مصاحبه با معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه کاشان

۰۷ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۷:۴۰ کد : ۳۵۴۷ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۷۶۶
دکتر محمد الماسی دارای دکترای رشته فیزیک (حالت جامد) و استاد تمام دانشگاه کاشان است و تحقیقات او اغلب در نانوفناوری است.
 

دکتر محمد الماسی دارای دکترای رشته فیزیک (حالت جامد) و استاد تمام دانشگاه کاشان است و تحقیقات او اغلب در نانوفناوری است. وی در سال 1382 با کمک دکتر رمضانی پژوهشگر و عضو هیأت علمی دانشگاه کاشان موفق به ساخت دستگاه AGFM شد که مورد استقبال مراکز علمی کشور قرار گرفت. این دستگاه تاکنون برای برخی دانشگاه‌های کشور توسط این دو محقق ساخته شده است، دکتر الماسی و دکتر رمضانی موفق شده‌اند دستگاه دیگری به نام VSM را طراحی نموده و بسازند.

پروفسور الماسی هم اکنون معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه کاشان است، فرصتی دست داد تا در یک گفتگوی صمیمی به سؤال‌های ما پاسخ دهد. وی سخن خود را چنین آغاز کرد:

جا دارد در آستانه سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به ارواح شهدا، از صدر اسلام تا شهدای کربلا و کربلای ایران و به روان پرفتوح امام شهدا، معمار کبیر این انقلاب، امام خمینی(ره) درود بفرستیم.

سلام ودرود به همه خدمتگزاران نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به ویژه رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای

در پایان نیمسال تحصیلی جا دارد از همه همکاران عزیزم در دانشگاه کاشان تشکرنمایم و برای آن بزرگواران آرزوی سلامتی و توفیق نمایم. بی‌مناسبت نیست اگراز زحمات کلیه عزیزانی که در سال‌هایگذشته به رشد و اعتلای دانشگاه کاشان خدمت‌ نموده‌اند سپاسگزاری نمایم.

تلاش همه روسا، معاونین و مدیرانی که تا کنون در رشد و تعالی دانشگاه کوشیده‌اند ستودنی است.

هم اکنون دانشگاه کاشان ۱۲ دانشکده، ۲ پردیس و ۱۴ مرکز پژوهشی دارد. تعداد کل رشته‌های تحصیلی 184 رشته است که از این تعداد 61 رشته کارشناسی، 82 رشته کارشناسی ارشد و 41 رشته در مقطع دکتری می‌باشد. در حال حاضر تعداد اعضای هیأت علمی 297 نفر هستند که از این تعداد ۱۲ نفر استاد تمام، 41 نفر دانشیار و 213 نفر استادیار و ۳۱ نفر مربی می‌باشند.

تعداد دانشجویان 7394 نفرند که از این تعداد 4294 نفر کارشناسی، 2502 نفر کارشناسی ارشد و 553نفر دکتری می‌باشند.

وقتی از تشویق‌های دانشگاه کاشان برای جذب دانشجویان بومی سؤال کردیم او پاسخ داد:

راهکار قانونی برای جذب دانشجویان بومی وجود ندارد. متأسفانه هم خانواده‌ها و هم مشاورین محترم دبیرستان‌ها صرفاً بر اساس میزان شهرت، دانش‌آموزان را به انتخاب دانشگاه‌ها ترغیب می‌کنند. به نظر می‌رسد با توجه به سطح بالای علمی اساتید محترم دانشگاه کاشان و کیفیت خوب آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های دانشگاه باید اطلاع‌رسانی بسیار بالایی در سطح شهر به ویژه دبیرستان‌ها انجام شود.

