جنگ بین شیعه و سنی هدف استکبار است

۱۲ شهریور ۱۳۹۳ | ۱۳:۰۸ کد : ۳۲۶۸ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۷۹۰
رئیس دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: استکبار به شدت به دنبال ایجاد جنگ و اختلاف بین شیعه و سنی است
 

رئیس دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: استکبار به شدت به دنبال ایجاد جنگ و اختلاف بین شیعه و سنی است

حجت‌الاسلام دکترمهدی فرمانیان در چهارمین روز از طرح ضیافت اندیشه به بحث درباره جریان شناسی سلفی گری معاصر با تأکید بر مسأله داعش پرداخت.

وی با بیان اینکه اسلام دارای سه بخش اعتقادات ، احکام و اخلاق است که از اختلاف در هرکدام از این سه بخش مذاهب گوناگونی در جهان اسلام رشد کرده اند افزود:  از اختلاف در بخش اعتقادات مذاهب کلامی به وجود آمده اند که حدود 50 فرقه کلامی امروزه وجود دارند و از اختلاف در احکام و فقه مذاهب فقهی حدود 10 واز اختلاف در اخلاق مذاهب عرفانی که از جمله آن مذاهب سوفی هستند، تعداد آن به 100فرقه می رسد.

رئیس دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب اظهار داشت : ما امروز در جهان اسلام حدود 1میلیارد و100 میلیون سنی داریم که حدود 450 میلیون از این ها اشعری هستند از نظر کلامی. شمال افریقا و جنوب شرق آسیا و کردستان ما اشعری‌اند و اشاعره با سلفی‌ها در تضادند.

وی در ادامه گفت :400 میلیون نفر از نظر کلامی، ماتریدی‌اند. ماتریدی‌ها در شرق جهان اسلامند؛ در شبه قاره هند، آسیای میانه و ترکیه.ماتریدی مذهب‌ها اختلافشان شدیدتر است با سلفی‌ها. اکثر شافعیان و مالکی ها اشعری‌اند. اکثر حنفی‌ها ماتریدی هستند. یک طیف دیگر فقهی بوده به نام اصحاب حدیث. از دل اصحاب حدیث، تفکر سلفی‌گری بیرون آمده است. 500 میلیون صوفی سنی داریم که این ها هم مخالف سلفیت و وهابیتند.

حجت الاسلام فرمانیان در پاسخ به سوالی که کدام اهل سنت به شیعه نزدیک تر است گفت: پاسخ یک کلمه‌ای نیست، یعنی در اخلاق، صوفی‌ها، از نظر کلامی، ماتریدی ها و از نظر فقهی، حنفی ها به شیعه نزدیکتر هستند.

ایشان خاطرنشان کرد: امروز تمام صوفی‌ها در جهان اسلام به نوعی از تفکر خود در مقابل سلفی‌های تکفیری و سلفی‌های وهابی دفاع می‌کنند. تاکنون اهل ‌سنت نزدیک به هزار کتاب در نقد وهابیت نوشته‌اند. در جهان اسلام حدود ۸۰۰ میلیون نفر سنّی مخالف وهابیت وجود دارد که یا اشعری هستند یا ماتریدی یا صوفی.

متاسفانه وقایع امروز جهان اسلام باعث شده که رسانه های وهابی به تحریک احساسات اهل سنت و شبکه های ماهواره ای شیعیان تندرو به تحریک احساسات شیعه اقدام ورزند در حالی که استکبار جهانی و علی الخصوص آمریکا به شدت به دنبال ایجاد همین جنگ طائفه ای و مذهبی است. بنابراین باید از ورود به جنگ شیعه و سنی و بازی در زمین دشمن به شدت جلوگیری کرد.

باید جلوی کسانی که به هر نحوی در مجالس عزاداری و غیره با توهین به اعتقادات اهل سنت به تحریک احساسات آنها می پردازند یا شیعیانی که با تندروی دامن به این جریان می زنند گرفت و با تاکید با مشترکات شیعه و سنی از افراط دوری کرد تا بهانه از دست فرصت طلبان و استکبار جهانی گرفته شود.

لازم بذکر است طرح ضیافت اندیشه اساتید دانشگاه کاشان با حضور 100 نفر از اساتید و اعضای هیات علمی تا 13 شهریور ماه ادامه دارد

 

نظر شما :