است.

رییس دانشگاه کاشان در پایان یادآور شد: امید است تا با امضای این تفاهم‌نامه، زمینه‌های بهره‌مندی از موارد توافق از سوی دانشگاه کاشان و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اجرا و همکاری‌های لازم صورت گیرد.

 

تقویت همکاری‌های مشترک میان ایران و جهان عرب

قهرمان سلیمانی، معاون پژوهشی و آموزشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ضمن تشریح عملکرد این معاونت، گفت: مرکز مطالعاتی فرهنگی و بین‌المللی معاونت پژوهشی و آموزشی این سازمان در سال 1394 اقدام به ایجاد گفت‌وگوهای فرهنگی کرد که نخستین گفت‌وگوهای فرهنگی این مرکز با موضوع «گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب» دنبال می‌شود.

وی در ادامه، بیان کرد: در حال حاضر سه پیش ویژه دانشگاه منوبه و دانشگاه قطر و دانشگاه لبنان طراحی کردیم تا از این رو، چهره حقیقی اسلام را جهانیان بشناسانیم. همچنین درصدد آن هستیم تا در سال آینده، بحث گفت‌وگوی فرهنگی ایران و آسیا و اروپا را دنبال کنیم.

سلیمانی اظهار کرد: برگزاری این گفت‌وگوها بدین صورت است که در داخل کشور به عنوان ارتباط‌گر، انجام وظیفه می‌کنیم و کار را به دانشگاه‌های کشورمان پیوند می‌زنیم؛ از جمله دانشگاه‌های ذیربط می‌توان به ادیان و مذاهب، علامه طباطبایی، دانشگاه تهران، دانشگاه قم و دانشگاه کاشان اشاره کرد.

وی اذعان کرد: ما هم‌اکنون آمادگی همکاری با دانشگاه کاشان را در جهت تسهیل و تقویت در همکاری‌های مشترک میان مراکز علمی، مطالعاتی و فرهنگی ایران و جهان عرب را داریم.

بنابر اعلام این خبر، از جمله اهداف برگزاری این اجلاس می‌توان به گسترش تعارف، تفاهم و تعامل بین دو حوزه فرهنگی ایرانی و عربی و تقویت صدای اعتدال و کاهش تنش‌های مذهبی و فرهنگی موجود در روابط ایران و جهان عرب و همچنین، شناسایی و تقویت مشترکات فرهنگی و پیدا کردن راه‌حل‌ جهت برطرف نمودن دغدغه‌ها و چالش‌ها در قالب همکاری‌های جمعی و گروهی با استفاده از ظرفیت نخبگان فرهنگی اشاره کرد.

تقویت همکاری‌های مشترک میان مراکز علمی، مطالعاتی و فرهنگی ایران و جهان عرب، اصلاح تصویر ایران اسلامی در جهان عرب و بالعکس، جلوگیری از روند تبدیل‌شدن منازعات سیاسی به نفرت‌های پایدار فرهنگی و مذهبی و فراهم سازی همکاری‌های علمی میان مراکز و شخصیت‌های دانشگاهی ایران و عرب از دیگر زمینه‌های همکاری فی مابین به شمار می‌رود.
 

 
از این رو، برگزاری کمیسیون‌های تخصصی و مراسم اختتامیه اجلاس، مشارکت در دعوت از مدعوین ایرانی و خارجی اجلاس، مشارکت در تأمین هزینه‌ها، تشریفات، تبلیغات و هماهنگی‌های مربوط به برپایی اجلاس کاشان، تشکیل کمیته‌های علمی و اجرایی برگزاری اجلاس، همکاری و مشارکت در فراخوان مقالات، داوری مقالات علمی اجلاس، چاپ و انتشار مجموعه مقالات منتخب و مدیریت برنامه‌های اجلاس و کمیته‌های تخصصی از همکاری‌های فی مابین سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دانشگاه کاشان در خصوص برگزاری «گفت‌گوهای فرهنگی ایران و جهان عرب»، صورت می‌گیرد.

نظر شما :