مشاور وزیر نیرو: دانش علمی و مدیریتی برای حل مشکل آب ضروری است

۲۱ آبان ۱۳۹۴ | ۱۳:۰۸ کد : ۴۱۱۶ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۷۵۷
مشاور وزیر نیرو گفت: ارائه راهکارهای علمی و مدیریتی برای حل مشکل آب ضروری است.
 

مشاور وزیر نیرو گفت: ارائه راهکارهای علمی و مدیریتی برای حل مشکل آب ضروری است.

 

دکتر محسن غفوری آشتیانی  در نشست اندیشگان آب در پژوهشکده اسانس های طبیعی دانشگاه کاشان با اشاره به وقوع حوادثی و بحران های طبیعی و اقلیمی زلزله، سیل و کمبود آب در کشور،  سازگاری و چگونگی مقابله با این شرایط را لازم دانست و اظهار داشت: وقتی نتوانیم با این شرایط سازگار باشیم و انسان را جزیی از طبیعت ندانیم وبه طبیعت آسیب بزنیم ، با مسایلی مثل کمبود آب و یا مساله زلزله مواجه می شویم.

 

رئیس انجمن مهندسی زلزله ایران خاطر نشان کرد: وقتی آسیب پذیر شویم و این حوادث و خطرات وجود داشته باشد دچار خطر پذیری می شویم.

 

وی با بیان اینکه باید خودمان را تطبیق به یک نیاز اجتماعی دهیم افزود:  وقتی بپذیریم میزان آبی که تولید می شود خیلی کمتر از میزانی است که استفاده و برداشت می کنیم این موضوع را دچار ریسک خطر پذیری می کند.

 

وی خاطر نشان کرد: برای حل مشکل آب باید آسیب پذیری را در برابر آب کم کنیم و مدیریت و حاکمیت و ظرفیت را بالا ببریم تا به ایمنی و توسعه پایدار دست یابیم.

 

استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با تاکید بر اینکه امر به معروف و نهی از منکر می تواند در  موضوع آب مصداق عینی داشته باشد اظهار داشت: در مردم باید این نیاز را ایجاد کنیم و مردم  خودشان بخواهند و بدانند این مساله جدی است و باید آب را به طور درست و کمتر مصرف کنند و به آنهایی که اضافه و نادرست مصرف می کنند گوشزد کنیم.

 

دکتر غفوری آشتیانی مدیریت ریسک را برای بحران لازم دانست و افزود: آنچه امروز به عنوان مساله آب همچون خشک شدن دریاچه ها و تالاب ها وجود دارد به این دلیل است که از گذشته این آینده نگری و مدیریت ریسک نداشتیم و تصمیمی که در بیست سال گذشته برای توسعه کشاورزی یا مصرف آب در این منطقه گرفته شد، بدون توجه به آینده و مدیریت ریسک های محتمل از تصمیمات اتخاذ شده بوده است.

 

دکتر آشتیانی با بیان اینکه مدیریت بحران فرایندهای عملیاتی مربوط به پس از رویداد سانحه جهت نجات، امداد و اسکان به آسیب دیدگان است  افزود: فرایندهای مدیریتی و اجرائی برای بهبود ایمنی، رفاه، و حفظ جان مردم، افزایش کیفیت و توسعه پایدار و کاهش خرابیها و وقوع حوادث لازم است.

 

رئیس انجمن مهندسی زلزله ایران خاطر نشان کرد: تصمیم سازی باید براساس در نظر گرفتن پیامدهای احتمالی یک تصمیم اتفاق بیفتد.

 

استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله جهت دهی علم و پژوهش به مدیریتی و ارائه راهکارهای علمی و گسترش گفتمان های علمی را برای بحران آب لازم دانست و تاکید کرد: باید فرآیند مدیریت ریسک  براساس این دانش جاری شود تا تصمیم ها با در نظر گرفتن آینده باشد و تمام جوانب دیده شود.

 

 


نظر شما :