محمدرضا منزوی سرپرست حراست دانشگاه شد

۱۳ آبان ۱۳۸۶ | ۱۱:۵۹ کد : ۳۵۷ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۲۳۶۲

چهارشنبه 2/8/86 با حضور دکتر اصغر زارعی مشاور ارشد وزیر و مدیر کل حراست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، محمدی مدیر کل حراست استان اصفهان و جعفری رئیس اداره اطلاعات شهرستان کاشان؛ محمدرضا منزوی به عنوان سرپرست حراست دانشگاه کاشان معرفی شد.

در این مراسم دکتر سیدجواد ساداتی‌نژاد رئیس دانشگاه از زحمات 15 سالة رضا پارسا تمجید کرد. عملکرد حراست در دانشگاه را دارای اهمیتی ویژه دانست و گفت مواجهه با جوانان دانشجو هوشیاری و دقت زیادی می‌طلبد و از مسئولیت‌های بزرگ حراست، حراست از نیروی انسانی است. دکتر ساداتی‌نژاد با اشاره به اینکه مدیر جدید حراست از همکاران آزاده دانشگاه است از همکاران ایثارگر دانشگاه به عنوان سرمایه‌ای ارزشمند برای ترویج معنویت و اخلاق در دانشگاه یاد و برای محمدرضا منزوی آرزوی توفیق کرد.

دکتر اصغر زارعی هم با تقدیر از زحمات رضا پارسا و تشکر از قبول زحمت محمدرضا منزوی، حراست را چشم تیزبین نظام در محیط‌های مختلف دانست و با توصیف اهمیت رسالت آن، محیط دانشگاه را محیطی ویژه به عنوان مهد علم و دانش دانست که نگاه حراست در آن باید نگاه فرهنگی و نرم‌افزاری باشد و به جای نگاه چماقی نگاه چراغی داشته باشد یعنی مانند چراغی مسیر راه را برای دیگران روشن کند و مشاور امین تک‌تک افراد دستگاه باشد.

مدیر کل حراست وزارت علوم، اعتمادسازی را سنگ بنای رفتاری حراست خواند و گفت باید فطرت انسان را پاک بدانیم. کار در حراست حرکت روی لبة تیغ است. وی با ذکر تقدم تربیت بر تعلیم و توصیه‌های مقام معظم رهبری در باب شبیخون فرهنگی گفت برای تحقق این هدف باید در دو مقوله صدا و سیما و آموزش و پرورش فعالیت هدفمند داشت.

 

محمدی مدیر کل حراست استان اصفهان هم با طرح این پرسش که چرا به حراست نیاز داریم به تبیین دو دلیل عقلی ـ منطقی و آیات و روایات برای فلسفه شکل‌گیری حراست پرداخت و حراست را به طبیبی تشبیه کرد که وظیفه پیشگیری و درمان آسیب‌ها و نارضایتمندی‌ها را دارد. وی گفت حراست پل ارتباطی یک مجموعه با مدیریت است و هدف آن شناخت ارزش‌ها و دستاوردها و تحولات است. ارزش‌هایی مانند رهبری، قانون اساسی، شهدا، دولت جمهوری اسلامی، جنگ و ... و برای حراست دانشگاه حتماً باید افق‌های فرهنگی تبیین و تعریف شود.

رضا پارسا مدیر حراست دانشگاه به هنگام تودیع با اشاره به شکل‌گیری مدیریت حراست دانشگاه گفت خوشبختانه با فراز و نشیب‌های فراوان تشکیلات حراست در دانشگاه به گونه‌ای پایه‌گذاری گردید که امروز یکی از تأثیرگذارترین نهادهای دانشگاه می‌باشد و بهترین سرمایه آن نگاه مثبت و اعتماد قاطبه دانشگاهیان به این حوزه است.

