وزیر علوم: راه اندازی بنیاد حمایت از بورسیه های نخبه در کاشان از جمله اقدامات با ارزش و ماندگار است

۲۳ خرداد ۱۳۹۴ | ۱۴:۵۶ کد : ۳۸۳۶ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۶۹۰
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به برخی فعالیتهای موفقیت‌آمیز بنیاد خیرین مراکز آموزش عالی گفت: راه‌اندازی بنیاد حمایت از بورسیه‌های نخبه در کاشان از جمله اقدامات با ارزش و ماندگار در این حوزه است.

 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به برخی فعالیتهای موفقیت‌آمیز بنیاد خیرین مراکز آموزش عالی گفت: راه‌اندازی بنیاد حمایت از بورسیه‌های نخبه در کاشان از جمله اقدامات با ارزش و ماندگار در این حوزه است.

دکتر محمد فرهادی در نخستین همایش خیرین و واقفین آموزش عالی اظهار داشت: شما خیرین با کار خیر خود تأثیری در گسترش کمی و کیفی آموزش عالی می گذارید که نام نیک شما را جاودانه می سازد.

وی با اشاره به گسترش کمی آموزش عالی، جهت گیری های آینده وزارت علوم را حرکت به سمت مهارت اندوزی و کارآفرینی دانست و اعلام کرد : سال آینده با احداث 4 پارک علم و فناوری و شکل گیری کریدورهای علم و فناوری امیدواریم که دانش آموختگان به گونه ای فارغ التحصیل شوند که بتوانند هرچه زودتر وارد بازار کار شوند.

وزیر علوم افزود: وسعت توسعه کمی آموزش عالی، طبعاً به اعتبارات بیشتری نیازمند بوده و در صورتی که اعتبارات کنونی وزارت علوم 3 برابر شود می توان گفت که حداقل اعتبارات محقق شده است.

رئیس ستاد خیرین و واقفین گفت: در چنین شرایطی است که نقش خیرین و عظمت کار آنها بیش از پیش مشخص می شود و حمایت های خیرین در همه زمینه ها از حمایت از نخبگان کم بضاعت گرفته تا ساخت خوابگاه های مجردی و متأهلین می تواند به آرامش روحی دانشجویان بیانجامد و آنها بتوانند با فراغ بال به تحصیل بپردازند.

وی افزود: به منظور اثربخشی نقش خیرین در توسعه فضاهای کاربردی مربوط به دانشگاهها حمایتهایی مصوب شده به گونه ای که در مقابل 50 درصد هزینه کرد خیرین در پروژه های آموزش عالی 50 درصد دیگر اجرای پروژه را دولت تقبل می کند.

فرهادی گفت: از سال جاری نیز ردیف مستقلی در بودجه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای طرحها و پروژه های خیرساز پیش بینی شده است.

وی عضویت خیرین در هیئت های امنای دانشگاه ها را گامی مثبت در جهت حمایت خیرین از دانشگاه ها عنوان کرد و از آنها خواست با حمایت های بی دریغ خود از آموزش عالی، مسیر توسعه علمی را هموار ساخته و به تحقق اهداف ترسیم شده در اسناد بالا دستی یاری رسانند.

دکتر محمد حسین امید قائم مقام ستاد خیرین و واقفین آموزش عالی، از تشکیل بنیاد حامیان آموزش عالی خبر داد.

وی، تشکیل چنین همایشی را آرزوی دیرینه خود دانست و گفت: امروز به همت شما بزرگواران بیش از 50 دانشگاه کشور دارای بنیاد حامی هستند در حالی که در سال های نه چندان دور، تعداد این دانشگاه ها به 5 مورد هم نمی رسید.

دکتر امید هدف از برگزاری این جلسه را تقدیر از خیرین آموزش عالی اعلام کرد و گفت: در سال های اخیر دکتر فرهادی و دکتر فرجی دانا بر حمایت از این راه و مسیر تأکید داشتند و امروز این مسیر به یک گفتمان در کشور تبدیل شده است.

وی گفت: یکی از بندهای سیاست های ابلاغی علم و فناوری توسط مقام معظم رهبری، استفاده از ظرفیت عظیم خیرین و واقفین در توسعه زیرساخت های آموزش عالی و حمایت از نوآوران و فناوران است و خوشحالیم که این امر محقق شده و این بحث در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز مطرح است.

دکتر امید تأکید کرد: امروز خیرین در همه زمینه ها از جمله در تکمیل مجموعه های دانشگاهی، ساخت خوابگاه ها،حمایت از دانشجویان نیازمند، تجهیز آزمایشگاه ها و حمایت از نخبگان و استعدادهای درخشان و دیگر موارد فعالیت دارند.

وی حاصل کار خیرین در دانشگاه ها را در سال های اخیر بیش از 200 هزار متر مربع فضاهای آموزشی، پژوهشی و فرهنگی و رفاهی اعلام کرد و افزود: امروز بیش از 100 هزار متر مربع در همه حوزه ها توسط خیرین در حال ساخت است.

 

دکتر امید در پایان با یادآوری این نکته که در گذشته چندین نشست با خیرین در برخی از دانشگاه ها تشکیل شده ، ولی این همایش ملی برای اولین بار تشکیل شده است، گفت : پیشنهاد اختصاص هفته ای به نام هفته "وقف در آموزش عالی"به شورای عالی انقلاب فرهنگی داده خواهد شد و این همایش از این پس، انشاالله در همان هفته برگزار خواهد شد.

لازم به ذکر است آقایان مهندس علی سعیدی و مهدی کتابچی از خیرین دانشگاه کاشان به عضویت  بنیاد حامیان علم و فناوری درآمدند.

در این همایش آقایان دکتر سعید گلابی معاون اداری مالی و علی محمد الماسی مدیر عامل  ستاد توسعه دانشگاه کاشان و جمعی از خیرین این داشنگاه حضور داشتند.



نظر شما :