ضعف مدیریت مهمترین مشکل بحران آب است

۱۷ آبان ۱۳۹۴ | ۱۱:۵۵ کد : ۴۱۰۸ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۸۰۲
استاد دانشگاه شیراز گفت: مهمترین مشکل بحران آب ضعف مدیریت است.
 

 استاد دانشگاه شیراز گفت: مهمترین مشکل بحران آب ضعف مدیریت است.

 دکتر عزت الله رئیسی اردکانی در اندیشگان بحران آب دانشگاه کاشان با موضوع علل هیدروژئولوژیکی بحران آب در ایران افزود: یکی از مشکلات در حل مساله آب، مشکل مفهومی و نبود مدیریت در مصرف آب است که15 ارگان دولتی باید دست به دست هم داده تا بحران آب بوجود نیاید.

  وی خشک شدن و کاهش آب چاه ها، قنوات، چشمه ها و رودخانه های مجاور زیر دست، بحران آب در سال های خشکسالی، افزایش هزینه سرمایه گذاری نگهداری و انرژی، کاهش حجم ذخیره سدها را از مسایل و مشکلات آب زیرزمینی دانست و گفت: باید با مدیریت در مصرف و برداشت صحیح بتوان از بحران آب جلوگیری کرد.


وی خاطر نشان کرد: با برداشت آب‌های زیرزمینی موجب افزایش هزینه سرمایه گذاری نگهداری و انرژی، کاهش حجم ذخیره سدها و حوضچه‌های تغذیه مصنوعی، کاهش کیفیت آب زیرزمینی و افزایش آلودگی می شود.

 پدر هیدرولوژی آب های زیر زمینی ایران افزود: عدم توجه به سیلاب آب کل حوضه آبگیر، بهره برداری متعدد بر روی یک رودخانه، سد، تغذیه مصنوعی، برداشت مستقیم از رودخانه و احداث چاه در بالادست از مشکلات اضافه برداشت آب‌های زیر‌زمینی است.

 وی برداشت صحیح و طریقه مصرف مناسب و صرفه جویی آب را خواستار شد و افزود: در ایران ازیک متر مکعب آب مصرفی حدود 800 گرم ماده خشک تولید می شود و این در حالیست که در دنیا حدود یک هزار و 200 گرم ماده خشک تولید می شود.

 دکتر رئیسی با بیان اینکه 73 درصد زمین های کشاورزی زیر 5 هکتار است گفت: در زمین های کشاورزی کوچک نمی توان بحران آب را حل کرد و با  یکپارچه سازی اراضی می توان با مشکلات پیش رو مقابله کرد.

 استاد دانشگاه تهران نیز در این نشست بی توجهی دانش بومی در توسعه و نادیده گرفتن نقش حفظ آب در زیر زمین در اقلیم خشک ایران را از مشکلات توسعه پایدار دانست و گفت: سد سازی به عنوان ارمغان شوم کشور است.

 دکتر حسین آخانی اظهار داشت: توسعه غیر پایدار کشاورزی و چرای بی رویه و تخریب مراتع که مانع از ذخیره سازی آب زیرزمین می شود از دیگر مسایلی است که بحران آب در کشور را رقم می زند.

 وی با بیان اینکه با روش های نادرست زندگی پایدار را از  بین برده ایم افزود: برای نجات از بحران آب باید از مدل جارو استفاده کرد.

 وی چهار کربنه، میزان آب کم، اوج رشد در گرمترین فصل سال را از ویژگیهای گیاه جارو دانست و گفت: اگر بتوانیم از جارو در فضای سبز استفاده کنیم به میزان قابل توجهی  مشکل را حل کرده ایم.

 دکتر آخانی مبارزه با تولید ناپایدار، مدیریت در کشاورزی و تحول آموزش را خواستار شد و خاطرنشان کرد: بحث توسعه پایدار  در آموزش را باید جدی بگیریم  و مهندسان ما درس محیط زیست و زیست شناسی را فرا گیرند.

 استاد دانشگاه تهران، عدم مدیریت جمعیت را از دیگر مشکلات بیان کرد و  تاکید کرد: باید دستگاه قضایی در تخلفات توسعه ای و اصلاح قوانین دخالت داشته باشند.

 دکتر رضا مکنون عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز در این نشست با ارائه گزارشی از بحران آب در ایران حال و آینده گفت: تراکم جمعیت از سال 1335 در ایران از 11/5 کیلومترمربع  به 46/1 کیلومتر رسیده است.

 وی با بیان اینکه متوسط کسری مخزن طی 15 سال اخیر حدود 5 میلیارد متر مکعب در سال بوده است افزود: کسری مخزن تجمعی در پایان سال 1392 حدود 110 میلیارد متر مکعب و افت سطح آب تجمعی نیز حدود 20 متر می باشد.

 وی خاطر نشان کرد: فرو نشست زمین در اثر تخلیه بی رویه آبخوان ها پایداری بسیاری از زیر ساخت ها را دچار مشکل نموده و این پدیده غیر قابل برگشت است.

 استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر کاهش 20 درصدی رواناب  سطحی درازمدت در اثر کاهش بارش و تغییر الگوی بارش و افزایش دما را از مشکلات بحران آب در کشور بیان کرد و گفت: 40 تالاب کشور تا کنون به طور کامل خشک و یا در شرف از بین رفتن است.

 دکتر مکنون با بیان اینکه پیش بینی می شود تا سال 2027 با مشکل کمبود فیزیکی آب مواجه شویم خاطر نشان کرد: آب، خاک و انرژی از منابع برداشت پایدار است که ساختار تصمیم گیری و الگوی مصرف در کشور برای حل مشکل آب باید اصلاح شود.


( ۱ )

نظر شما :