مدیر رصدخانه ملی ایران: رصدخانه ملی فرصتی مناسب برای ارتقاء علم و فناوری است

۲۴ مرداد ۱۳۹۳ | ۱۷:۵۰ کد : ۳۲۳۱ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۱۴۱
رصدخانه ملی فرصتی مناسب برای ارتقاء علم و فناوری است
 

مدیر رصد خانه ملی ایران گفت: رصدخانه ملی فرصتی مناسب برای ارتقاء علم و فناوری است.

 پرفسور رضا منصوری در حاشیه نشست تخصصی چالش ها، فرصت ها و راهکارهای توسعه سرمایه گذاری کاشان  افزود: ساخت رصدخانه بین المللی کاشان یک فرصت تاریخی است که ایران بتواند یک طرح بزرگ علمی را در سطح بین المللی مدیریت کند .
وی با اشاره به اینکه برای انجام کارهای تحقیقاتی منجمان ایجاد پژوهشکده ای برای این رصدخانه لازم است اظهار داشت: با همکاری دانشگاه کاشان ایجاد این پژوهشکده در دست اقدام است و زمینی برای ساخت این پژوهشکده در دانشگاه در نظر گرفته شده است.

مدیر رصد خانه ملی ایران با بیان اینکه930 میلیارد ریال برای تکمیل رصدخانه ملی نیاز است افزود:مسئولان بایستی این فرصت را غنیمت دانسته و در تکمیل و بهره برداری این رصد خانه ما را یاری دهند.


وی خاطر نشان کرد: مکان یابی برای رصدخانه ملی 12 سال طول کشید که پس از گمانه زنی ها و تحقیقات انجام شده قله گرگش  کامو  برای مکان این رصدخانه تعیین شد.


وی با اشاره به اینکه در 20 سال قبل یک منجم رصدگر در کشور وجود نداشت اما اکنون یک گروه از منجمان کشورمان با آموزش هایی که در خارج کشور دیده اند به تبحر بسیار بالایی دست یافته اند
خاطر نشان کرد: رصدخانه بین المللی در هشت کشور دنیا ساخته می شود که کشور ایران و شهر کاشان دارای یکی از این هشت پایگاه رصدخانه بین المللی جهان است.

 منصوری با بیان اینکه آینه تلسکوپ رصدخانه بین المللی کاشان شهریور امسال وارد کشور می شود اظهار داشت: برای صیقل کاری این آینه دو میلیون یورو هزینه شده و اکنون در کشور فنلاند در حال تست زنی است.

 وی افزود: از سال 82 تاکنون تنها 20 درصد از اعتبارات تعیین شده به این پروژه بزرگ علمی ایران اختصاص یافته است.

 وی با اشاره به اینکه رصدخانه بین المللی کاشان در خاورمیانه بی نظیراست، خاطر نشان کرد: بواسطه این مکان نجومی می توان یک پل ارتباطی بین جزایر قناری، چین و هند را با کشور ایران بوجود آورد.

 مدیر رصدخانه ملی ایران، قله گرکش در ارتفاعات شهر کامو از توابع کاشان را جزو بهترین قله های نجومی جهان دانست و گفت: این مکان باعث شده که رصدخانه بین المللی کاشان را به پیچیده ترین و بزرگترین فناوری نجومی جهان با قابلیت های رصدی تبدیل شود.

 وی کمبود اعتبارات را یکی از مشکلات اساسی در راه تکمیل این رصدخانه عنوان کرد و اظهار داشت: مقرر شده بود از مهر امسال کار ساخت برخی از قطعات نجومی را شروع کنیم که به علت نبود بودجه کافی، کار متوقف شده است.

 پرفسور منصوری با اشاره به اینکه تاکنون حدود 80 تن تجهیزات به بالای قله گرکش انتقال داده شده است، گفت: برای تسریع در عملیات ساخت این رصدخانه جاده 11 و نیم کیلومتری از شهر کامو تا محل رصد خانه باید آسفالت شود که تاکنون هفت کیلومتر آن اجرا شده است.

 وی ابراز امیدواری کرد: با حمایت های دولت تدبیر و امید کار ساخت و تکمیل رصدخانه بین المللی کاشان تا چهارسال آینده به اتمام برسد.


 


نظر شما :

محبوب ۰۹ دی ۱۳۹۷ | ۱۲:۵۶
دست مریزاد بابا دارید ایران را به قله بلند علم وفن اوری که قبلا داشت نزدیک میکنید بکوری چشم دولت سرخ پوست کش امریکا وهمه تنگ نظران وحشی اروپایی ایران بجایی میرسد که این وارثان تفتیش عقاید وان خودکامگانی که سیاه پوستان مادرمرده راببردگی گرفته بودند تاچنین تمدن مسخره وپوشالی را که برروی خون استواراست بسازند، بدانند که این ایران است با همه عظمتش زیر سایه قران واسلام که این وحشیان بویی از ان نبرده اند ، دارد به جایگاه نخستین خود باز میگردد