برگزاری مراسم جشن سفیران بلخ در دانشگاه کاشان

۱۵ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۲:۰۲ کد : ۴۲۷۷ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۲۳۵
جشن سفیران بلخ ویژه دانشجویان اتباع طی مراسمی در دانشگاه کاشان برگزار شد
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه کاشان با گرامیداشت سی و هفتمین سالگرد ییروزی انقلاب اسلامی گفـت: مشترکات زیادی بین کشور ایران و افغانستان وجود دارد وقتی انقلاب اسلامی به پیروزی رسید کشورهای غربی و شرقی دست به دست هم دادند که ما نباشیم.

حجت‌الا‌سلام علی روحانی با بیان اینکه انقلاب اسلامی روی انقلاب افغانستان نیز تأثیرگذار بود، تصریح کرد: در هفتم اردیبهشت ماه سال 57 کودتایی در افغانستان روی داد و پس از آن کمونیست بر افغانستان سایه افکند ولی کمتر از 10 ماه در حالی‌که برادران افغان درگیر کارزار سخت نظامی، ایدئولوژیکی و مذهبی بودند، پیروزی انقلاب اسلامی وجد و شادمانی مفرطی در افغانستان ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس برادران افغان دوش به دوش رزمندگان ایرانی در جبهه‌ها حضور یافتند، تأکید کرد: برادران افغان از سطوح پایین گرفته تا آشپزخانه و رانندگی و پزشکی در جبهه‌های جنگ مبارزه کردند و بیش از 2 هزار نفر از براداران افغان در جنگ به شهادت رسیدند.

وی متذکر شد: برادران افغان احساس کردند که انقلاب اسلامی در این دوره جنگ به آنان نیاز دارد و حال نوبت نظام اسلامی است که از آنان حمایت کند و باید تلاش کنیم که در فراگیری علم به جایی برسیم که در دنیا حرف اول را بزنیم و مراقب باشیم دشمن اسلامیت و هویت ما را نگیرند.

نماینده ولی فقیه در دانشگاه کاشان با تأکید بر اینکه ایران با هیچ کشوری به اندازه افغانستان مشترکات ندارد، افزود: مشترکاتی مانند دین، زبان، مفاخر، فرهنگ شفاهی، تقویم، هنر، ادبیات مشترک بین دو کشور بسیار زیاد است و به سبب برخی از چالش‌ها و کج سلیقه‌گری‌های برخی تصمیم‌گیران این مشترکات کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

روحانی با بیان اینکه ایران و افغانستان دو ملت نیست بلکه یک ملت واحد است، گفت: مرزهای خاکی و سیم خاردار نمی‌تواند بین این دو کشور فاصله ایجاد کند و باید این روزها را مغتنم بشماریم و هر چه بیشتر وحدت خود را مستحکم‌تر کنیم تا روزی که امام عصر(عج)ظهور کند.

در ادامه معاون فرهنگی دانشگاه کاشان بیان کرد: جاده ابریشم محل پیوند بین تمدن‌ها بوده و به همین دلیل مراکز تمدن از لحاظ فرهنگ شباهت‌های زیادی با همدیگر دارند.

حسین ستار با بیان اینکه فصل مشترک زیادی بین دو کشور ایران و افغانستان وجود دارد، تصریح کرد: به گواهی تاریخ این دو کشور هیچگاه تن به استعمار نداده‌اند و مستعمره نبوده‌اند بلکه همواره در برابر متجاوزان مقاومت کرده‌اند.

 وی ادامه داد: برادران افغان سال‌ها است که برای حضور بیگانه و دفاع از هویت فرهنگی و موقعیت جغرافیایی خود ایستاده‌اند.

معاون فرهنگی دانشگاه کاشان با اشاره به اینکه چهار دهه است که ما و شما افغان‌ها در کنار هم زندگی می‌کنیم، عنوان کرد: اگر دیروز مهاجر بودید و جلای وطن کردید امروز دیگر مهمان نیستید بلکه صاحبخانه هستید و جزئی از هموطنان محسوب می‌شوید و ما به شما عادت کردیم و سخت کوشی و تلاش شما برای همه ایرانیان قابل ستایش است.

دکتر حسین ستار گفت: برادران افغان از طبقه کارگر شروع کردند و امروز به بزرگانی از اهل و فضل تبدیل شده‌اند و این نشان از استعداد بی‌نظیر افغان‌ها دارد و این پشتکار و همت بیانگر این است که ریشه و شاخه و فرهنگ و مذهب مشترک بین دو کشور وجود دارد.

 وی با تأکید بر اینکه هر دو کشور بر باورهای انسانی توجه دارند، افزود: دو کشور ایران و افغانستان بر این امر اعتقاد دارند که هر دو انسان هستیم و همین فطرت انسانیت است که ما را در کنار هم قرار داده بنابراین به پاس انسان و انسانیت دست در دست هم می‌فشاریم و برای نجات انسانیت بپا می‌خیزیم.

به گفته وی، در دانشگاه کاشان 300 هیئت علمی، 7 هزار دانشجو و 70 گروه آموزشی پذیرای 200 دانشجوی افغان هستند و با تکیه بر مشترکات فرهنگی مسیر رشد و توسعه را طی می‌کنند.

دومین جشن «سفیران بلخ» به همت دانشجویان افغانستانی دانشگاه‌های کاشان با حضور دبیر«خانه ادبیات» افغانستان و مسئولان شهرستانی در تالار فیض دانشگاه کاشان با برنامه‌های متنوعی و شادی مانند اجرای تئا‌تر، موسیقی سنتی، گروه سرود و مسابقه همراه بود. 


نظر شما :