نظر به آزمون‌های متمرکز کارشناسی ارشد و دکتری، دانشجویان بومی هیچگونه کمبودی را در سطح کارشناسی برای موفقیت در مقاطع بالاتر نخواهند داشت. از همکاران مشاوردر سطح دبیرستان‌های شهرستان‌های کاشان، آران و بیدگل و دیگر شهرهای همجوار کاشان انتظار داریم دانشجویان ممتاز را ترغیب به انتخاب رشته در دانشگاه کاشان نمایند. این کار موجب خواهد شد قسمت اعظم مشکلات ناشی از دوری از خانواده برای فرزندان جبران یا حل شود. آنها کنار خانواده در محیطی امن مشغول تحصیل خواهند شد و پشتوانه علمی لازم را برای رسیدن به مدارج بالای علمی کسب خواهند کرد. بی‌مناسبت نیست یادآور شوم که بیشتر دانشجویان کارشناسی ما موفق به پذیرش در مقاطع تحصیلات تکمیلی می‌شوند. شایسته است به استحضار برسانم که اخیرا در رتبه بندی وزارت علوم دانشگاه کاشان رتبه ششم کیفیت آموزشی را در بین دانشگاه‌های کشور کسب نموده است.

البته روابط عمومی دانشگاه با کمک حوزه آموزشی و حوزه دانشجویی نیز با تدوین برنامه‌های متنوع در سطح دانشگاه از جمله بازدیدهای درون دانشکده‌ای، کارگاه‌های آموزشی در سطح دانش‌آموزی، معرفی اساتید و دانشجویان برتر دانشگاه و یا نمایش دستاوردهای اعضای محترم هیأت علمی و دانشجویان عزیز می‌توانند موجب افزایش میزان جذب دانش‌آموزان ممتاز منطقه شوند.

پروفسور الماسی در پاسخ به این سوال که معیار پذیرش دانشجوی ممتاز برای تحصیل در مقطع کارشناسی‌ارشد یا دکتری چیست؟ گفت:

کسانی که جزء 10‌% بالای کلاس از نظر معدل آموزشی باشند، به دانشجویان استعداد درخشان معروفند. در دانشگاه‌ها علاوه بر جذب دانشجو از طریق آزمون سراسری، هر گروه آموزشی می‌تواند یک نفر از دانشجویان استعداد درخشان داخل دانشگاه و یک نفر هم از سایر دانشگاه‌ها جذب نماید. در مقطع دکتری دانشجویان استعداد درخشان حتماً باید دارای معدل ۱۶ در مقطع کارشناسی و دارای معدل بالای ۱7 (بدون احتساب نمره پایان‌نامه) در مقطع کارشناسی‌ارشد باشند. دانشجویان با شرایط فوق می‌توانند به عنوان دانشجوی ممتاز پذیرفته شوند.

وقتی از معاون آموزشی دانشگاه کاشان پرسیدیم، علت عدم تمدید حکم پیمانی 3 همکار هیأت علمی و همین طور عدم جذب 2 نفر بورسیه دانشگاه را توضیح دهید گفت:

جذب استاد در دانشگاه‌ها دو راهکار مشخص دارد.

 الف) افرادی که دارای مدرک دکتری هستند، از طریق فراخوانی که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام می‌نمایدبر اساس اعلام نیاز دانشگاه ثبت‌نام می‌نمایند. این افراد پس از ثبت‌نام،در صورت داشتن شرایط لازم، توسط دانشگاه‌ها دعوت به مصاحبه‌های علمی و صلاحیت عمومی می‌شوند. چنانچه پرونده آموزشی ایشان در طول دوران تحصیلی قابل قبول باشد به کارگروه‌های علمی معرفی می‌شوند و درصورتیکه بتوانند در کارگروه‌های علمی شرایط لازم را احراز نمایند به کارگروه‌های صلاحیت عمومی معرفی می‌شوند. چنانچه در این کارگروه نیز بتوانند شرایط لازم را احراز نمایند به هیأت اجرایی جذب دانشگاه معرفی شده و چنانچه پرونده ایشان در آن هیأت نظر مثبت بگیرد می‌توانند در دانشگاه به عنوان هیأت علمی به صورت پیمانی مشغول کار شوند. البته نظر نهایی هیأت اجرایی جذب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز قبل از مرحله صدور حکم الزامی است.

