رصد خورشیدگرفتگی سوم آبان ۱۴۰۱ در دانشگاه کاشان

۰۳ آبان ۱۴۰۱ | ۱۲:۲۵ کد : ۲۰۷۸۷ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۹۱۰


مسئول رصدخانه دانشگاه کاشان گفت: خورشیدگرفتگی 3 آبان 1401 را از اروپا، خاورمیانه، شمال آفریقا و کشورهای شمالی ایران می‌توان دید.
ایرج صفایی با بیان اینکه  بیشترین گرفتگی در کشورهای شمال ایران و کمترین گرفتگی در بخش‌های شمال و شمال شرقی آفریقا دیده می‌شود، افزود: در پهنه ایران بزرگ هم هرچه از شمال شرقی به سوی جنوب شرقی برویم زمان و اندازه گرفتگی کمتر است. یعنی در خراسان بیشترین گرفتگی و خوزستان کمترین گرفتگی را خواهند دید.
وی جایگاه رصدخانه دانشگاه کاشان، یعنی کوه‌های نیاسر کاشان اندکی پس از نیمروز سه‌شنبه 3 آبان 1401 عنوان کرد و گفت: آغاز گرفتگی (تماس اول) در ساعت 13 و 44 دقیقه و 18 ثانیه، میانه گرفتگی در ساعت 15 و 1 دقیقه و 3 ثانیه و پایان گرفتگی (تماس چهارم) در ساعت 16 و 11 دقیقه و 10 ثانیه خواهد بود.
صفایی افزود: بنابراین گرفتگی 2 ساعت و 26 دقیقه و 52 ثانیه طول می‌کشد. بیشترین گرفتگی در جایگاه رصدخانه دانشگاه کاشان 52.5% است.
وی خاطر نشان کرد: از آنجا که ایران گستره بزرگی است، بخش شمال شرق ایران یعنی ناحیه آذربایگان زودتر از بخش میانی و بخش های جنوب شرقی ایران یعنی، بلوچستان دیرتر این رویداد آغاز می‌شود. بنابراین در دیگر جاهای ایران این رویداد با چند دقیقه پیشتر یا پس از زمان بالا رخ می‌دهد.
صفایی افزود: در زمانی که گرفتگی به بیشترین اندازه خود می‌رسد، باز هم نزدیک به نیمی از نور خورشید زمین را روشن می‌کند. گمان می‌رود بسیاری از مردم توجهی به این رویداد نکنند. با این حال، کسانی که کنجکاو هستند، شاید بارها بخواهند میزان گرفتگی خورشید را ببینند. از آنجا که خیره شدن به خورشید در هر زمان به چشم آسیب می‌رساند. باید از عینک‌های خورشیدگرفتگی یا فیلترهای جوشکاری برای دیدن خورشید بهره ببرید.
 

 


( ۶ )

نظر شما :