رئیس حوزه علمیه کاشان: علم توأم با اندیشه ارزش دارد

۱۶ شهریور ۱۳۹۳ | ۱۳:۰۹ کد : ۳۲۷۵ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۹۴۲
رئیس حوزه علمیه کاشان گفت: علم وقتی دارای ارزش است که توأم با اندیشه باشد.
 

رئیس حوزه علمیه کاشان گفت: علم وقتی دارای ارزش است که توأم با اندیشه باشد.

حضرت آیت الله "سید محمد یثربی" در جمع اساتید دانشگاه  کاشان اظهار داشت : علم به معنای تعمق ، تدبیر، اندیشیدن و نوآوری در هر مشکلی است نه جمع آوری مطالب .

رئیس حوزه علمیه کاشان گفت : علم و عالم در هر رشته ای دارای ارزشند و ارزش آن ها عقلائی و عقلانی است . شرع مقدس ما برای علم و عالم حرمت و کرامت بیان می کند واین یک امر ابداعی و تاسیسی نیست بلکه امری تقدیری و الزامی است .

حضرت آیت الله یثربی با اشاره به خطبه اول نهج البلاغه امیرالمومنین (ع) در بیان اسرار بعثت انبیا افزود: بعثت انبیا کار نو و جدیدی نیست . رسالت انبیا برانگیختن دفینه های عقلانی بشر است . همه انسان ها از نظر فطری دانا هستند ولی فراموش کارندو نیاز به یادآوری دارند.

استاد دروس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه مباحث اخلاقی نیاز امروز جامعه است که آنها هم عقلانی هستند افزود: مباحث اخلاقی چیزی نیست که فقط در اسلام آمده است ، در هر جامعه انسانی، بداخلاقی ها شامل بد زبانی، درشت خویی ، دروغ ، تهمت زدن ، هتک حرمت و بسیاری از موارد دیگر مورد تأیید نیست . جامعه ما روزبروز از مباحث اعتقادی فاصله می گیرد که منشا های مختلفی دارد و بخش عمده آن برمی گردد به مسائل معیشتی و اقتصادی.

ایشان با تأکید به مسئله علم آموزی افزود: علم به معنای تعمق ، تدبیر، اندیشیدن و نوآوری در هر مشکلی است نه جمع آوری مطالب . غیر از این باشد علم نیست و تقلید است . علم باید توام با اندیشه باشد .

آیت الله یثربی داشتن صفا و یکرنگی با مردم را نشانه ارزش انسانی دانست و افزود: این ارزش در باطن همه نهفته است وهمه باید در هرجایگاه ومقامی قرار داریم خود را پایبند به رعایت این فریضه اخلاقی کنیم .

وی مسئولیت استادان را سنگین بیان کرد و افزود: جوان علاوه بر تدریس دروس علمی نیازمند بیان مسائل اخلاقی هم هست و اساتید می توانند الگویی مناسب و شایسته از ارزش های اخلاقی را به او نشان دهند. رفتار استاد با شاگرد ، با اساتید دیگر ، با مسئولین دانشگاه اثر مستقیمی درالگوپذیری دانشجو دارد.

رئیس حوزه علمیه کاشان افراط گری و تندروی ها در مباحث اعتقادی را بسیار خطرناک دانست و افزود: طالبان ، داعش و النصره محصول افراط گری و جهل در دین هستند و عده ای از این جهل در دنیا به نفع خود بهره برداری کرده اند . رفتارهای وحشیانه این گروه های تروریستی در امروز نشات گرفته از تفکر خوارج صدر اسلام است .

 

( ۱ )

نظر شما :