معاون تحقیقات و آموزش مرکز ملی فرش ایران: تحقیق و پژوهش چراغ راه تولید است

۱۲ آذر ۱۳۹۳ | ۱۲:۴۳ کد : ۳۴۴۹ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۰۵۴
معاون تحقیقات و آموزش مرکز ملی فرش ایران گفت: تحقیق و پژوهش چراغ راه تولید است.
 

معاون تحقیقات و آموزش مرکز ملی فرش ایران گفت: تحقیق و پژوهش چراغ راه تولید است.

سید محمد ویسیان، در مراسم افتتاح انجمن علمی فرش ایران شعبه کاشان یکی از وظایف این مرکز را بحث های پژوهشی و آموزشی ذکر کرد وافزود: انجام مطالعات و پژوهش های مرتبط با هنر صنعت فرش دستباف، شناسایی مشکلات مربوط و ارائه راه حل های مناسب در زمینه های مواد اولیه، تولید و تجارت با بهره گیری از ظرفیت های موجود و شناخت نقاط ضعف و قوت و فرصت ها و تهدیدها از جمله وظایف حوزه معاونت تحقیقات و پژوهش است.
 

وی با بیان اینکه  دانشگاه کاشان جزء قدیمی ترین دانشگاههای ایران در زمینه تربیت دانش آموختگان فرش و معدود واحدهای فرش دستباف است ایجاد انجمن علمی را در این دانشگاه حایز اهمیت دانست و اظهار داشت: مرکز ملی فرش درصدد است تا تعامل بیشتری با دست اندرکاران این حوزه داشته باشد.

وی از حمایت مرکز ملی فرش از پایان نامه های تحقیقاتی خبر داد و گفت: معاونت تحقیقات و پژوهش از طرح های تحقیقاتی و پژوهشی دانشجویان حمایت می کند.

وی طرح های تحقیقاتی بین المللی، ملی استانی، طرح های مطالعاتی و دانشجویی را از جمله موارد حمایت مرکز ملی فرش برشمرد و افزود: تاکنون 41 طرح پژوهشی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاههای کشور حمایت شده است.

ویسیان خاطر نشان کرد: دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در رشته های مرتبط با ابعاد مختلف فرش دستباف می‌توانند عناوین پایان نامه های خود را متناسب با محورهای روشهای افزایش بهره وری عوامل تولید در فرش دستباف، نیروی انسانی، بهداشت و استاندارد در تولید فرش دستباف، روشهای مدیریت بهینه در تولید، عرضه و فروش فرش دستباف، استانداردهای آموزشی و بهره وری نیروی انسانی در هنر صنعت فرش دستباف، شرایط زیست محیطی در فرآیند تولید فرش دستباف، مواد اولیه و رنگزاهای طبیعی در فرش دستباف، استفاده از فناوری های نوین در فرش دستباف و جغرافیای بافت فرش دستباف جهت حمایت به مرکز ملی فرش ارائه دهند.

وی به برگزاری سه دوره همایش فرش دستباف اشاره کرد و افزود: چهارمین دوره این همایش نیز نیمه دوم سال آینده برگزار می شود و از دانشگاه کاشان تقاضا می شود تا در راستای هر چه بهتر برگزار شدن این برنامه، همکاری مناسبی با اعضای این همایش داشته باشند.

معاون تحقیقات و آموزش مرکز ملی فرش ایران از ثبت معنوی فرش کاشان خبر داد و افزود: پرونده ثبت معنوی فرش کاشان به سازمان جهانی مالکیت معنوی (وایپو) ارسال گردیده که امید است در آینده نزدیک فرش کاشان در فهرست ثبت معنوی جهان قرار گیرد.

 

( ۱ )

نظر شما :