رصدخانه ملی به مرکز علمی بین‌المللی تبدیل می شود

۲۳ آبان ۱۳۹۴ | ۱۳:۰۸ کد : ۴۱۲۰ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۳۶۵
رصدخانه ملی به مرکز علمی بین‌المللی تبدیل می شود
 

مدیر طرح رصدخانه ملی، از تبدیل این رصدخانه به مرکز علمی بین‌المللی در آینده نزدیک خبر داد.

 

پروفسور رضا منصوری در نشست شورای اداری کاشان در فرهنگسرای مهر قله «گرکش» در ارتفاعات شهر کامو کاشان را یکی از بهترین شاخص های رصدی آسمان در سراسر جهان دانست و گفت: که این مکان باعث شده این رصدخانه بین المللی به پیچیده ترین و بزرگترین فناوری نجومی جهان با قابلیت های رصدی تبدیل شود.

 

وی  افزود: تاکنون حدود 80 تن تجهیزات به بالای قله گرکش برای ساخت این رصدخانه ملی انتقال داده شده است.

 

وی ابراز امیدواری کرد: با حمایت های دولت تدبیر و امید و تخصیص به موقع اعتبارات کار ساخت و تکمیل رصدخانه بین المللی کامو ظرف چهار سال آینده به بهره برداری برسد.

 

پروفسور منصوری گفت: از جزایر قناری گرفته تا اسپانیا و مراکش و هند و چین به جز این قله جایی که بتوان شب ها، رصد تلسکوپ انجام داد وجود ندارد.

 

وی خاطرنشان کرد: تلسکوپ رصدخانه ملی کشور در قله گرکش کاشان جزو 25 تلسکوپ بزرگ جهان در ابعاد چهار متری خواهد بود.

 

بنیانگذار انجمن فیزیک ایران با بیان اینکه در مجموع یکهزار میلیارد ریال برای تجهیزات رصدخانه ملی کشور نیاز است، خاطرنشان کرد: متاسفانه در دولت نهم و دهم این طرح مهم ملی متوقف شده بود تا اینکه در فروردین سال 88 با تدبیر رهبر معظم انقلاب این طرح از حالت توقف خارج و در اردیبهشت سال 88 نخستین اعتبار به این طرح اختصاص یافت و کار اجرایی آن آغاز شد.

 

منصوری گفت: گروهی را در شرایطی که بطور کامل تحریم بودیم، به اروپا اعزام کردیم و آموزش های لازم را فرا گرفتند و هم اکنون این تیم تمام مدیریت ساخت رصد خانه ملی کشور را بعهده دارند.

 

وی تصریح کرد: با توانمندی نیروها و متخصصان داخلی هم اکنون همه نوع تلسکوپ در داخل طراحی و ساخته می شود، مقوله ای که تا هشت سال پیش در کشور وجود نداشت.

 

وی یادآور شد: تنها آینه تلسکوپ رصدخانه ملی کشور که بزرگترین قطعه آن است، به مبلغ چهار میلیون یورو خریداری شده که تنها صیقل آن دو میلیون یورو هزینه داشت.

 

مدیر رصدخانه ملی کاشان گفت: قطعه های تلسکوپ باید در سوله ای در تهران یا کاشان بر روی هم سوار شود تا پس از تست، عیب های آن برطرف و بعد از آن قطعه های جداسازی دوباره در بالای قله گرکش بر روی هم نصب شود که این کار حدود یکسال زمان می برد.

 

وی همچنین ابراز امیدواری کرد: مسئولان کاشان با کاهش نورهای اضافی نسبت به رفع آلودگی نوری اقدام و آسمان این شهر را تاریک کنند.

 

پیشنهاد ساخت یک رصدخانه بزرگ در مقیاس جهانی برای کشور به عنوان یک آزمایشگاه علمی، بطور رسمی سال 1377 مطرح شد و در این سال رصدخانه ملی بعنوان یکی از دو طرح کلان پژوهشی در شورای پژوهش های علمی مطرح و تصویب و در سال 1378 مرحله مکان یابی این رصدخانه در قالب یک طرح پژوهشی دانشگاهی آغاز شد.

 

در روزهای پایانی سال 1382 طرح رصدخانه ملی ایران بعنوان یک طرح علمی با بودجه مستقل در هیات دولت تصویب شد، اما به دلایل مختلف بودجه ای در سال بعد به آن اختصاص نیافت، با روی کار آمدن دولت نهم این طرح متوقف شد تا اینکه با دستور رهبرمعظم انقلاب و تخصیص مقداری از اعتبار لازم در سال 1388 کار طراحی و ساخت و ساز رصدخانه عملیاتی شد.


نظر شما :