پیام رئیس دانشگاه به مناسبت سالروز وفات علامه ملا احمد نراقی

۱۴ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۲:۰۲ کد : ۴۲۷۰ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۸۱۶
سالروز وفات علامه ملا احمد نراقی

 


علامه خوانساری در تعریف علامه ملااحمد نراقی در روضات‌الجنات چنین می‌گوید: «دریایی مواج، بحری متلاطم، استادی ماهر، استوانة اکابر، ادیبی شاعر و فقیهی برازنده از بزرگان دین و عظمای مجتهدین به شمار می‌آمد.از دانش پُر و از کودکی به صدفی مملو از دُرّ بود. نراقی مجتهدی جامع بود و از اکثر علوم به ویژه اصول، فقه، ریاضی و نجوم بهره کامل و وافی داشت».

علامه ملا احمد نراقی (احمد بن محمد مهدی فاضل نراقی) از نوجوانی نبوغ خودش را اظهار کرد و در چهاردهم جمادی‌الثانی سال 1185 یا 1186 هجری قمری در عهد سلطنت فتحعلیشاه قاجار در کاشان به دنیا آمد و در سال 1245 ه‍‌. ق. از دنیا رفت.

ملا احمد نراقی ویژگی‌های متعددی داشت اما پنج ویژگی بارزتر بود:

1. جامع‌الاطراف بودن ایشان حداقل در 5 رشته از علوم قدیمه و 7 رشته از علوم جدیده، که عبارتند از: فقه، اصول، حدیث، رجال، اخلاق، ریاضی، نجوم، هندسه، فلسفه، ادیان، ادبیات و شعر.

2. ویژگی دوم، تعداد زیاد آثار است و تاکنون 34 کتاب از وی به چاپ رسیده است. سید یزدی صاحب عروة‌الوثقی می‌گوید: یکی از سه منبع اصلی وی در تدوین عروة‌الوثقی، کتاب مستند علامه نراقی است.

3. ویژگی سوم: آن است که استاد تمام فقهای معاصر به شمار می‌آید زیرا وی استاد شیخ انصاری بوده و آثار شیخ انصاری باب ورود به اجتهاد فقها می‌باشد.

4. ویژگی چهارم، سیاستمدار بودن ایشان است. وی در زمان قاجار و دو اقدام مهم انجام داد. یکی فتوای جهاد علیه روسیه بود که سبب شد تمام اراضی که روسیه به موجب عهدنامه گلستان از ایران گرفته بود، باز پس گرفته شود. اقدام دوم طرح نظریه ولایت مطلقه فقیه در کتاب عوائد الایام می‌باشد.

5. ویژگی آخر، اخلاقی بودن است که در حوزه تئوری وعملی زبانزد است. کتاب معراج السعاده او سبب رستگاری بسیاری از عرفا گردیده است.

علامه ملااحمد نراقی، عالمی اجتهادی بود که در حمایت از مردم و به ویژه فقرا و طلاب، اقدامات زیادی انجام داد.

امروز مصادف با سالروز وفات این فقیه بزرگ و جامع‌الشرایط است.

 

دکتر عباس زراعت

رئیس دانشگاه

 

نظر شما :