رئیس دانشگاه کاشان: تجاری سازی علم لازم است

۰۵ شهریور ۱۳۹۴ | ۱۴:۲۰ کد : ۳۹۵۲ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۶۳۶
رئیس دانشگاه کاشان گفت: لازمه رشد اقتصادی این است که اقتصاد و تجارت بر مبنای دانش محور باشد.
 

رئیس دانشگاه کاشان گفت: تجاری سازی علم لازم است.

دکتر عباس زراعت در جلسه ایجاد پارک علم و فناوری در محدوده منطقه ویژه اقتصادی اظهار داشت: باید دانش را خلق، تبدیل به فناوری و تجاری سازی کرده و به بازار عرضه کنیم و هر روز دانشی جدید و فناوری نو را خلق کنیم.

وی ایجاد پارک علم و فناوری در منطقه کاشان را لازم دانست و افزود: ایجاد این پارک می تواند زمینه لازم برای توسعه علمی و اقتصادی منطقه را فراهم آورد.

دکتر زراعت با اشاره به پتانسیل دانشگاه کاشان در زمینه های مختلف، تعدد رشته ها و اعضای هیات علمی توانمند افزود: این دانشگاه آمادگی لازم برای ارائه طرح های تحقیقاتی و دانش محور کردن صنایع و محصولات و رفع معضلات صنعتی این منطقه را دارد.

مدیر فناوری و ارتباطات علمی دانشگاه کاشان  نیز در این نشست ایجاد پارک علم و فناوری را با توجه به موقعیت کاشان لازم دانست و اظهار داشت: کمک به افزایش ثروت در جامعه از طریق توسعه اقتصاد دانش محور،تجاری سازی نتایج تحقیقات و تحقق ارتباط بخش های تحقیقاتی و تولیدی و خدماتی جامعه ، افزایش قدرت رقابت و رشد شرکت های متکی بر دانش، کمک به جذب دانش فنی و سرمایه های بین المللی و داخلی، افزایش حضور و مشارکت تخصصی شرکت های فناوری داخلی در سطح بین المللی وحمایت ازایجاد و توسعه شرکت های کوچک و متوسط فناوری و حمایت از موسسه ها و شرکت های تحقیقاتی و مهندسی نوآور, با هدف توسعه فناوری و کارآفرینی از اهداف پارک علم و فناوری است.

دکتر علیرضا فرجی خاطر نشان کرد:  برای پیشرفت پایدار این منطقه باید به مواردی چون اقلیم ،دانش پنهان و بومی منطقه کاشان ،احیای نقش دیرینه کاشان به عنوان شاهراه مواصلاتی تجارت در کشور، ارتقاء نشان های چهارگانه و کهن ملی و بین المللی کاشان در زمینه های فرش و صنایع دستی، اسانس و گیاهان دارویی، معماری بومی و نجوم در توسعه منطقه توجه شود.

رئیس مرکز کارآفرینی دانشگاه کاشان نیز اهمیت دادن به شرکتهای دانش بنیان را مورد تاکید قرار داد و گفت:  نیازهای بخش خصوصی بویژه شرکتهای فعال و پویای منطقه و رفع موانع تولید و مشکلات آنان برای حضور در منطقه ویژه اقتصادی، ایفای نقش پارک علم و فناوری و مراکز و مجتمع های فناوری دانش بنیان کاشان به عنوان موتور اصلی و مغز متفکر منطقه ویژه اقتصادی، تسهیل در انتقال فناوریهای پیشرفته بویژه در زمینه ماشین آلات فرش و نساجی با استفاده از تجارب کشورهای موفق در منطقه خاورمیانه باید مورد توجه قرار گیرد.

آقای حسنعلیان، توسعه محصولات صادراتی مبتنی بر فناوریهای پیشرفته و توجه جدی به نقش اساتید و دانشجویان دانشگاههای کاشان به عنوان سرمایه های اصلی پیشرفت پایدار را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: انرژی منطقه ویژه اقتصادی با استفاده از فناوریهای پیشرفته خورشیدی و هیبریدی با توجه به علم و فناوری روز باید تامین گردد.

لازم به ذکر است که منطقه ویژه اقتصادی کاشان معروف به بندر خشک با مساحت 1344 هکتار و تحت تملک شرکت دولتی ایمیدرو وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت در منطقه نزدیک آب شیرین مکان یابی شده و قرار است در فاز اول آن با اختصاص اعتباری بالغ بر یکصد میلیارد تومان زیرساختهای لازم، مجتمع اداری و فنس کشی محدوده منطقه انجام پذیرد.

در این نشست  شهردار کاشان، ریاست دانشگاههای کاشان و آزاد اسلامی کاشان، رئیس و برخی از اعضای هیات رئیسه اتاق بازرگانی کاشان، رئیس منطقه ویژه اقتصادی کاشان و مشاور طرح و برنامه ریزی منطقه ویژه و برخی از اعضای هیات رئیسه و اساتید دانشگاه کاشان حضور داشتند و مواردی چون سابقه، نحوه مکانیابی، موقعیت و مختصات جغرافیایی، ماموریت، راهبردهای کلان و برنامه های این منطقه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 


نظر شما :