گزارش نشست طرح راهبردی دانشگاه کاشان

۰۸ آذر ۱۳۹۳ | ۱۲:۴۰ کد : ۳۴۳۵ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۷۵۵
گزارش نشست راهبردی دانشگاه کاشان
گزارش نشست طرح راهبردی دانشگاه  کاشان

 نشست راهبردی مدیریت دانشگاه با معاونین،روسای دانشکده ها و پژوهشکده ها،مدیران گروه های آموزشی و پژوهشی ،مدیران و روسای ادارات اجرای دانشگاه مورخ 93/9/3 ساعت 18 تا 20 درسالن شماره 14 دانشکده علوم برگزار گردید.

 

اهداف نشست:

1.        ارائه گزارش و تبیین وضعیت موجود دانشگاه

2.        تبیین و تشریح برنامه راهبرد دانشگاه

3.        جلب مشارکت و همکاری مسئولان دانشگاه در مواجه با مسائل دانشگاه و پیاده سازی برنامه و سیاستهای اجرایی دانشگاه

4.        دریافت پیشنهادات و نظرات مسئولان دانشگاه در زمینه نحوه اجرایی کردن برنامه ها و سیاستهای اجرایی

در این نشست ابتدا جناب آقای دکتر زراعت رئیس دانشگاه، مشکلات دانشگاه را در پنج دسته و با عنوان ،اختلال ساختاری و کارکردی، به شرح اشاره نمود:

الف ) توسعه بی رویه و ناکارآمد ساختار و تشکیلات :

1.       افزایش و ایجاد 5 دانشکده از طریق تجزیه دانشکده ها

2.       افزایش و ایجاد 5 مرکز و پژوهشکده جدید،

3.       افزایش تعداد معاونت ها و مدیریت ها و ادارات اجرایی و آموزشی.

4.       تغییر رویکرد پژوهشی ، پژوهشکده ها، از تحقیقاتی به آموزشی

5.       ناکارآمدی سیستم ها و مکانیزمهای ارزشیابی عملکرد مدیران و کارکنان

ب) فرآیندهای ناکارآمد:

1.       فرآیند "شناسایی نیاز ، جذب و نگهداری نیروی انسانی"، که امروز در دانشگاه شاهد تورم و مازاد نیروی انسانی در تعدادی از حوزه ها و در عین حال تقاضا برای نیرو انسانی جدید در برخی از حوزه ها.

2.       فرآیند "جذب کادر هیات علمی" که امروز دانشگاه شاهد کمبود و نیاز در برخی از گروههای آموزشی و نیروی مازاد در برخی از گروهها.

3.       فرآیند" تخصیص منابع مالی"(هزینه اعتبار طرح تحقیقاتی در بخش هزینه ای و جاری)

4.       فرآیند "توسعه رشته ها و ایجاد مراکز آموزشی و پژوهشی"(عدم توجه به وجود نیاز بازار و تامین اعتبار مورد نیاز)

5.       فرایند" اجرایی کردن آئین نامه ها و مقررات استخدامی کارکنان"( اجرای ائین نامه استخدامی کارکنان با 22 ماه تاخیر و عدم لحاظ و پیش بینی هزینه ان در بودجه دانشگاه)

ج) وابستگی به منابع دولتی:

1.       پایین بودن میزان درآمدهای اختصاصی دانشگاه و عدم توجه به اقتصادی کردن فعالیتها

2.       عدم ایجاد منابع درآمدی جدید و بهره وری از ظرفیت های بالقوه دانشگاه

3.       عدم وجود نگاه اقتصادی درانجام فعالیتها ی دانشگاه در سطح خرد و کلان .

د) تخصیص نامطلوب منابع:

1.       عدم تخصیص منابع و اتصال آن به برنامه های دانشگاه

2.       عدم تناسب تخصیص اعتبار تحقیقات به کل اعتبار جاری دانشگاه

3.       عدم وجود نگاه سرمایه ای به اعتبارات اختصاصی

4.       عدم هوشمندی لازم در جهت دهی سرمایه های مالی به سرمایه گذاری و تولید دارائیهای جدید

5.       عدم تناسب بین منابع مالی و توسعه کمی دانشگاه .

ه) هزینه‌های بالای اداره دانشگاه : هزینه های تمام شده در بسیاری از بخشهای دانشگاه بالاتر از حد معمول ودر مقایسه با سایر دانشگاههاست از جمله:

6.       بهای تمام شده خدمات اداری و پشتیبانی به لحاظ پایین بودن بهره وری نیروی کار و نیز تورم و مازاد نیروی انسانی

7.       بهای تمام شده خدمات درمان دانشجویی با2/5 برابر نسبت به بخش خصوصی

8.       بهای تمام شده خدمات مشاوره دانشجویی با 2 برابر نسبت به بخش خصوصی

9.       بهای تمام شده خدمات اسکان دانشجویی با 1/5 برابر نسبت به بخش خصوصی

رئیس دانشگاه در ادامه خطاب به مدیران دانشگاه فرمودند؛ که اینها بخشی از مشکلات دانشگاه است و برای مرتفع کردن آنها برنامه اجرایی تدوین شده ، که تبیین برنامه را به جلسه  آینده موکول کردند.

سپس دکتر گلابی معاون اداری ومالی دانشگاه پیرامون وصعیت دانشگاه و عمدتا اداری ومالی به ایراد سخن پرداختند و وضعیت مالی دانشگاه را بحرانی و نگران کننده، اعلام داشتند. در ادامه معون محترم اداری و مالی به گزارش مدیریت مالی دانشگاه اشاره نموده و کسری دانشگاه را تا پایان سال در بخش جاری و هزینه بالغ بر 13 میلیارد تومان اعلام نمودند. در ادامه نشست فرصت به مدیران داده شده تا در خصوص نحوه حل مشکلات اظهار نظر کنند که تعدادی از مدیران نکاتی را اشاره نمودند و در پایان رئیس دانشگاه ضمن تشکر از همه حضار و به منظور بهره مندی بیشتر از نظرات مسئولان دانشگاه ، ادامه مباحث به جلسه آینده  موکول شد

 



نظر شما :