وزیر علوم: توسعه علمی از برکات انقلاب اسلامی است

۱۹ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۲:۰۷ کد : ۳۵۷۷ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۷۱۴
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: رشد و توسعه علمی مراکز آموزش عالی یکی از برکات انقلاب اسلامی است.
 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: رشد و توسعه علمی مراکز آموزش عالی  یکی از برکات انقلاب اسلامی است.

دکتر محمد فرهادی در نشست با خیرین و شورای دانشگاه کاشان، با گرامیداشت ایام الله دهه مبارک فجر، به بیش از دو هزار و 600 مؤسسه آموزش عالی در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: این در حالی است که در سال های 1358-57 هیچ مرکز آموزش عالی وجود نداشت.

وی تعداد کل دانشجویان در سال 58-57 را حدود 176 هزار نفر ذکر کرد و گفت: تعداد دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور در حال حاضر بیش از چهار میلیون و 685 نفر است.

وزیر علوم خاطر نشان کرد: در آن زمان تعداد دانشجویان دکترای تخصصی دانشگاه ها یک هزار و 255 نفر بود که این تعداد در حال حاضر به بیش از 73 هزار نفر رسیده است.

دکتر فرهادی به نبود رشته دکترای تخصصی تا زمان قبل از انقلاب اشاره کرد و افزود: در حال حاضر یک هزار و 87 رشته دکترای تخصصی در دانشگاه وجود دارد.

وی ایجاد پارک های علم و فناوری مراکز رشد و شرکت های دانش بنیان را لازمه توسعه علمی کشور دانست و اظهار داشت: تبدیل دانشگاه‌ها به مراکز کارآفرینی و فن‌آوری یکی از اهداف مهم وزارت علوم است.

وی خاطر نشان کرد: دانشگاه کاشان با پیشینه و سابقه بسیار درخشان و همجواری با شهرکهای صنعتی می تواند به قطب علمی و صنعتی کشور تبدیل شود.

دکتر فرهادی توسعه هدفمند به آموزش عالی را از رویکردهای وزارت علوم بیان کرد و افزود: در این سال های اخیر توسعه آموزش عالی خوب ولی اعتبارات و امکانات هدفمند نبوده است و توسعه کیفی آموزش عالی در تمامی زمینه ها از اهداف وزارت علوم است.

وی با اشاره به اینکه عمر برخی  از رشته ها سرآمده افزود: با  شورای برنامه ریزی آموزش عالی که روز گذشته شکل گرفته، باید رشته ها بازنگری و مورد بازبینی قرار گیرد.

وی ایجاد رشته های تخصصی و کاربردی را لازم دانست و اظهار داشت: باید رشته هایی جایگزین رشته های قبلی شود که تنها جنبه کاربردی و در راستای رفع نیازها و مشکلات جامعه باشد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری  خاطر نشان کرد: امروز جهت گیری وزارت علوم به سمت فناوری و محصولات دانش‌بنیان، دانش‌اندوزی و تولید تکنولوژی در دانشگاه‌هاست.

وی اظهار داشت: اگر دانشگاه‌ها تنها به تربیت دانشجویانی بپردازد که هیچ مهارتی نداشته باشند، نه تنها مشکلی را از جامعه بر نمی دارد بلکه بر آمار بیکاران نیز افزوده می شود.

دکتر فرهادی  دانشگاه کاشان را یکی از دانشگاه‌های  موفق دانست و اظهار داشت: پایه گذاری رشته‌های نانو از دانشگاه کاشان بوده است و باید این دانشگاه تبدیل به قطب علمی کشور شود.

وزیر علوم ایجاد دفتر ارتباط با صنعت در دانشگاه‌ها را لازم دانست و افزود: تفویض اختیارات، تقویت برنامه‌های درسی و اصلاح قوانین و مقررات و استقلال دانشگاه‌ها از برنامه های وزارت علوم است.

 

نظر شما :