عضو هیأت علمی دانشگاه کاشان: شبکه های اجتماعی پایبندی به ارزش ها را کاهش داده است

۲۹ آذر ۱۳۹۴ | ۱۱:۴۹ کد : ۴۱۸۶ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۱۷۱
عضو هیأت علمی دانشگاه کاشان در سی و سومین جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان کاشان گفت: با تحقیقات از دانشجویان سال تحصیلی گذشته دانشگاه کاشان مشخص شد شبکه اجتماعی واتساب قبل از راه اندازی شبکه تلگرام با 54 درصد بیشترین عضویت و در شبکه های اجتماعی فیسبوک 44 درصد و گوگل پلاس 17 درصد عضویت دارند
 

عضو هیأت علمی دانشگاه کاشان در سی و سومین جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان کاشان گفت: با تحقیقات از دانشجویان سال تحصیلی گذشته دانشگاه کاشان مشخص شد شبکه اجتماعی واتساب قبل از راه اندازی شبکه تلگرام با 54 درصد بیشترین عضویت و در شبکه های اجتماعی فیسبوک 44 درصد و گوگل پلاس 17 درصد عضویت دارند.

دکتر محسن نیازی دوست یابی را یکی از برنامه های شبکه های اجتماعی در فضای مجازی اعلام کرد و افزود: در دوستی یابی های شبکه های اجتماعی 3/64 درصد آشنایی قبلی برایشان مهم بوده 85 درصد فامیل و نظام خویشاوندی هنوز برایشان بسیار مهم است و 50 درصد دوستانی را که به دنبال شان می روند نمی شناسند و از طرف دوستان دیگر معرفی می شوند 15 درصد هرکسی را به عنوان دوست می پذیرند و حدود 34 درصد بر اساس علاقه مند به دوستان جدیدی در شبکه اجتماعی فضای مجازی هستند.

به گفته وی، تعداد دوستانی که در شبکه اجتماعی مجازی دارند 33 درصد کمتر از 50 نفر ، 30 درصد بین 50 تا 100 نفر، تا 23 درصد بالای 200 نفر میباشد.

دکتر نیازی نوع استفاده از برنامه ها را برای فعالان در فضای مجازی مهم دانست و افزود: بیش از 28 درصد چت ، 27 درصداشترک گذاری مطلب، 25 درصد کامنت ،23 درصد تفریح و سرگرمی و بیش از 30 درصد که بیشترین افراد هستند به دنیال کسب خبر و جمع آوری اطلاعات هستند.

وی همچنین با اشاره به تأثیرات شبکه اجتماعی در سبک زندگی افراد گفت: فیسبوک میزان رضایت از زندگی را 38 درصد کاهش داده است ومیزان پایبندی به ارزش ها را نیز کاهش داده است و در مجموع فیسبوک اثر منفی بر جامعه و جوانان داشته منتها این اثرات در سه بعد رضایت از زندگی و پایبندی برارزش ها و سبک زندگی بسیار سنگین بوده است.

به گفته وی شبکه اجتماعی توییتر نیز باعث شده تا تعامل افراد به شدت کاهش داشته باشد و رضایت از زندگی و ارزش ها نیز کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان این که شبکه اجتماعی واتساپ نیز نحوه زندگی افراد را تحت تأثیر منفی قرارداده است یاد آورشد: در کل اثرات مثبتی را از شبکه های اجتماعی فضای مجازی نمی بینیم و تأثیرات مثبت آن فقط در بعد اوقات فراغت است که فعالان درآن فقط وقت خودشان را به وسیله شبکه های مجازی پرمی کنند.

به گفته وی، شبکه های اجتماعی فضای مجازی در ارتباط با اوقات فراغت تأثیر مثبت داشته اما در رابطه با تعامل و خود اتکایی، رضایت از زندگی و پایبندی به ارزش ها تأثیر منفی داشته و اثرات و میزان تأثیر نیز مشخص است.

دکتر نیازی گفت: تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه کاشان نیازمند مهندسی فرهنگی است تا آثار مثبت و منفی آن شناسایی تا برخورد های متفاوتی در این زمینه وجود داشته باشد.

به گفته وی هرگونه برخورد انفعالی و سلیقه ای در این زمینه منجر به افزایش رویکرد به شبکه های اجتماعی فضای مجازی خواهد شد و مدگرایی و تقلید از فرهنگ بیگانه بیشتر خواهد شد.

دکتر نیازی یاد آورشد: اگر استفاده مطلوب و برخورد فعال در آگاهی بخشی به خانواده ها و جوانان وجود داشته باشد تا مخاطبین شبکه های اجتماعی دورنگری و چگونگی استفاده از شبکه های فضای مجازی را داشته باشند تأثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.

وی تأکید کرد: رسالت و نقش بخش علمی دانشگاه دانشگاه این است که در این رابطه تحقیقات متعدد و بررسی های علمی انجام و به جامعه اعلام نماید.

نظر شما :