رئیس دانشگاه کاشان در جمع خبرنگاران مطرح کرد؛

پارک علم و فناوری مکانی برای اقتصاد دانش بنیان است

۰۱ مرداد ۱۴۰۲ | ۲۱:۲۲ کد : ۲۲۲۰۱ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۶۵۱

رئیس دانشگاه کاشان گفت: پارک علم و فناوری فضایی برای اقتصاد دانش بنیان است.
دکتر عباس کتابی در نشست مطبوعاتی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه امروزه بیکاری دانش آموختگان منطقه کاشان از متوسط کشور بالاتر است ؛ افزود: دانشگاه کاشان پارک علم و فناوری را در راستای نگهداشت و جذب دانش آموختگان ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه پارک علم وفناوری نقش مهم در توسعه اقتصاد دانش بنیان و ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان دانشگاهی دارد، خاطر نشان کرد: پارک علم و فناوری در حفظ نخبگان در شهرستان موثر است و می توالند اقتصاد شهر را به اقتصاد دانش بنیان تبدیل کند.

وی به بیش از ۱۰۰ شرکت دانش بنیان در منطقه کاشان اشاره و خاطر نشان کرد: برای توسعه منطقه این شرکت ها بایستی افزایش پیدا کند.
وی جذب دانشجوی بین الملل را از دیگر فعالیت های انجام شده طی سال گذشته عنوان کرد و افزود: دانشجوی بین الملل می تواند تاثیرگذاری اقتصادی، اجتماعی  و سیاسی را در منطقه به همراه داشته باشد.
رئیس دانشگاه کاشان با اشاره به اینکه این دانشگاه در لیست سیاه کشور عراق دو سال قرار داشت خاطر نشان کرد: با پیگیری های انجام شده در سال گذشته دانشگاه کاشان در لیست دانشگاه های معتبر کشور عراق قرار گرفت  و مجوز پذیرش دانشجویان عراقی را گرفتیم .
دکتر کتابی به پذیرش ۸۵۰ دانشجوی بین الملل عراقی در مقاطع ارشد و دکترا در این دانشگاه اشاره کرد و افزود: در حال حاضر حدود یک هزار دانشجوی بین الملل از کشورهای عراق، افغانستان و سوریه و یمن در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.
وی خاطرنشان کرد: با کمک مجموعه شهری و وزارت علوم و تامین زیر ساخت های لازم در صدد هستیم که جذب دانشجویان بین الملل و عراقی را افزایش دهیم.
رییس دانشگاه کاشان با اشاره به اینکه شهید سردار سلیمانی آخرین نامه ای که به وزیر علوم وقت نوشتند توجه و تاکید بر دانشجویان بین الملل بوده خاطر نشان کرد: در دانشگاه کاشان نیز وظیفه داریم نا در بحث آموزش و پژوهش و تحقق شورای انقلاب فرهنگی و نظام جمهوری اسلامی گام برداریم.

دکتر کتابی تشکیل کنسرسیوم   توسعه فناوری ساخت دستگاه فرش ماشینی  را از اقدامات انجام شده طی یکسال اخیر ذکر کرد و افزود: از آنجا که کاشان قطب فرش ماشینی کشور و خاورمیانه است و بیشتر فرش ماشینی وارداتی است با انعقاد تفاهم نامه و با پیگیری های وزارت صمت، معاون علمی رییس جمهور و وزارت علوم و شرکت های دانش بنیان این کنسرسیوم تاسیس شد تا تولید فرش ماشینی را بتوانیم بومی و علاوه بر تامین  نیاز داخل ، زمینه صادرات این صنعت مهم را فراهم کنیم.

تشکیل و اخذ مجوز دانشکده فناوری های نوین و نرم در دانشگاه
رئیس دانشگاه کاشان تشکیل و اخذ مجوز فناوری های نوین و نرم در دانشگاه را از دیگر اقدامات انجام شده عنوان کرد و افزود: با تشکیل این دانشکده  سعی داریم تا رشته های بین رشته ای  را افزایش و توسعه داده شود.
دکتر کتابی  به بورسیه دانشجویان برتر توسط خیران اشاره کرد و افزود: در راستای ایجاد روحیه امید آفرینی در بین دانشجویان سال گذشته حدود ۱۲۰ دانشجو بورسیه شدند و در ماه حدود یک میلیون تا دو میلیون تومان کمک هزینه آموزشی و پژوهشی به آنها پرداخت و حمایت می شدند.
رشد 7 برابری حجم قراردادهای ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه کاشان
رئیس دانشگاه کاشان به افزایش 7 برابری قراردادهای ارتباط با صنعت دانشگاه در یکسال اخیر اشاره کرد و گفت: در سال قبل حجم قراردادهای با صنعت و جامعه ۷ برابر شد و درآمد اختصاصی دانشگاه نیز در سال قبل دو برابر آخر محقق شد.

