سخنرانی پروفسور مارکورس ریتر رئیس دانشکده تاریخ هنرهای اسلامی وین در دانشگاه کاشان

۱۵ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۲:۰۶ کد : ۳۵۶۸ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۱۳۹
مارکورس ریتر رئیس دانشکده تاریخ هنرهای اسلامی در وین، روز یکشنبه دوازدهم بهمن در دانشگاه کاشان سخنرانی نمود.

مارکورس ریتر رئیس دانشکده تاریخ هنرهای اسلامی در وین،  در دانشگاه کاشان سخنرانی نمود.

پروفسور ریتر در این سخنرانی در خصوص نقوش سردر ورودی قیصریه اصفهان، به جلوه‌های خاصی از هنر نقاشی زمان شاه‌عباس و جنگ رباط پریان که طی آن شاه عباس بر ازبک‌ها فائق آمد پرداخت و این دیوار نگاره تاریخی را از نظر محتوا و مضمون با دیگر نقاشی‌های اروپا مقایسه نمود و در درک بهتر این گونه آثار  بر لزوم همکاری‌های پژوهشی مشترک بین کشور وین و ایران تاکید کرد.

پروفسور ریتر با سابقه درخشان از تحقیقات برای هنر و آرشیتکت اسلامی و مطالعات گسترده‌ای که در رابطه با ایران داشته‌اند، تاکنون موفق به کسب جوایز عالی رتبه‌ای چون جایزه بین‌المللی فارابی از انجمن مطالعات فرهنگی، اجتماعی - یونسکو (2010 میلادی)، جایزه اروپایی مطالعاتی ایران (2007) و جایزه اول تحقیقات فرهنگی بنیاد اول آلمان، بنیاد هنکل، خدمات تبادل محققین آلمانی در قاهره و تونس و ... شده‌اند.

کتاب پروفسور ریتر با عنوان مساجد و مدارس قاجاری ایران برنده کتاب سال ایران در چهارمین جشنواره فارابی شد.

ایشان در دعوتی که توسط دانشکده معماری و هنر دانشگاه شهید بهشتی، اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری از وی شده بود در هفته گذشته در ایران حضور یافتند و با توجه به علاقه و تمایلی که نسبت به کاشان و آثار باستانی آن داشته‌اند علیر‌غم برنامه فشرده خود و عدم برنامه‌ریزی قبلی به درخواست دوست قدیمی خود دکتر محسن جاوری استاد باستان شناسی و دکتر مزدیان فرد مدیردفتر روابط بین الملل دانشگاه کاشان موافقت کردند که در سخنرانی مذکور در این دانشگاه شرکت نمایند.

در این نشست که تعدادی از مدیران شهرستان نیز حضور داشتند، مدیر دفتر همکاری‌های علمی و بین الملل ابراز امیدواری کرد: دانشگاه کاشان بتواند در آینده، در اشاعه اینگونه تبادلات فرهنگی به صورت مؤثر به پژوهشگران و مدیران مسئول شهر خدمت‌رسانی نماید.

دکتر مزدیان فرد با اشاره به اینکه دانشگاه کاشان در نظر دارد همکاری‌های مشترک تحقیقاتی با دانشگاه وین داشته باشد اظهار داشت: دانشگاه کاشان در اردیبهشت 94 برای انعقاد  تفاهم نامه علمی پژوهشی و تبادل استاد و دانشجو با دانشگاه وین در حال مذاکره است.

 



نظر شما :