نشست فرهنگ مهدویت در دانشگاه کاشان برگزار شد

۰۵ آذر ۱۴۰۲ | ۱۷:۳۹ کد : ۲۲۸۱۲ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۵۷۹

نشست فرهنگ مهدویت با حضور رئیس و جمعی از استادان در سالن سردار شهیدحاج قاسم سلیمانی دانشگاه کاشان برگزار شد.
استاد مرکز تخصصی مهدویت  حجت الاسلام و المسلمین همایون صدوقی در این نشست گفت: منتظر واقعی شخصیتی است که در هر موقعیتی که زندگی می کند به طور مستمر به خودسازی و دیگر سازی افراد بپردازد.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به خصوصیات جامعه منتظر گفت: در جامعه منتظر باید افراد جامعه دارای فرهنگ انتظار باشند و روابط بر اساس این فرهنگ شکل گرفته باشد.
وی با بیان اینکه فرهنگ مهدویت عملیات طبیعی است که بر اساس آن می خواهد شکل بگیرد، افزود: فرهنگ جریان نظام مند فکری ارزشی است که در شخصیت درونی انسان تعبیه شده و محصول انتخاب انسان است و آدمی به او انس اشد دارد و تمامی بایدها و نبایدهای زندگی او را تقسیر می کند و قابلیت انعطاف دارد.
حجت الاسلام صدوقی خاطر نشان کرد: یک مربی واقعی می تواند به استناد این تعریف مبنایی را برای خودش تعریف کند و این انتظار، جریان ساز باشد.
وی  به دو شخصیت درونی و بیرونی افراد اشاره کرد و افزود: اگر شخصیت درونی با بیرونی همگام بود انسان هویت صادقی خواهد داشت.
استاد حوزه و دانشگاه  با بیان اینکه  این فرهنگ اگر بخواهد به انتخاب فرد باشد باید چارچوب داشته باشد، خاطر نشان کرد: فرهنگ ارتباط مستقیم با انتخاب آدم ها دارد و در شخصیت درونی آدم ها باید شکل بگیرد.
حجت  الاسلام صدوقی عنصر انتخاب را از دیگر عنصرهای فرهنگ عنوان کرد و افزود: استاد اگر بخواهد با شاگردان خودش تعامل فرهنگی داشته باشد باید اول شخصیت درونی مخاطب خود را بشناسد و ارزیابی کند و  تلاشش این باشد  که فرهنگ نظام مند و هدفدار  را ارتقاء دهد.
وی با اشاره به اینکه  فردی شاید فرهنگی را انتخاب کند ولی انس با آن نداشته باشد اظهار کرد:  چون انسی به آن ندارد التزام عملی نیز نسبت به بایدها و نبایدها ندارد و زمانی که  انتخاب انجام شد التزام عملی به بایدها و نبایدها نیز پررنگ تر می شود.
استاد مرکز تخصصی مهدویت  تاکید کرد: وقتی منش مبتنی بر دانش و بینش باشد، آن فرهنگ به صورت قانونمند و هدقدار  معنا می یابد.
وی قابلیت انعطاف را آخرین عنصر فرهنگ عنوان کرد و گفت: آدم ها در حال تحول هستند و  این تحول اگر بخواهد بنیادی شود باید در درون  تقویت و سرمایه گذاری شود.
حجت الاسلام صدوقی خاطر نشان کرد: چون فرد به دنبال مقبولیت اجتماعی است هر روز خودش را به رنگ جامعه در می آورد اگر انسان آن فرهنگ را انتخاب کرد و با آن مانوس شد، می تواند جریان ساز باشد.
وی با بیان اینکه شاید فردی فرهنگش غلط باشد ولی بی فرهنگ نیست چون تفکر دارد، افزود:  عقل التزام را ارزشیابی می کند و اگر عقل آن سازمان فکری را تایید کرد آن فرهنگ در جامعه می نشیند ولی اگر انسی به آن فرهنگ نباشد به فعلیت در نمی آید.
وی به فرق فرهنگ اسلامی با فرهنگ مسلمین اشاره کرد و گفت: فرهنگ اسلام پازلی است  که قانونمند و هدفدار است.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه بحران مفاهیم در جهان معاصر از بحران سلاح  های کشتار جنگی خطرناک تر است افزود: ما باید تکلیفمان را با مفاهیم روشن کنیم.اسلام فرهنگ مستقیم دارد که غلط بودن یک رفتار منوط به این است که عقبه ما بر یک فرهنگ جامع مبتنی باشد.
وی خاطر نشان کرد: بایستی دنبال فرهنگی باشیم که پایدار باشد و در هر موقعیتی از هویت خود دفاع کند. و اگر فرهنگی که موقعیت عوض شود و هویتش نیز تغییر کند آن معنا ندارد.
حجت الاسلام صدوقی خاطر نشان کرد: فرهنگی حق است که در هر شرایط زیستی و در هر موقعیت اجتماعی بتواند از موقعیت خود دفاع کند وآن فرهنگی پایداراست که با تغییر محیط ، فرهنگ شخص تغییر نکند.
وی با بیان اینکه جنگ شناختی که دشمن دارد انجام می دهد به دنبال این است که پازل انسان را تغییر دهد افزود:  ما باید باور کنیم هر انسانی دشمنی به نام شیطان دارد و نقطه ضعف های او را می شناسد و تمام امکانات را بسیج می کند تا بتواند آنجا شخصیت او را تغییر دهد.
وی ایمان را راه غلبه بر شیطان درونی انسان دانست و خاطر نشان کرد: هر موقع ایمان در شخصیت انسان تثبیت شود می گویم فرهنگ متعادلی دارد.

کلید واژه ها: فرهنگ انتخاب انسان شخصیت شخصیت درونی استاد استاد حوزه استاد حوزه دانشگاه درونی


( ۱ )

نظر شما :