دکتر کتابی به کسب رتبه های برتر دانشگاه کاشان در نظام معتبر بین المللی اشاره کرد و افزود: دانشگاه کاشان در نظام بین المللی تایمز در بین دانشگاه های جامع سال گذشته رتبه نخست را کسب کرد.و همچنین در نظام ای اس سی و بهره وری پژوهشی و سرانه تولیدات پژوهشی به نسبت اعضای هیات علمی رتبه برتر را کسب کرد.
وی افزایش پایه های تشویقی به اعضای هیات علمی را از دیگر فعالیت ها عنوان کرد و افزود: برای جذب و نگهداشت نخبگان آیین نامه پایه تشویقی اعضای هیات علمی تصویب شد که هر عضو هیات علمی می تواند ۶۰ پایه تشویقی بگیرد.
دکتر کتابی خاطر نشان کرد: دانشگاه کاشان در سال قبل بدهی های اساتید و حق التدریس اعضای هیات علمی  را نیز پرداخت کرد .
وی برگزاری اردوی راهیان نو و جهادی و اربعین را از دیگر بر نامه ها عنوان کرد و افزود: بیش از  ۳۷ انجمن علمی فعال در دانشگاه وجود دارد و به فعالیت های علمی فرهنگی و مذهبی دانشجویان می پردازند.

 جشنواره تجلیل از نخبگان منطقه کاشان برگزار می شود
رئیس دانشگاه کاشان تجلیل از پیرغلامان را از دیگر برنامه های انجام شده عنوان کرد و افزود: جشنواره تجلیل از نخبگان منطقه کاشان نیز به مناسبت پنجاهمین سالگرد تاسیس دانشگاه برگزار خواهد شد.
 وی حضور  و حمایت خیرین در دانشگاه را مایه افتخار و مباهات دانست و افزود: سال قبل دانشگاه کاشان در حوزه جذب خیرین رتبه نخست را کسب کرد و  خیرین حدود ۱۵ میلیارد تومان در پروژه های آموزشی و پژوهشی دانشگاه کاشان حمایت کرده اند و هم اکنون نیز حدود ۶ طرح عمرانی با حمایت خیرین در دست ساخت است.
وی برگزاری ۸ کرسی ترویجی و نظریه پردازی با موضوعات مختلف مسائل منطقه کاشان را از دیگر فعالیت های انجام شده طی یکسال اخیر عنوان کرد و اظهار داشت: بخشی از اعتبارات پژوهشی برای حل مسائل کاشان به اعضای هیات علمی اختصاص می یابد.

راه اندازی مجدد نیروگاه CCHP دانشگاه کاشان
دکتر کتابی به راه ندازی مرکز آزفا آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان در این دانشگاه اشاره کرد و گفت: مرکز cchp دانشگاه نیز پس از سه سال وقفه با تلاش همکاران دفتر فنی و طرح های عمرانی دانشگاه مجدد  راه اندازی شده است.
  رئیس دانشگاه کاشان به برگزاری کنکور سراسری سالم  بدون هیچ مشکلی برای داوطلبان و خانواده ها امسال در این دانشگاه اشاره کرد و افزود: امسال فضای پارکینگ مناسب برای داوطلبان فراهم شد و همچنین فضایی نیز  برای استراحت خانواده داوطلبان در نظر گرفته شد و سیستم سرمایشی و نور سالن های امتحان نیز  اصلاح شد.
رئیس دانشگاه کاشان در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص انتشار مطلبی در خصوص تغییر ناگهانی موقعیت اراضی  دانشگاه کاشان  افزود: دانشگاه کاشان سال ۶۷ تا ۷۰ که از مدرسه عالی به این دانشگاه منتقل شد ، فرماندار و شهردار آن موقع و رئیس اداره راه و شهرسازی  که دانشگاه حدود ۷۰۰ دانشجو داشته ۱۷۰ هکتار  را به دانشگاه و ۲۳۰ هکتار را برای توسعه آینده دانشگاه اختصاص دادند و با توجه به روند رو به رشد دانشگاه و افزایش تعداد دانشجویان و رشته ها و اساتید و کارکنان  و  توسعه فضاهای آموزشی این اراضی متعلق به دانشگاه است.
دکتر کتابی ایجاد مدرسه اشتغال با هدف فراهم کردن زمینه اشتغال برای دانشجویان را از دیگر فعالیت های یکسال اخیر عنوان کرد و افزود: از سال گذشته تاکنون 14 تفاهم نامه نیز با دانشگاه ها و موسسات منعقد شده است.
در دانشگاه کاشان حدود 10 هزاردانشجو مشغول به تحصیل هستند.


( ۱ )

نظر شما :