برگزاری کرسی آزاد‌اندیشی زنگ اندیشگاه معماری علم در ایران و دانشگاه جهانی در دانشگاه کاشان

۰۶ خرداد ۱۳۹۴ | ۱۶:۴۲ کد : ۳۷۹۸ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۹۵۵
سلسله کرسی‌های آزاد‌اندیشی زنگ اندیشگاه دانشگاه کاشان با موضوع معماری علم در ایران و دانشگاه جهانی با سخنرانی دکتر رضا منصوری استاد دانشگاه شریف و مجری طرح رصدخانه ملی برگزار شد.
 

سلسله کرسی‌های آزاد‌اندیشی زنگ اندیشگاه دانشگاه کاشان با موضوع معماری علم در ایران و دانشگاه جهانی با سخنرانی دکتر رضا منصوری استاد دانشگاه شریف و مجری طرح رصدخانه ملی برگزار شد.

استاد دانشگاه شریف و مجری طرح رصدخانه ملی در این نشست با اشاره به اینکه هیچکدام از کشورهای اسلامی پس از حدود 200 سال آشنایی با غرب، هنوز نتوانسته‌اند از سد عقب ماندگی عبور کنند و به عنوان کشوری پیشرفته به جمع پرچمداران توسعه اقتصادی، علمی و فنی بپیوندند افزود: توسعه بدون درک مفهوم نوین علم، پایدار نیست.

دکتر رضا منصوری اظهار داشت: علم یک فرآیند پیچیده اجتماعی است که مشارکت در این فرآیند، امری بسیار پیچیده است.

وی با بیان اینکه ایران کشوری در حال گذار به مدرنیت و در دوره نقل علم است افزود: مجموعه ناهنجاری‌های ناشی از تصوری سطحی از مفهوم مدرنیت و علم را سندرم دوره نقل می‌گویند.

منصوری اجتماع علمی و گفتمان علمی را دو مفهوم کلیدی در علم مدرن نام برد و اظهار داشت: تا اجتماع علمی وجود نداشته باشد فرآیند علم بوجود نمی آید.

دکتر منصوری با اشاره به اینکه ایران در شرایطی نیست که به دنبال توسعه ناپایدار باشد خاطر ناشن کرد: توسعه علمی ما هم به معنی محیط زیست و هم به معنی محیط ژئوپلیتیک (زمین- سیاسی) باید پایدار باشد تا هم در امنیت زندگی کنیم و هم امنیت منطقه را حفظ نماییم، بنابراین مجبوریم به فکر معماری برای علم در ایران باشیم.

وی مولفه ها‌ی معماری علم را اتصال به علم دنیا، دینامیک در اجرای سیاست‌ها، نمونه‌سازی قبل از تولید انبوه، تلاش در ایجاد اجتماع علمی، تلاش در گسترش گفتمان علمی، برنامه‌های تحقیقاتی، سیاست‌های بومی، مبارزه با جهل علمی و مبارزه با مصادره مفاهیم و ابزار علم، توجه به علوم انسانی، پروژه‌های کلان علمی، فراهم کردن زیرساخت ها، ترویج علم و ایجاد فضای آرام ذهنی ذکر کرد.

استاد دانشگاه شریف خاطر نشان کرد: هر جامعه ای برای افزایش توان کارشناسی خود برای رشد علم و فناوری در سطوح عالی و در همه زمینه ها نهادی به نام دانشگاه تاسیس می کند.

دکتر منصوری اظهار داشت: اولین فرض برای کارابودن این نهاد آزادی تفکر است که با جذب متفکران و افراد خلاق در عالی ترین سطح ممکن و فراهم آوردن امکانات پشتیبانی تحقیقاتی در حد ممکن به سرعت ممکن متجلی می شود.

وی توسعه علمی ایران را رو به رشد دانست و افزود: این دوره فرصت طلایی است که باید دانشگاه ها به نحو احسن از آن استفاده نمایند.

دکتر منصوری جهانی شدن دانشگاه ها را برای توسعه علمی لازم دانست و افزود: تربیت نیروی انسانی موجه در تمام سطوح، ایجاد ساختار اداری چابک با استانداردهای جهانی، آموزش برای درک جهانی از رفتار دانشگاهی، اعمال روش‌های انتحان شده به منظور جذب نیروهای جهانی و همکاری حداکثری بین‌المللی در چارچوب اهداف دانشگاه از موارد راهبرد اجرایی برای جهانی شدن دانشگاه هاست.

 

 
 

نظر شما :