رئیس دانشگاه کاشان: شهرداری‌ها باید ۱۰ درصد از گردش مالی خود را به شرکت‌های دانش بنیان اختصاص دهند

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۸:۴۹ کد : ۲۰۰۰۳ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۸۱۱

رئیس دانشگاه کاشان گفت: شهرداری ها باید 10 درصد از گردش مالی خود را برای  حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص دهند.

دکتر عباس کتابی در دیدار با نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان با اشاره به فرمان امسال مقام معظم رهبری "تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین" افزود: بخش عمده ای از رسالت تحقق این فرمان بر عهده دانشگاه ها و دانش آموختگان دانشگاهی است.

وی به بیش از 9هزار و 500 دانشجو، بیش از 310 هیات علمی و 380 یاور علمی و کارمند دانشگاه کاشان اشاره کرد و اظهار داشت: دانشجویان و نیروی انسانی مستعد و توانمندی در  دانشگاه داریم که سرمایه اصلی دانشگاه و شهر هستند  که در حوزه های مختلف  علمی آموزشی و فرهنگی می توانند خدمات خوبی را به جامعه ارائه دهند.

وی به کسب رتبه های برتر دانشگاه کاشان در نظام های مختلف علمی ملی و بین المللی اشاره کرد و افزود: دانشگاه کاشان در نظام های رتبه بندی در نظام آی اس سی رتبه بین 11 تا 20 را در بین دانشگاه های جامع و در بین نظام رتبه بندی بین المللی جوان تایمز رتبه اول را در کشور دارد و در نظام سایماگو که یکی از معتبرترین نظام های رتبه بندی است از بین 4800 دانشگاه، رتبه هشتم را کسب کرده است .

دکتر کتابی به فراهم کردن زیر ساخت های لازم دانشگاه کاشان در حوزه تولید دانش بنیان اشاره کرد و گفت: توسعه و پارک فناوری غیاث الدین جمشید کاشانی که توسط شهرک تحقیقاتی اصفهان راه اندازی شده بود با پیگیری های انجام شده مجوز استقلال این پارک از طرف هیات امنا گرفته شد و کار خود را شروع کرده است.

وی ایجاد معاونت فناوری، نوآوری و اقتصادی را از دیگر برنامه های این دانشگاه برای توسعه شرکت های دانش بنیان عنوان کرد و افزود: یکی از چالش ها، حمایت های مالی از این شرکت هاست که با ایجاد صندوق پژوهش و فناوری سعی داریم که از این شرکت ها حمایت شود.

رئیس دانشگاه کاشان نداشتن مهارت های لازم  دانش آموختگان را از دیگر مشکلات ذکر کرد و اظهار داشت: با ایجاد مدرسه اشتغال سعی داریم که  مهارتهای فردی دانشجویان را تقویت کنیم تا دانشجو هفته ای دو تا سه روز در صنعت در جامعه کسب مهارت کند.

دکتر کتابی به مرکز نوآوری و تجاری سازی دانشگاه اشاره کرد و افزود:  ایجاد سراهای نوآوری و فناوری در دانشکده های دانشگاه در راستای ایده پروری و  فراگیری  مهارت های کارآفرینی دانشجویان ایجاد می شود.

وی با بیان اینکه صنعت ما سنتی و غیر دانش بنیان است، خاطر نشان کرد: کاشان محل واردات کارگران و صادرات دانش آموختگان شده استکه این روند مناسبی برای کاشان نیست و لازم است صنایع و ادارات و دستگاههای اجرایی به موضوعات دانش بنیان ورود پیدا کنند و خدماتی را در عرصه تولید ارائه دهند.

رئیس دانشگاه کاشان از دیگر چالش های دانشگاه ها را موضوع عفاف و حجاب عنوان کرد و افزود: با توجه به سابقه فرهنگی و مذهبی کاشان، این موضوع  باید مورد توجه بیشتر مسئولان قرار گیرد.

شرکت های دانش بنیان،  کلید رشد بقا و توسعه اقتصادی است

معاون فناوری، نوآوری و اقتصادی دانشگاه کاشان نیز در این  نشست با تبریک عید سیعد فطر با اشاره به اینکه از سال 1387 تمامی عناوین سال به تولید و اشتغال و اقتصاد تاکید شده است افزود:  بحث نوآوری، ضامن ایجاد ارزش افزوده است و ایجاد ارزش افزوده و شرکت های دانش بنیان،  کلید رشد بقا و توسعه اقتصادی است.

دکتر ایرانی با بیان اینکه نوآوری و فناوری راه توسعه اقتصادی است افزود: باید بر اساس نیازهای منطقه و کشور ایده ها و نقاط قوت را کشف و انها را رشد دهیم.

وی حمایت مالی از ایده ها را لازم دانست و اظهار کرد: از طریق حمایت مالی و حمایت فکری زمینه رشد ایده ها را می توان فراهم کرد .

دکتر ایرانی ایجاد سراهای نوآوری در دانشکده های دانشگاه کاشان را به عنوان نقاط شروع در کشف ایده های دانشجویان  عنوان کرد و افزود: از این ایده ها سعی می شود بعد از مراحل حمایت های مشاوره ای و فنی و مالکیت فکری و حقوقی بتوان به  محصول تبدیل نمود.