 

وی با توضیح اهمیت و سختی کار در حراست دانشگاه و اشاره به برخی وظایف خطیر آن از جمله پیشگیری از اختلال در سیستم علمی و آموزشی، تبیین مقوله امنیت و تأکیدات امام راحل و مقام معظم رهبری در زمینه دانشگاه برخی راهبردهای خود را جهت حفظ امنیت در دانشگاه به شرح زیر یاد کرد:

1. تلاش برای ایجاد امنیت در محیط‌های علمی و آموزشی با تأکید بر تعالیم ارزشمند اسلامی و رعایت قانون.

2. حمایت از فعالیت‌های قانونمند علمی، فرهنگی، سیاسی بر اساس قوانین و آیین‌نامه‌ها.

3. تلاش برای تحکیم فرهنگ ایرانی ـ اسلامی و جلوگیری از تکوین و گسترش فرهنگ بیگانه.

4. نظارت بر اجرای قوانین مربوط به فعالیت‌های دانشجویی.

5. تقویت فضای تفاهم مبتنی بر عقلانیت، گفتگو، مدارا در میان تشکل‌های دانشجویی.

6. اتخاذ شیوه‌های فرهنگی و ارشادی در جهت رفع معضلات اجتماعی و اخلاقی.

7. تأکید بر روش‌های پیشگیری از بحران در محیط دانشگاه.

8. جلوگیری از تعرض به حریم دانشگاه و رایزنی و تعامل با سازمان‌های خارج از دانشگاه.

9. بهره‌گیری از نظرات اساتید محترم دانشگاه در زمینه انجام پژوهش پیرامون برخی از آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی.

10. استفاده از روش‌ها و امکانات جدید در امر حفاظت به جای روش‌های سنتی.

وی همچنین تلاش‌های صورت گرفته توسط حراست دانشگاه جهت نیل به هدف‌های بالا را در بخش‌های دانشجویی، کارکنان، مدیریتی، حفاظت فیزیکی و انتظامات را به تفصیل برشمرد.

وی در پایان گفت:

امروز پس از چندین سال تجربه و فعالیت در حوزه حراست تعریف زیر را بهترین تعریف برای حراست می‌دانم: حراست یعنی: بهره‌گیری هرچه بیشتر از عقل و تدبیر در مواجه با موضوعات مختلف جهت رسیدن به بهترین راهکار

حراست یعنی دوری از احساسی عمل کردن

حراست یعنی: دوری از شتابزدگی در تصمیم

حراست یعنی: دوری از قضاوت عجولانه

حراست یعنی: بهره‌گیری از حداکثر امکانات

حراست یعنی: امین مجموعه بودن، مجموعه‌ای متشکل از اقشار ذیل:

دانشجویان: جوانان با استعداد و پر از انرژی و با سلیقه‌های متفاوت

اساتید: نخبگان و اندیشمندان و هدایتگران نسل فردا

کارکنان: این قشر شریف‌، نجیف، متعهد و ایثارگر

حراست یعنی: شفافیت، صداقت، صلابت، پشتکار، صبر، حوصله، متانت

حراست یعنی: خون دل خوردن پنهان برای موفقیت مجموعه

حراست یعنی: جلوگیری از آسیب‌های گوناگون حتی برای یک نفر از خانواده بزرگ دانشگاه و در پایان

حراست یعنی: گذشت، گذشت، گذشت ...

محمدرضا منزوی مدیر جدید حراست نیز با تشکر از اعتماد و حسن ظن دکتر ساداتی‌نژاد، سر لوحة کاری خود را حرکت در راستای باورهایی چون حفظ کرامت و شخصیت انسان‌ها، همدلی و ارتباط صمیمی و تنگاتنگ با بخش‌های مختلف دانشگاه دانست و فلسفه وجودی حراست در دانشگاه را وجه فرهنگی و معرفتی آن خواند و در راستای تحقق آن از همه همکاران دانشگاهی طلب همراهی کرد.

وی گفت عملکرد ما باید به گونه‌ای باشد که دیگران برداشت برخورد یا رفتار تبعیض‌آمیز از ما نداشته باشند و امیدوارم بتوانیم در راستای شرح وظایف دانشگاهی به پیش برویم.

 

 

 

 


( ۱ )

نظر شما :