ب) در برخی رشته‌ها که نیاز مبرم به جذب هیأت علمی باشد و فارغ‌التحصیل دکتری در آن رشته وجود نداشته باشد از بین دانشجویان دکتری که هر سه مرحله اشاره شده در مورد قبلی را داشته باشند می‌توان به عنوان بورسیه استفاده کرد.
بر اساس دستورالعمل جذب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این اشخاص لزوماً هیأت علمی دانشگاه نخواهند بود. پس از فراغت از تحصیل چنانچه دانشگاه‌ها به آنها نیاز داشته باشد و چنانچه صلاحیت علمی و عمومی لازم برای احراز پست عضو هیأت علمی را دارا باشند به عنوان هیأت علمی پیمانی جذب خواهند شد.

همانطور که قبلاً عرض کردم اعضای هیأت علمی به صورت پیمانی جذب می‌شوند لذا چنانچه شرایط لازم را در یک سال احراز نمایند حکم ایشان تمدید می‌گردد. همچنین افرادی که در فراخوان‌های جذب شرکت نموده و یا بورسیه بوده‌اند برای شروع به کار طبق مقررات باید فرایندهای جذب مورد اشاره را طی نمایند.

در 7 ماه گذشته از 152 نفر از اعضای محترم هیأت علمی که حکم پیمانی داشته‌اند واز 53 نفر افرادی که بورسیه بوده‌اند و یا در فراخوان جذب سال گذشته شرکت کرده‌ بودند به ترتیب 149نفر و 51 نفر مورد تأیید قرار گرفته‌اند. همانطور که ملاحظه می‌فرمایید از جمع متقاضیان تنها حدود 2‌% نتوانسته‌اند شرایط علمی لازمرا احراز نمایند و هم تراز اعضای هیأت علمی با کیفیت بالای این دانشگاه قرار گیرند.برای دانشگاهی که تلاش می‌کند در سال 1404 در ردیف 5 دانشگاه برتر کشور باشد جذب عضو هیأت علمی با کیفیت علمی بالا از ضروریات است. اگر متقاضی جذب، در دوره کارشناسی یا کارشناسی‌ارشد مشروط شده ویا نمرات پایینی داشته باشدنمی‌تواند به عنوان استاد در کلاس حاضر شود و پاسخگوی انتظارات دانشجویان دانشگاه کاشان که در برخی رشته‌ها با رتبه‌های دو رقمی پذیرفته می‌شوند باشد در حالیکه متقاضیان نابغه و باتوان بالایی برای عضویت هیات علمی وجود دارد.

معاون آموزشی در مورد کمبود امکانات آزمایشگاهی در برخی رشته‌ها اعلام کرد:

کمبود امکانات آزمایشگاهی وکارگاهی مقطعی است و امیدواریم با تمهیداتی که در وزارت علوم و در مدیریت کلان دانشگاه اندیشیده شده به زودی شاهد رفع این مشکل باشیم.

ایشان در مورد ارتباط دانشگاه با صنعت گفتند:

ارتباط با صنعت و بخش خصوصی خلأ اساسی بسیاری از دانشگاه‌ها می‌باشد. اینجانب ضمن اینکه از این مسئله رنج می‌برم نمی‌خواهم به این مسئله بپردازم. شاید معاون پژوهشی پاسخ بهتری برای پرسش شما داشته باشند.

معاون آموزشی در پایان گفت:

امیدوارم پوشش خبری و نشر صحیح اطلاعات اعتلای جامعه اسلامی را رقم زند.

نظارت دقیق جامعه خبری می‌تواند سلامت اجرایی را در همه زمینه‌ها میسر سازد.

انشاالله در نشر اخبار خداوند بزرگ را ناظر خویش ببینیم و تلاش کنیم جامعه‌ای پویا، فعال، دور از تشویش فکری را زمینه‌ساز باشیم.

بی‌مناسبت نیست در پایان یک ترم تلاش خالصانه، یک بار دیگر از همه همکاران هیأت علمی دانشگاه کاشان به ویژه اعضای هیأت علمی جوان که به حق از پتانسیل علمی بسیار بالایی برخوردارند تشکر نمایم و برای آن عزیزان از خداوند منان سلامتی، سعادت و اجر اخروی تمنا نمایم.

والسلام

 

 

 

 

 

نظر شما :