برگزاری نشست طراحی در فرش دستباف

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۵:۱۳ کد : ۲۴۷۱ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۸۴۲
سومین نشست از سلسله نشست های نقد و بررسی فرش ایرانی با عنوان "طراحی در فرش دستباف" در پژوهشکده فرش ایران در محل این پژوهشکده (خانه تاریخی عطارها) برگزار شد.
 

سومین نشست از سلسله نشست های نقد و بررسی فرش ایرانی با عنوان "طراحی در فرش دستباف" در پژوهشکده فرش ایران در محل این پژوهشکده (خانه تاریخی عطارها) برگزار شد.

رئیس پژوهشکده فرش دانشگاه کاشان گفت: در این نشست درخصوص مسائل مختلف طراحی فرش از جمله شیوه های آموزشی استاد و شاگردی، تنوع و خلاقیت در طراحی، شکاف بین نگاه هنری و اصیل به فرش و نگاه تجاری به فرش و نقاط ضعف و قوت آن و ... بحث و بررسی صورت گرفت.

دکتر حمیدرضا مومنیان افزود: از دیگر نکات ارائه شده  بحث و بررسی پیرامون سبک های مختلف طراحی فرش اعم از سبک کاشان، سبک اصفهان و سبک تبریزبود که با ذکر تفاوت های شکلی و تفاوت های ناشی از رنگ در این سبک ها و وجوه تمایز سبک های مختلف از منظر طراحی همراه بود.

 رئیس پژوهشکده فرش از دیگر مباحث مطرح شده را آسیب شناسی در زمینه طراحی و نقشه فرش اشاره نمود و اظهار داشت: در این نشست نقاط ضعف تک بافی در مقایسه با ایده مجتمع بافی و لزوم احیای مجتمع های فرش بافی مورد بررسی و نقد و نظر قرار گرفت.

یکی از استادان بنام طراحی فرش کاشان نیز در این نشست ضمن مرتبط دانستن آسیب در سایر حوزه های فرش با طراحی گفت: واسطه گری در فرش ضربه زیادی به تولید با کیفیت فرش زده و باعث شده که کپی کاری در تولید فرش افزایش یابد.

استاد تقدیسی اظهار داشت: آسیب این کار این است که خلاقیت و تنوع در فرش بسیار پایین می آید و سبک ویژه و ممتاز کاشان با خطر نابودی مواجه می شود.

وی، از جمله آسیب های دیگر را مشکل کم توجهی مسئولین به طراحان و عدم حمایت های لازم از آنان ذکر کرد و افزود: برای تولید طرح هرچه بهتر و با کیفیت تر فرش دستباف بایستی از طراحان فرش حمایت بیشتری شود.  

این نشست با جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان گروه فرش پایان یافت.

 

نظر شما :