رئیس دانشگاه کاشان: راهکارهای علمی برای ارتقاء صنعت گلاب و اسانس لازم است

۱۰ اسفند ۱۳۹۳ | ۱۵:۳۷ کد : ۳۶۲۷ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۷۹۸
رئیس دانشگاه کاشان گفت: برای ارتقاء صنعت اسانس و جلوگیری از تقلب در صنعت گلاب ارائه کارهای تحقیقاتی و راهکارهای علمی لازم است.
 

رئیس دانشگاه کاشان گفت: برای ارتقاء صنعت اسانس و جلوگیری از تقلب در صنعت گلاب ارائه کارهای تحقیقاتی و راهکارهای علمی لازم است.

دکتر عباس زراعت در نشست هم‌اندیشی صنعت اسانس که با حضور معاون فرماندار، رئیس اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی کاشان و تعدادی از تولید‌کنندگان و متخصصان صنعت اسانس و گلاب برگزار شد بر ارتقاء این صنعت تاکید کرد و اظهار داشت: واحدهای تولیدی صنعت گلاب می‌توانند با ارتباط و استفاده از پتانسیل‌های دانشگاه کاشان و پژوهشکده اسانس‌های طبیعی دانشگاه در حفظ و ارتقاء گلاب و اسانس تلاش نمایند.

وی به تشکیل شورای پژوهش و فناوری به محوریت دانشگاه کاشان در فرمانداری اشاره کرد و افزود: هدف از تشکیل این شورا برنامه‌ریزی و ارائه راهکارهای پژوهشی و تحقیقاتی برای رفع مشکلات شهر و نیازهای مردم و منطقه در راستای توسعه کاشان است.

دکتر زراعت به ورود تقلب در صنعت گلاب اشاره کرد و افزود: دانشگاه کاشان اعلام آمادگی می‌کند تا با توجه به امکاناتی که در پژوهشکده اسانس دارد و با نظارت کامل ، این صنعت را ارتقاء بخشد.

رئیس پژوهشکده اسانس‌های طبیعی دانشگاه کاشان نیز در این نشست به آغاز به کار این پژوهشکده از سال 87 در این دانشگاه اشاره کرد و گفت: این پژوهشکده تاکنون دانشجویان متخصص زیادی را تربیت کرده که استفاده از تجربیات این افراد برای رونق صنعت اسانس حایز اهمیت است.

دکتر رفیعی‌پور افزایش رشته‌های متناسب برای ارتقاء این صنعت و تربیت نیروی متخصص را از جمله اهداف این پژوهشکده بیان کرد.

 وی به فعالیت خوشه گلاب در این پژوهشکده اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به ورود محصولات گلاب تقلبی به بازار باید نظارت کاملی برای ارتقاء و حفظ صنعت گلاب داشته باشیم.

دکتر رفیعی‌پور کنترل کیفی محصولات گلاب را لازم دانست و خاطر‌نشان کرد: مجموعه آزمایشگاهی پژوهشکده اسانس‌های طبیعی دانشگاه کاشان آماده ارائه راهکارهای علمی برای کیفیت هر چه بیشتر این صنعت است.

رئیس اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی کاشان نیز در این نشست به 15 واحد صنعتی تولید محصولات گلاب و عرقیات در این شهرستان اشاره کرد و افزود: این واحدهای صنعتی دارای پروانه استاندارد است و نظارت بر این واحد‌ها نیز انجام می پذیرد.

مهندس آرین مهمترین معضل را واحد‌های گلاب های سنتی و نداشتن پروانه ذکر کرد و اظهار داشت: باید سعی‌شود تا واحدهای بسته‌بندی در مناطق گل‌خیز شهرهای قمصر، نیاسر و برزک راه‌اندازی شود تا گلاب‌های سنتی کنترل کیفی شده و با مهر استاندارد در اختیار مصرف‌کننده قرار گیرد.

وی ارائه راهکارهای و طرح های پژوهشی و تحقیقاتی برای ارتقاء صنعت اسانس و محصولات گلاب را لازم دانست و خاطر‌نشان کرد: پژوهشکده اسانس دانشگاه اگر فعالیت‌هایش در زمینه صنعت اسانس و گلاب ارتقاء بخشد گواهینامه ملی دریافت می‌دارد.

معاون عمرانی فرمانداری کاشان نیز در این نشست با اشاره به اینکه برند کاشان گلاب است ، حفظ این صنعت را مورد تاکید قرار داد و گفت: دانشگاه باید با وارد شدن در زمینه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و ارائه طرح‌های علمی سعی‌کند تا این صنعت را حارتقاء بخشد.

مهندس فخری اظهار داشت: فرهنگ سازی، کنترل کیفی و تعیین استاندارد برای ارزش افزوده گلاب لازم است.

 

نظر شما :