رئیس دانشگاه کاشان: برنامه‌ریزی هدفمند برای بافت‌های فرسوده و تاریخی شهرها لازم است

۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۱۳:۴۶ کد : ۳۴۵۶ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۹۱۳
رئیس دانشگاه کاشان گفت: برنامه‌ریزی جهت‌دار و هدفمند برای بافت‌های فرسوده و تاریخی شهرها، از سویی به عنوان سرمایه‌ای ملی و از دیگر سو به عنوان چالشی عمرانی، اجتماعی رویکردی مردم‌مدار و نه کالبد‌مدار را طلب می‌کند که با پیچیدگی‌ها و ظرافت‌های خاصی همراه می‌باشد.
 

رئیس دانشگاه کاشان گفت: برنامه‌ریزی جهت‌دار و هدفمند برای بافت‌های فرسوده و تاریخی شهرها، از سویی به عنوان سرمایه‌ای ملی و از دیگر سو به عنوان چالشی عمرانی، اجتماعی رویکردی مردم‌مدار و نه کالبد‌مدار را طلب می‌کند که با پیچیدگی‌ها و ظرافت‌های خاصی همراه می‌باشد.

دکتر عباس زراعت در نخستین همایش ملی بافت‌های فرسوده و تاریخی شهری چالش‌ها و راهکارها در دانشگاه کاشان اظهار داشت: تمرکز و تعریف طرح‌های توسعه‌‌ای در بافت‌های مرکزی شهرها به دلیل محیط شکل‌یافته و سوابق تاریخی با برنامه‌ریزی برای اراضی خالی از انسان و فضاهای بکر متفاوت می‌باشد و توجه به همین نکته است که برنامه‌ریزی در بافت‌های مرکزی شهرها را با حساسیتی دو چندان مواجه نموده است.

وی مهم‌ترین مساله در طرح‌های بافت‌های فرسوده و تاریخی را توجه به عامل انسانی (ساکنان، مالکان و بهره برداران) و میزان مشارکت آنها در فرایند برنامه‌ریزی ذکر کرد و گفت: به عینیت رسیدن این مهم نیاز به پژوهش و برنامه‌ریزی کامل با همراهی و همکاری دانشمندان، پژوهشگران و اساتید فن و مدیریت شهری دارد.

رئیس دانشگاه کاشان خاطر نشان کرد: پاسخگویی به نیازهای بخش‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در سطح منطقه ای، ملی و بین‌المللی و نیز نقش مؤثر دانشگاه در نظام سیاست گذاری و مدیریت منطقه کاشان بزرگ دو ماموریت کلان دانشگاه می باشد که مبتنی بر ارزش های بنیادی به خصوص بهبود کیفیت زندگی ساکنان منطقه کاشان بزرگ و استقرار جامعه دانش بنیان است.

دکتر زراعت مهم ترین اهداف دانشگاه کاشان در طرح راهبردی را، توسعه مطالعات کاشان شناسی با رویکرد شناساندن تاریخ و تمدن و فرهنگ، تلاش برای ارتقای همبستگی و انسجام منطقه ای و توجه خاص به فعالیت های آموزشی و پژوهشی به حل مسائل منطقه و ارتقای کیفیت زندگی مردم عنوان کرد و افزود: در این راستا شورای پژوهش و فناوری در دانشگاه کاشان با کمیته‌ های مختلف تشکیل گردیده و برگزاری همایش بافت‌های فرسوده و تاریخی شهری چالش‌ها و راهکارها، همراهی و همدلی دو نهاد دانشگاه و شهرداری را به عیان نشان می دهد.

رئیس دانشگاه کاشان یکی از چالش‌های مهم در بافت‌های فرسوده را چالش حقوقی و قانونگذاری ذکر کرد واظهار داشت: قوانین و مقررات موجود به هیچ وجه پاسخگوی بافت‌های فرسوده نیست.

وی به بیش از 700 هکتار بافت فرسوده در کاشان اشاره کرد و افزود: برای احیاء و بازسازی این میزان هکتار بافت فرسوده، به بیش ازهفت هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز می باشد.

دکتر زراعت خاطر‌نشان کرد: مقوله نوسازی بافت‌های فرسوده به لحاظ ارتباط مستقیم آن با حقوق مردم نیازمند ساز و کار حقوقی جامع و کارآمدی است که بدون وجود آن امکان عملی و اجرایی نوسازی بافت‌های فرسوده محقق نخواهد شد.


نظر شما :