بازدید سه تن از رؤسای دانشگاه‌های هند از دانشگاه کاشان

۱۲ آذر ۱۳۹۳ | ۱۲:۴۲ کد : ۳۴۴۷ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۷۳۱
سه تن از رؤسای دانشگاه‌های هند، آقایان پروفسور طلعت احمد از دانشگاه (جامعه ملیه اسلامی)، پروفسور مشاهد حسین (از دانشگاه روهیلخاند) و همچنین پروفسور قاضی (از دانشگاه همدرد) هندوستان افتخار دادند و بازدیدی از دانشگاه کاشان داشتند.
 

سه تن از رؤسای دانشگاه‌های هند، آقایان پروفسور طلعت احمد از دانشگاه (جامعه ملیه اسلامی)، پروفسور مشاهد حسین (از دانشگاه روهیلخاند) و همچنین پروفسور قاضی (از دانشگاه همدرد) هندوستان افتخار دادند و بازدیدی از دانشگاه کاشان داشتند.

مدیر دفتر همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه کاشان گفت: در این ملاقات که رییس دانشگاه و معاونین پژوهشی و آموزشی و تعدادی از اعضای هیات علمی عالی رتبه دانشکده‌ها و پژوهشکده‌های دانشگاه کاشان حضور داشتند، زمینه‌های همکاری مشترک بین این دانشگاه‌ها و دانشگاه کاشان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

دکتر محمدرضا مزدیان‌‌‌‌‌فرد اظهار داشت: با توجه به تاریخچه غنی و مشترک ایران و هند در زمینه‌های مختلف فرهنگی، ادبیات فارسی و هنر، متاسفانه روابط علمی و پژوهشی بین دو کشور در دو قرن گذشته در سطحی شایسته توسعه و رشد نیافته و نگاه دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی ایران و هند هر دو اغلب به سوی غرب بوده است.

وی افزود: بطور مسلم با توسعه زبان علمی انگلیسی در هند در چند دهه اخیر، پیشرفت علمی و تحقیقاتی چشمگیری در آن کشور رخ داده و با توجه به نیروی انسانی متخصص و کم هزینه هندوستان تجارب گرانبهایی در رشد زمینه های مختلف IT(تکنولوژی اطلاعات)، برخی صنایع سنگین، دارو و ... داشته است که دانشگاه کاشان می‌تواند به خوبی از آنها بهره‌مند شود.

دکتر مزدیان‌فرد خاطرنشان کرد: زمینه‌های همکاری بسیار گسترده در ادبیات، طراحی شهری، صنایع دارویی، علوم و فنون، مهندسی نانو، رشته‌های مختلف علوم انسانی، هنر، ارتباطات و علوم رسانه با این دانشگاه‌ها مد نظر دانشگاه کاشان قرار گرفت و این سه استاد برجسته و رؤسای دانشگاه‌های هند همگی معتقد بودند که با استناد به آمار و تجربه، دانشجویان ایرانی که تعداد آنها در سالهای اخیر افزایش چشمگیری داشته از بهترین پژوهشگران و محصلین هند به شمار می‌روند.

دکتر مزدیان‌فرد ابراز امیدواری کرد: در آینده نزدیک تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه کاشان و این دانشگاههای هند منعقد گشته تا بلکه در توسعه روابط علمی محققین در نزدیک شدن دو ملت بزرگ ایران و هند، گامی هر چند کوچک ولی مثبت برداشته شود.

پروفسور احمد استاد برجسته زمین‌شناسی و رئیس سابق دانشگاه کشمیر تجارب گرانبهایی از دانشگاه‌های لستر، کمبریج انگلستان و ناگویای ژاپن اندوخته و در مسند ریاست دانشگاه جامعه ملیه اسلامی با طیف گسترده‌ای از دانشکده‌ها و پژوهشکده‌های مهندسی، تکنولوژی، حقوق، معماری، شهرسازی، هنر ، علوم پزشکی و علوم انسانی آمادگی خود را برای همکاری کامل و متقابل با دانشگاه کاشان اعلام نمودند.

پروفسور قاضی که از بیوتکنولوژیست‌های سرشناس جهان محسوب می شود معتقد بود که ایران در جذب نیروهای خبره و محقق خود که در کشورهایی چون هند  تربیت می شوند توفیق چندانی ندارد و این محققین برجسته اغلب جذب بازار کار کشورهای اروپایی و آمریکایی می‌شوند که این کمک شایانی به توسعه همکاری‌های بین‌المللی دانشگاهی بین دو کشور نمی کند.

پروفسور حسین اظهار امیدواری نمود که محققین دانشگاه کاشان در فیزیک و تکنولوژی نانو که رشته تخصصی ایشان است بتوانند با تیم‌های مجرب تحقیقاتی هندی همکاری‌های مشترک علمی داشته و انشاءالله بتوانند با استفاده از پتانسیل‌های موجود در دو کشور دستاوردهای نوین خود را بعمل رسانده و کارآفرینی کنند.

این سه استاد دانشگاه که با هماهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به دانشگاه کاشان آمده بودند، پس از بازدید از این دانشگاه و برخی آزمایشگاههای آن به شرکت دارویی باریج اسانس عزیمت و در زمینه‌های مختلف همکاری‌های علمی و تحقیقاتی با آن شرکت تبادل نظر نمودند.

 

نظر شما :