راهکارهای مبتنی بر طبیعت سازگارترین روش برای ساختن آینده است

۱۷ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۰:۳۷ کد : ۲۳۴۴۶ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۴۱۵

 مدیر کل آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و مدیر مرکز بین‌المللی مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز تحت نظارت یونسکو  نیز تغییر اقلیم را بزرگ ترین چالش عمده عنوان کرد و افزود:راهکارهای مبتنی بر طبیعت بهترین و سازگارترین روش ها برای ساختن آینده است.

دکتر حمید نوری در هجدهمین همایش ملی علوم زمین و مهندسی آبخیزداری ایران در دانشگاه کاشان،  تغییر اقلیم، آب، خاک و اکوسیستم را چهار محور اصلی چالش ها عنوان کرد و افزود:  برای ناترازی ها باید طرح مدیریت مصرف اجرا شود.

وی به ظرفیت ها و پتانسیل های اسناد بالادستی اشاره کرد و گفت: داشتن نقشه راه امنیت دانش بنیان، قانون حفاظت خاک، قانون مدیریت بحران کشور، تجربیات و طرح های تحقیقاتی ، مطالعاتی، آموزشی و اجرایی ملی و بین المللی، نیروی انسانی متخصص و کارآمد و بویژه شرکت های دانش بنیان ، دانش بومی و ترکیب آن با فناوری های نوین، دانش شبکه سازی و هوش مصنوعی و وجود مراکز بین المللی مدیریت جامع حوزه های آبخیز و منابع زیستی از ظرفیت های مهم در حوزه آبخیزداری کشور است.

دکتر نوری افزود: نگهداری و حراست از آب و خاک و عرصه های طبیعی پیش نیاز تامین امنیت زیستی و ملی ما است و امروزه منابع طبیعی بخشی از مدیریت اکوسیستم یا حوزه آبخیز نیست بلکه راهبردها و سیاست ها را تعیین می کند.

دکتر نوری فرسایش آب و خاک را از مشکلات عنوان کرد و گفت:جلوگیری از تخریب  اراضی را باید مورد توجه قرار دهیم.
وی به تغییرات اکوسیستم و ناترازی بومی و اقلیمی اشاره کرد و افزود: تمام نهادها باید سناریومحور باشند  و برای این مسائل راهکار بیندیشند و برای عبور از چالش های اکوسیستم و بهره وری، تاب آوری و برنامه منسجمی داشته باشیم.

وی  نبود سند و نقشه راه، نبود ماموریت گرایی، نبود پایگاه داده ها، عدم هماهنگی و عدم هم سوئی،نبود قوانین و سازماندهی، ضعف اثربخشی های دقیق در حوزه آبخیزداری، عدم ارزش گذاری خدمات، بازاری و غیر بازاری اکوسیستم ها   را از ضعف ها و آسیب ها عنوان کرد و افزود: توصیه های سیاستی در مداخلات برای حفاظت از اراضی منابع طبیعی، اولویت بندی و توجه به پیامدهای توزیعی و توجه به عدالت اجتماعی، مدیریت جامع در حوزه آبخیزداری ، برنامه راهبردی درست و برنامه‌ محوری از جمله راهکارهایی برای حفاظت آبخیزداری است.

مدیر کل آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری افزود:  اگر موضوع اثربخشی، شبکه‌سازی و آموزش در برنامه‌های آتی به طور جدی لحاظ شود، می‌توانیم با مشارکت همه مردم و طی یک برنامه امیدبخش و کارآمد به سمت خاک، آب، اکوسیستم و یک حوزه آبخیز سالم برای مردم کشورمان پیش رویم.

کلید واژه ها: آبخیزداری حوزه آبخیزداری حوزه جامع حوزه مدیریت جامع حوزه حوزه آبخیز خاک حفاظت خاک آب خاک اکوسیستم


( ۱ )

نظر شما :