رونمایی از کتاب دانش آموخته دانشگاه کاشان

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۲:۴۷ کد : ۲۱۸۶ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۶۶۱
کتاب «صنایع کهن در دوره ی قاجار» نوشته ی ویلم فلور- محقق هلندی الاصل مقیم امریکا- چندی پیش به چاپ رسید و در بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران رونمایی شد.
 

کتاب «صنایع کهن در دوره ی قاجار» نوشته ی ویلم فلور- محقق هلندی الاصل مقیم امریکا- چندی پیش به چاپ رسید و در بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران رونمایی شد.

 این کتاب به همت دانش آموخته ی رشته ی پژوهش و هنر کارشناسی ارشد دانشکده ی معماری و هنر دانشگاه کاشان، علیرضا بهارلو، در 624 صفحه ترجمه، و از سوی انتشارات پیکره در قطع وزیری منتشر شد.

کتاب فوق الذکر به شرح و بسط مصائبی می پردازد که کشوری همچون ایرانِ سده ی نوزدهم با آن دست به گریبان بوده است. مولف در بخش نخست، به بحث پیرامون تلاش دولت در راستای حمایت از بستر صنعتیِ رو به زوالِ وقت، و توقف سیل واردات-با معرفی و ایجاد فناوری ‌های نوین و کارخانجات مدرن- می ‌پردازد.

 این بخش، سابقه و پیش ‌زمینه ای برای هشت مدخل دیگر فراهم می آورد که هر یک با حوزه ی صنعتی و هنری ویژه ای در تعامل است.

مباحث مطروح در کتاب، شامل تولید و ساخت سفال، شیشه، مواد ایجاد روشنایی، کاغذ، فلزات، صابون، شکر و شیرینی‌جات و نیز چرم می‌شود؛ضمن آنکه شرایط و بستر هریک از صنایع منتخب به تفصیل بیان گشته و روند بهبود آنها در طول سده ی نوزدهم و آغاز قرن بیستم نیز به گفتمان گذاشته شده است.

این روندِ توسعه یابی بیان می کند که زیر بخش ها چگونه سعی در رقابت و برابری با واردات خارجه داشته‌ و دلایل عمومی ناکامی و شکست آنها در رویارویی با اقلام فرنگیِ ارزان تر و باکیفیت تر چه بوده است.  

در این میان، شرحی مبسوط از فناوری های کهن و سنتی همچون کوره های آجرپزی و شیشه گری، نحوه ی ساخت لعاب، دمشقی‌سازی، ذوب و گداز فلزات، آسیاب‌کردن شکر و دباغی نیز به دست داده شده است.

این دانش آموخته ی دانشگاه کاشان پژوهشگر نمونه دانشجویی سال 1390 در مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه معرفی شد.

 

نظر شما :