رئیس دانشگاه کاشان: جنبش دانشجویی باید توسط خود دانشجویان اداره شود

۱۸ آذر ۱۳۹۳ | ۱۲:۲۱ کد : ۳۴۵۹ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۸۳۹
رئیس دانشگاه کاشان گفت: جنبش دانشجویی باید توسط خود دانشجویان اداره و راه آینده اش را پیدا کند.
 

رئیس دانشگاه کاشان گفت: جنبش دانشجویی باید توسط خود دانشجویان اداره و راه آینده اش را پیدا کند.

دکتر عباس زراعت در مراسم روز دانشجو در پردیس خواهران بر فعال شدن جنبش های دانشجویی در دانشگاهها تاکید کرد وافزود: جنبش های دانشجویی منشاء تحول و پویایی دانشگاه ها در عرصه های مختلف است.

وی با اشاره به اینکه ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲و 13 آبان 1358 نقطه عطفی در تاریخ جنبش دانشجویی محسوب می شود اظهار داشت: متاسفانه عده ای از بیرون این جنبش های دانشجویی را هدایت کردند و از فطرت های پاک دانشجویی سوء استفاده نمودند.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری جنبش دانشجویی را به عنوان یک پدیده مبارک یاد کرده و منشأ آن را پاک می دانند، خاطر نشان کرد: امروز جنبش های دانشجویی در دانشگاهها به یک شعار درون تهی، خالی و بدون محتوا تبدیل شده در حالیکه دانشجویان باید از درون به مسایل جنبش دانشجویی نگاه کنند و بررسی نمایند که جنبش دانشجویی چیست؟ چگونه بوجود آمد و رسالتش چیست؟

رئیس دانشگاه کاشان از دانشجویان خواست تا مطالعاتی را در خصوص این روز داشته باشند و از سال 1332 که جنبش دانشجویی بوجود آمد را مرور کرده و ببینند که نهضت چگونه شکل گرفته و بعد از آن به چه شکلی درآمده است.

دکتر زراعت افزود: زمانی مارکسیسم شروع کرد به تبلیغات و دین گریزی و جدایی دین از علم و اینکه دین توان اداره جامعه را ندارد، اما در آن زمان افرادی چون مرحوم بازرگان، مرحوم سحابی و آیت الله طالقانی وارد میدان شدند و با شعار جدایی دین از علم و تعارض آنها که از سوی مارکسیسم مطرح گردیده بود  مبارزه کردند و انجمن های اسلامی از آن زمان شکل گرفت.

وی  با اشاره به اینکه در آن زمان انجمن اسلامی به عنوان یک نهاد مقدس شکل گرفت اظهار داشت: متاسفانه روز بروز که از عمر دانشگاهها می گذرد ما از این مساله غافل تر می شویم و کار به جایی می رسد که از بیرون دانشجو را تحریک و از مسیر درست منحرف می کنند و از روحیه مقاومت و استکبار ستیزی به آنجا می رسند که عده ای از اسم انجمن های اسلامی در دانشگاهها هراس دارند و این نگرانی ها ناشی از تجربه های ناموفق گذشته و البته عدم شناخت از دانشجوست.

وی با تاکید بر اینکه دانشجو باید سیاسی باشد نه اینکه وسیله دست کسی قرار گیرد افزود: نباید اجازه داد تا عده ای از فطرت های پاک دانشجویی سوء استفاده کنند. البته دانشجو در زمان گذار از دوران نوجوانی به جوانی است و از نظر روانی دنیای پراضطرابی را سپری می کند پس خطا کردن او یک امر طبیعی است پس مدیران نباید بعنوان مجرم به وی نگاه کرده و همواره با چوب کمیته انضباطی و محروم شدن از تحصیل او را تهدید کنند بلکه باید تعاملی مهربانانه و پدر و فرزندی با وی داشته باشند زیرا دانشجویان، دختران و پسران معنوی و عزیز ما هستند.

رئیس دانشگاه کاشان تلاش برای آموختن را به دانشجویان توصیه کرد و گفت: آینده کشور چشم انتظار شما دانشجویان است و باید عالم و شجاع باشید زیرا زمان دانشجویی بهترین زمان برای پخته شدن در مسایل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و تمامی زمینه هاست پس دانشجو باید مراقب باشد به خوبی تجربه آموزی کند و خود را برای اداره ی خانواده و جامعه آماده نماید و البته مورد سوء استفاده قرار نگیرد.

 

نظر شما :