استاد دانشگاه تهران: شهرها حافظه تاریخی بشریتند

۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۱۹:۲۲ کد : ۳۴۵۷ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۶۹۳
عضو هیات علمی دانشگاه تهران: شهرها حافظه تاریخی بشریت هستند

عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: شهرها حافظه تاریخی بشریت هستند.

دکتر محمد تقی رهنمایی در همایش بافت های فرسوده و تاریخی شهری چالش ها و راهکارها در دانشگاه کاشان، برگزاری این همایش را برای توسعه شهری حایز اهمیت دانست و اظهار داشت: کشور ما دچار فقر نگرش نسبت به مسایل شهری  به عنوان یک سرمایه فرهنگی، تاریخی، علمی و پژوهشی است.

وی  شهر را بسیار  گسترده دانست و افزود: شهر بزرگترین دستاورد تاریخی بشریت است که از واژه های مدن و مدینه گرفته شده و برای نشان دادن شاخص حضور انسان در عرصه‌های زیست و معیشت بکار گرفته شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران شهر کاشان را سرآمد شهرها عنوان کرد و اظهار داشت: کاشان شهری است که ریشه و رسالتش با مدنیت و تمدن پیوند خورده است.

وی واژه بافت فرسوده به جای بافت قدیمی را نادرست دانست و افزود: فرسوده دارای بار معنایی است و قابل باز زنده سازی نیست و بافت های قدیمی، سرمایه فرهنگی و تاریخی هر شهری محسوب می شود.

دکتر رهنمایی با اشاره به پتانسیل  علمی و فرهنگی  کاشان خاطر نشان کرد: کاشان به لحاظ سابقه تاریخی ، فرهنگی و علمی، قابلیت تبدیل شدن به یک شهر دانشگاهی را دارد و مرکز علمی و دانشگاهی استان اصفهان باید کاشان باشد.

وی افزود: کاشان خاستگاه بسیاری از افراد فرهیخته بوده و فضای بسیار آراسته دارد و به هیچ وجه در این شهر نشانه های و دغدغه یک شهرنشینی شتابان وجود ندارد و از جمله شهرهایی است که می‌توان از ورود تمدن های بی هویت در آن جلوگیری کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران اظهار امیدواری کرد دانشگاه کاشان با استفاده از پتانسیل علمی و برنامه ریزی و با مدیریت شهری  خود بتواند به عنوان بزرگترین کارفرما، این شهر را به قطب علمی تبدیل نماید.

وی وجود سردابه، کوچه‌های تنگ و باریک و حیاط‌های اندورنی و بیرونی را محصول اندیشه و تفکرات درست مردم و سازماندهی شده عنوان کرد و اظهار داشت: باید سعی کنیم با مدیریت شهری درست، حیات و زندگی را به درون بافت‌های قدیمی رونق بخشیم و هنگام بهسازی بافت‌های سنتی و فرسوده نباید تجدد حیات و زندگی این دوران را به فراموشی سپرد.

رهنمایی با بیان اینکه دانش شهرشناسی بین مسوولان کم است، افزود: در هنگام بهسازی اول باید وضعیت بافت را بررسی کرد، سپس شاخص های موقعیتی آن را از لحاظ جغرافیایی، اقتصادی، تاریخی، فرهنگی و اجتماعی مشخص و تعیین نماییم.

نخستین همایش ملی بافت های فرسوده و تاریخی شهری چالش ها و راهکارها با همکاری دانشگاه کاشان و شهرداری کاشان به مدت دو روز با حضور اندیشمندان و محققان سراسر کشور در دانشگاه کاشان ادامه دارد. 


( ۱ )

نظر شما :