رییس پژوهشکده علوم زمین سازمان زمین شناسی کشور: تحقیقات علمی منشاء توسعه اقتصادی است

۳۰ مهر ۱۳۹۳ | ۱۳:۵۶ کد : ۳۳۷۶ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۲۹۲
رییس پژوهشکده علوم زمین سازمان زمین شناسی کشور گفت: تحقیقات و اکتشافات علمی مهمترین گام توسعه اقتصادی و عدم وابستگی کشور به نفت است.

رییس پژوهشکده علوم زمین سازمان زمین شناسی کشور گفت: تحقیقات و اکتشافات علمی مهمترین گام توسعه اقتصادی و عدم وابستگی کشور به نفت است.

دکتر مرتضی طالبیان در حاشیه همایش اندیشگان حیات زمین اظهار داشت: پروژه های کوچک و موردی همچون اقلیم شناسی سنگ و اینکه منشاء کانی ها از کجا و چگونه تشکیل می شوند نخستین قدم در راه اکتشافات و مطالعات بسیار مفید در سطح کلان است.

وی با اشاره به تداوم ارتباطات تحقیقاتی خوب با کشورهای اروپایی و آمریکایی از سالهای گذشته تاکید کرد: از جمله کشورهای علاقمند به انجام مطالعات تحقیقاتی در ایران، کشورهای آسیایی بویژه چین است.

وی با بیان اینکه  بحث زمین و ارتباط با آن اقلیم، زیست شناسی و موجودات روی زمین در ایران مطرح بوده است افزود: گردهمایی اندیشگان حیات و زمین به منظور ایجاد پلی بین نقاط مختلف  است تا اینکه کشورمان را بهتر بشناسیم و بتوانیم از منابعش در راه تولید علم بهتر استفاده کنیم.

رییس پژوهشکده علوم زمین سازمان زمین شناسی کشور مطالعاتد اقلیم را حایز اهمیت دانست و اظهار داشت: با مطالعات اقلیم  بسیاری از معضلاتی که امروز در رابطه با جهان مطرح است بررسی می شود که آیا اینها مواردی طبیعی است یا زائیده دست بشر؟ و این مطالعات چراغ راهی برای نسل آینده می شود.

طالبیان خاطر نشان کرد: به منظور پیشرفت های علمی کشور و براساس استراتژی تعیین شده، اجرای پروژه های بین المللی مطالعات زمین شناسی با همکاری سایر کشورهای علاقمند انجام می شود ونتایج پروژه های تحقیقاتی زمین شناسی ایران همچون قطعاتی در نهایت به هم چسبیده و الگوی مشخص و واحدی از کشورمان ایجاد می کند که قدم های بعدی بر آن اساس برداشته می شود.

وی تصریح کرد: از جمله این مطالعات تحقیقاتی، پروژه بزرگ مطالعه اقیانوسی عظیم است که در گذشته های بسیار دور در بخش ایران مرکزی بوده و از هند شروع و به اروپا ختم می شده است.

طالبیان افزود: ایران در بخش مرکزی این کمربند بوده و نقش بسیار مهمی در تعیین تاریخچه این اقیانوس که منشا تمام موادمعدنی و گذشته ایران است، دارد و هرچقدر بیشتر آن را بشناسیم، بهتر آن را درک می کنیم.

 


نظر شما :