رئیس انجمن شیمی ایران: تربیت نخبگان کارآفرین در دانشگاه ها لازم است

۰۲ اسفند ۱۳۹۳ | ۱۴:۰۶ کد : ۳۶۰۴ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۶۳۴
رئیس انجمن شیمی ایران گفت: باید در دانشگاه‌ها دانش‌آموختگان و نخبگانی تربیت شوند که تواناتر از گذشته و کارآفرین باشند.
 

رئیس انجمن شیمی ایران گفت: باید در دانشگاه‌ها دانش‌آموختگان و نخبگانی تربیت شوند که تواناتر از گذشته و کارآفرین باشند.

دکتر محمد علی زلفی‌گل در نشست ماهانه زنگ اندیشگاه دانشگاه کاشان با موضوع آموزش و پژوهش هدفمند چرا و چگونه؟در تالار آزادی این دانشگاه، راهکار توسعه و اشتغال کشور را علم و دانش ذکر کرد و اظهار داشت: اگر می‌خواهیم راهکاری برای برطرف کردن نیازها ارائه دهیم باید از طریق دانش و فناوری پیش رفته و به دنبال راه ها و مسایل حاشیه‌ای نباشیم.

وی جوانان دانشجوی تحصیلکرده را مهمترین منابع در راستای توسعه دانست و افزود: عمده مشکل کشور بیکاری جوانان تحصیلکرده است.

دکتر زلفی گل به بیش از چهار و نیم جوان دانشجو در دانشگاه های کل کشور اشاره کرد و گفت: جوانانی که با این علاقه در دانشگاه‌ها به تحصیل مشغول هستند در زمان دانش‌آموختگی  نباید مشکل بیکاری داشته باشند.

استاد دانشگاه بوعلی سینا خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم پویا و سرزنده باشیم ضمن ارزش قائل شدن به مزیت‌های نسبی باید مزیت های جدیدی را ایجاب کنیم و نباید مزیت های نسبی را بیهوده هدر دهیم.

وی افزود: باید راههای رسیدن به ترویج علم و دانش و بسترهای لازم برای تبدیل علم به ثروت فراهم شود.

وی عمده مشکل را در اجرای قوانین و قانون دانست و اظهار داشت: در سرفصل دروس و ارتقای اعضای هیات علمی و خیلی از برنامه‌های دانشگاه ها هنوز قانون‌ها تغییر نکرده و شاه کلید رشد و توسعه کشور جدای از علم و دانش، اجرای قوانین است.

دکتر زلفی گل با اشاره به اینکه قانون و علم و فناوری فرهنگ ساز است افزود: قانون می‌تواند برای تولید علم و فناوری نیز سلیقه تولید کند.

رئیس انجمن شیمی ایران، پژوهش را از دیگر موارد لازم برای توسعه و پیشرفت کشور دانست و اظهار داشت: پژوهش عبارت است از تفکر نظام یافته و هدفمند برای شناسایی و تشخیص مسایل اساسی و ارائه راهکارهایی برای آنها.

وی هدفمندی و نفوذ علمی را از جذابیت های پژوهش ذکر کرد و افزود: تحقیقات باید بین رشته‌ای، چند رشته ای و بکر باشد و برای افراد شغل و درآمد ایجاد کند.

دکتر زلفی گل گزارشی از رتبه علمی ایران در پایگاه های مختلف اشاره کرد و اظهار داشت: باید خود را تافته جدا بافته از دنیا ندانسته و برای رشد علمی خود باید از تجربیات علمی دیگر کشورها استفاده کنیم.

وی نبود برنامه‌ریزی را از دیگر مشکلات کشور دانست و افزود: متاسفانه برنامه ریزی های ما کیلویی و در راستای نیازهای کشور تعریف نشده است.

عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا، وظیفه فرهیختگان را کمک، ترغیب و بسیج همگانی جهت طراحی، تدوین و تصویب قانون دانش بنیان و جامع الاطراف و ترویج فرهنگ قانون‌گرایی و قانون‌مداری بیان کرد و گفت: تمام مشکلات از دانشگاه هاست و برنامه ریزی اصولی باید از همین دانشگاه‌ها اجرا شود.

 

نظر شما :