وی اظهار امیدواری کرد تا  با تاسیس صندوق پژوهش وفناوری در منطقه و حمایت های خیرین بتوانیم حمایت هایی را از این شرکت ها داشته باشیم.

دکتر ایرانی تولیدفیلم و فعالیت های فناورانه و برگزاری جشنواره های فناورانه، اولویت بندی پروژه های نیمه تمام بر اساس معیارهای دانش بنیان، ایجاد کارگروه دانش بنیان در منطقه و حمایت از صندوق پژوهش و فناوری در منطقه را برای توسعه و رشد شرکت های دانش بنیان لازم دانست.

تمامی ادارات ودستگاهها باید در راستای تولید دانش بنیان پیشگام شوند

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه کاشان نیز با توجه به شعار امسال مقام معظم رهبری و تاکیدات ایشان که ایران باید جز 10 کشور برتر در زمینه هوش مصنوعی شود  و اقتصاد دانش بنیان نیز باید 5 برابر شود، افزود: برای تحقق این اهداف، باید تمامی دستگاهها، ادارات ومردم پیشگام شوند.

دکتر فرجی پیش زمینه فرهنگی و نقشه راه را برای تحقق این اهداف لازم دانست و اظهار داشت:  باید با برنامه های متنوع سعی کرد تا دانشجویان را اندیشه ورز ، اهل فکر و امیدآفرین تربیت کنیم.

وی تغییر رویکرد دانشگاه متناسب با آمایش سرزمین را مورد تاکید قرار داد و افزود: معماری و هنر، گردشگری، فرش ماشینی و اسانس و گیاهان دارویی از پتانسیل های و ویژگی های کاشان است که باید روی این موضوعات شرکت های دانش بنیان کار کنند.

دکتر فرجی افزایش صادرات و کاهش واردات را ماموریت اصلی پارک علم و فناوری عنوان کرد و گفت: با حمایت مالی از شرکت ها می توان توسعه و رشد و شکوفایی این شهر را شاهد بود.

مبنای چشم انداز فرهنگی دانشگاه کاشان، دانشگاه اسلامی تمدن ساز است

مدیر فرهنگی دانشگاه کاشان نیز با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری که عرصه فرهنگی عرصه جهاد است گفت: تلاشمان این است که در پیشگاه خداوند مجاهدان واقعی باشیم.

آقای پوران به تدوین  چشم انداز فرهنگی دانشگاه اشاره کرد و افزود: مبنای چشم انداز فرهنگی دانشگاه را دانشگاه اسلامی تمدن ساز قرار دادیم و برای رسیدن به این اهداف ارکانی را قرار دادیم.

وی  اولین راه نقشه راه را بیانیه گام دوم انقلاب عنوان کرد و گفت: نیروهای کارآمد و متخصص، مدیریت و سازماندهی نیروها، نظارت و ارزیابی  را از ارکان چشم انداز فرهنگی دانشگاه است.

مدیر فرهنگی دانشگاه به 50 گروه دانشجویی ، 30 انجمن و 20 تشکل فرهنگی در دانشگاه اشاره و اظهار امیدواری کرد تا با هم اندیشی جوانان دانشجو و رهنمودهای نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان و روحانیون ومسئولان بتوانیم فعالیت های فرهنگی دانشگاه را ارتقاء بخشیم.

داشتن دانشکده الهیات و معارف اسلامی در دانشگاه کاشان لازم است

رئیس دانشکده ادبیات و زبان های خارجی  دانشگاه کاشان نیز گزارشی از فعالیت های این دانشکده را ارائه کرد و گفت: شهری با این سابقه فرهنگی ودینی،  داشتن دانشکده الهیات و معارف اسلامی در این دانشگاه لازم است.

دکتر رسول نیا ایجاد رشته فقه و حقوق اسلامی در این دانشگاه را خواستار شد و افزود: از آنجا که بسیاری از مسایل قضایی بر اساس فقه اسلامی مورد قضاوت قرار می گیرد ایجاد این رشته در دانشگاه باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ایجاد رشته نهج البلاغه را نیز مورد تاکید قرار داد و افزود: گسترش رشته های چینی نیز از برنامه های این دانشکده است تا بتوانیم دانشجو دراین رشته جذب نماییم.

استان شدن کاشان باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد

رئیس دانشکده مهندسی دانشگاه کاشان نیز  استان شدن کاشان را مهم دانست و افزود: ادارات می توانند اداره باز فعالیت کنند و بودجه های کاشان را صرف خود کاشان کنند.

دکتر نعمتی ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در کاشان را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: شهرک های صنعتی این پتانسل را دارند که با دانشگاه ارتباط قوی داشته باشند تا توسعه اقتصادی منطقه را شاهد باشند.

وی توجه به منابع انسانی را حایز اهمیت دانست و گفت: باید امکانات رفاهی ومعیشتی استادان بیشتر مورد توجه قرار  گیرد و بحث همسان سازی اساتید نیز مورد توجه قرار گیرد.


( ۵ )

نظر شما :