رئیس دانشگاه کاشان: پژوهش سرمایه‌گذاری برای آینده است

۲۴ آذر ۱۳۹۳ | ۱۲:۲۳ کد : ۳۴۶۶ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۷۳۱
رئیس دانشگاه کاشان گفت: پژوهش هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری برای آینده است.
 

رئیس دانشگاه کاشان گفت: پژوهش هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری برای آینده است.

دکتر عباس زراعت در مراسم تجلیل از اساتید نمونه پژوهشی و دانشجویان نمونه آموزشی و پژوهشی دانشگاه کاشان با تبریک روز پژوهش جایگاه علم و پژوهش را بسیار رفیع دانست و اظهار داشت:  بر طبق آیه 11 سوره مجادله، خداوند کسانی را کـه ایمان آورده اند و کسانی را که علم به آنها داده شده درجات عظیمی می بخشد.

وی با بیان اینکه بر اساس روایات، دانشمندان، وارثان پیامبران هستند افزود: در قیامت سه گروه پیامبران، علما و شهدا حق شفاعت دارند.

وی آموختن علم را بر هر انسانی واجب دانست و اظهار داشت: امروز سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری در راه پژوهش، تحقیقات و فناوری از ضروری ترین سرمایه‌گذاری ها در کشور است.

رئیس دانشگاه کاشان خاطر نشان کرد: در نظر گرفتن پژوهش به عنوان هزینه، عدم توجه به علوم انسانی در حل مشکلات جامعه، فقدان اخلاق پژوهشی، فقدان مقررات مناسب در زمینه پژوهش از جمله آسیب‌های پژوهشی است.

دکتر زراعت، کم توجهی جامعه و صنعت به پژوهشگر را از دیگر آسیب‌های پژوهشی بیان کرد و افزود: بایستی اعتماد صنعت و جامعه را نسبت به پژوهش و پژوهشگر جلب کنیم.

وی عدم اجرای قوانین بالادستی را از دیگر آسیب‌های پژوهشی عنوان کرد و گفت: در برنامه پنجم توسعه، جایگاه دوم علمی و فناوری در منطقه کسب شود و 50 درصد پژوهش‌ها نیز در راستای حل مشکلات جامعه باشد.

وی افزود: کمیت گرایی، عدم تخصیص بودجه های پژوهشی، حمایت نکردن از نیروی انسانی، مبتنی نبودن پژوهش‌ها بر آموزش و فقدان امنیت فکری از دیگر موارد آسیب‌های پژوهشی است که باید به آن توجه شود.

 رئیس دانشگاه کاشان، تمهیدات لازم برای افزایش فرصت های مطالعاتی، ایجاد شرکت‌های دانشگاهی و آزمایشگاهی، افزایش سالانه نیم درصد سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی و رسیدن به سه درصد در پایان برنامه را از دیگر موارد ماده 16 برنامه پنجم بیان کرد و افزود: با توجه به اینکه در پایان برنامه پنجم هستیم ولی متاسفانه از بودجه تولید ناخالص ملی تنها  46 صدم درصد به پژوهش اختصاص دارد.

دکتر زراعت خاطر نشان کرد: ارتقاء کمی و کیفی دانشگاهها بر اساس عدالت آموزشی،  اصلاح هرم هیات علمی، گسترش ارتباطات بین‌المللی، توانمند سازی اعضای هیات علمی، تبادل استاد و دانشجو، هماهنگی مراکز دانشگاهی و جلوگیری از موازی‌کاری، رصد وضعیت علمی و پژوهشی کشور و برنامه ‌ریزی برای طرح ها و شاخص‌های اصلی از دیگر مواردی است که از ماخواسته شده و متاسفانه به آنها عمل نکرده ایم.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی و معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه کاشان نیز در این مراسم گزارشی از نحوه انتخاب استادان و دانشجویان نمونه آموزشی و پژوهشی  سال تحصیلی 93-92 را ارائه کردند.

در این مراسم از 300 نفر از استادان نمونه پژوهشی و دانشجویان نمونه آموزشی و پژوهشی سال تحصیلی 93-92 و ممتازین و  پذیرفته شدگان مرحله نیمه نهایی نوزدهمین المپیاد علمی دانشجویی کشور دانشگاه کاشان تجلیل شد.

 

 

نظر شما :