بازدید تیم اعزامی اساتید معماری و هنر دانشگاه پلی‌تکنیک ایتالیا از دانشگاه کاشان

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۱۴:۰۶ کد : ۳۷۶۵ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۲۲۲۸
اساتید معماری و هنر و شهرسازی اروپا بازدید یک‌روزه‌ای را در تاریخ بیستم اردیبهشت از دانشگاه کاشان داشتند.
 

اساتید معماری و هنر و شهرسازی اروپا بازدید یک‌روزه‌ای را در تاریخ بیستم اردیبهشت از دانشگاه کاشان داشتند.

دکتر مزدیان فرد مدیر گروه دفتر همکاری‌های‌ علمی و بین‌المللی دانشگاه کاشان ضمن خوشامدگویی به میهمانان به معرفی اجمالی دانشگاه کاشان و پتانسیل های مختلف آن برای همکاری با تیم اعزامی از اساتید معماری و هنر دانشگاه های اروپایی پرداخت و اظهار امیدواری کرد: که دانشگاه کاشان بتواند در جهت توسعه روابط مستحکم علمی و پژوهشی با نمایندگان حاضر از دانشگاه­های معتبر اروپایی همچون دانشگاه پلی تکنیک میلان و آلکالا مادرید توفیق همکاری داشته باشد.

سپس دکتر مهرداد جاویدنژاد استاد معماری و هنر دانشگاه از همراهان تیم ، ضمن تشکر از دانشگاه کاشان، به معرفی فعالیت های تیم اعزامی از اروپا شامل سمینار و کارگاه های علمی برگزار شده در تهران پرداخت و با اشاره به اینکه تاکیدهای سمینار و کارگاه تخصصی شهرسازی و معماری این گروه در نوع خود در ایران بی سابقه اند، از استقبال گسترده اساتید و دانشجویان ایرانی و اروپایی تجلیل نمود و ابراز امیدواری کرد که دانشگاه کاشان نیز با توجه به پتانسیل مهم دانشگاه و شهر کاشان و موقعیت خاص آن در این زمینه، فعالانه با دانشگاه­های موجود در این تیم تحقیقاتی مشارکت کند.

 در ادامه پروفسور آنتونلا کنتین با تشکر از مهمان‌نوازی گرم دانشگاه کاشان و تجلیل از معماری زیبای خانه­ های سنتی کاشان اظهار امیدواری نمود: مطالعات تطبیقی و مقایسه ای در مرمت این گونه اثار گرانبهای تاریخی و ساختارهای مشابه آن در ایتالیا انجام گیرد.

وی با اشاره به مشابهت مسائل و معضلات موجود در معماری کلان شهرها و همین طور شهرهای کوچکتر در ایران و ایتالیا و نیز انبوه تجربیات وسیع ایتالیا در این زمینه گفت، مهمترین چالشی که امروزه در توسعه معماری کلان شهرها و شهرهای دارای بافت سنتی با آن روبه رو هستیم، حفظ هویت شهر در عین رشد و توسعه آن است.

 وی با تاکید همه سخنرانان در جلسات مختلف سمینارها که ما چرا باید میراث گذشتگان خود را در نوگرایی اقتصادی-اجتماعی جوامع لحاظ کنیم و همگام با توسعه تکنولوژیکی در حفظ و پاسداشت آن میراث بکوشیم ابراز امیدواری نمود: شبکه‌ای از ارتباطات بین‌المللی میان دانشگاه‌های ایران و اروپا شکل گرفته و توسعه پیدا کند تا راه برای انجام مطالعات مقایسه‌ای و کلیدی هموارتر شود.

 وی برگزاری سمینارها و کارگاه هایی از این دست را زمینه مناسبی برای امضای موافقت نامه همکاری های فیمابین و تبادل استاد و دانشجو و انتشار کتاب، مقالات، مجلات تخصصی و تحقیقات برشمرد و درانتها به معرفی همکاران خود پروفسور دانیل زارزا از دانشگاه آلکالا مادرید، پروفسور کیه زا و پروفسور فرانسسکو لوپز که در این زمینه تحقیقات ارزشمندی داشته اند پرداخت.

در ادامه دکتر پدرو اورتیز استاد مهمان پلی تکنیک میلان و مشاور عالی بسیاری از دولتها و کلان شهرهای جهان، ضمن برشمردن آثار مثبت برگزاری چنین سمینارهایی در ایران افزود: شکی نیست که با تحولات اخیر و عادی سازی روابط بین المللی ایران و جامعه اروپا، رشد و توسعه شهری کلان شهر تهران تاثیر مستقیم بر رشد اقتصادی کل کشور خواهد داشت. به علاوه کاشان چون در موقعیت ممتاز جغرافیایی راهبردی ویژه ای بین دو کلان شهر تهران و اصفهان قرار گرفته است، می تواند از این پتانسیل موجود حداکثر بهره برداری را به عمل آورد. وی مهمترین عامل در این خصوص را خواست مسوولین و مدیران اجرایی شهر دانست و افزود: سوال جدی و حیاتی که باید با شجاعت و صداقت به آن پاسخ داده شود این است که آیا شهرداری، فرمانداری و سایر مقامات اجرایی شهر، استراتژی و راهکارهای معینی برای درک جنبه های مختلف این تحول و اقدامات لازم برای نیل به این مقصود تدوین نموده اند؟ و نقش دانشگاه کاشان و دیگر مراکز علمی شهر در این جهت باید بسیار پررنگ باشد. 

در ادامه دکتر دانیل زارزا به معرفی اجمالی دانشگاه آلکالا مادرید پرداخت و احیای بافت­های تاریخی و بازسازی خانه­ های قدیمی کاشان را با توجه به تجربه­ اش در چنین مواردی در کنار کاخ الحمرا ،حرکتی فوق العاده ارزشمند در جهت حفظ هویت تاریخی شهر دانست و توضیحاتی در زمینه حوزه کاری خود و معماری آرایش مناظر شهری ارائه نمود.

 مقرر شد در بازدیدهای آتی، جزئیات تفاهم نامه های همکاری میان دانشگاه کاشان و دانشگاه های مرتبط با این تیم خبره از اروپا به مذاکره گذاشته شده و تصویب گردد. این مهمانان پس از بازدید از باغ فین کاشان عازم اصفهان شدند.

 

نظر شما :