رئیس دانشگاه کاشان: آموزش‌ دانشگاه‌ها باید بر اساس آمایش سرزمین انجام شود

۰۹ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۰ کد : ۱۹۸۰۰ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۳۵۵

رئیس دانشگاه کاشان گفت: آموزش‌ها و فعالیت های پژوهشی دانشگاه ها بایستی در راستای رفع نیازهای جامعه و بر اساس آمایش سرزمین انجام شود.

دکتر عباس کتابی در برنامه رادیویی با موضوع "اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی" افزود: اگر برنامه‌ها بر اصول نیازهای شهرستان و قابلیت‌های شهرستان صورت گیرد بسیاری از مشکلات شهر مرتفع می شود و دانشگاه نیز در راستای نیازها، رشته ها و آموزش های خود را به کار می گیرد.

وی به ابلاغ سیاست‌های کلی اشتغال مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: یکی از این سیاست ها در خصوص آموزش نیروی انسانی متخصص، ماهر و کارآمد متناسب با نیازهای بازار کار (فعلی و آتی) و ارتقاء توان کارآفرینی با مسؤولیت نظام آموزشی کشور (آموزش و پرورش، آموزش فنی و حرفه‌ای و آموزش عالی) و توأم کردن آموزش و مهارت و جلب همکاری بنگاه‌های اقتصادی جهت استفاده از ظرفیت آنهاست، که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت را برای تحقق این امر لازم دانست و خاطر نشان کرد: متاسفانه در صنایع از پتانسیل افراد متخصص و دانش آموختگان دانشگاهی استفاده نمی شود و این موجب می شود که صنایع دچار مشکل شوند.

رئیس دانشگاه کاشان به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالقوه دانشگاه کاشان در زمینه‌های مختلف اشاره کرد و افزود: متاسفانه کاشان متناسب با صنایع روز دنیا  رشد پیدا نکرده است و کاشان نیاز دارد که به سمت صنایع با تکنولوژی بالا برود.

وی ایجاد شرکت‌های دانش بنیان را راه حل مشکلات اشتغال دانش آموختگان عنوان کرد و اظهارداشت: مرکز رشد، پارک علم و فناوری و مرکز تجاری سازی دانشگاه کاشان فرصت مغتنمی برای جذب دانشجویان خلاق و با مهارت است علم و فناوری خود را تبدیل به محصول و ثروت کنند.

دکتر کتابی به دانش آموختگی حدود 30 هزار نفر( 13 هزار نفر آقا و 17 هزار خانم)  از سال 70 تاکنون از دانشگاه کاشان اشاره کرد و افزود:  بیش از 60 درصد از دانش آموختگان دانشگاهی جذب بازار کار شده اند.  

رئیس دانشگاه کاشان با بیان اینکه رتبه بندی دانشگاه ها بر مبنای اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی و کارآفرینی انجام می شود خاطر نشان کرد: حدود 40 درصد از بیکاران کشور را دانش آموختگان دانشگاهی تشکیل می دهند.

وی تدریس دوره های مهارت آموزی و کارآفرینی در مدارس برای دانش آموزان را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: دانش آموزان باید به سمت رشته هایی که استعداد و علاقه دارند روی آورند تا در آینده دچار مشکل نشوند.

دکتر کتابی به 10 مهارت مورد نیاز دنیا در سال 2025 اشاره کرد و افزود: تفکر تحلیلی و نوآوری، یادگیری فعالانه و استراتژی‌های یادگیری، حل مسائل پیچیده، تفکر انتقادی و تحلیل، خلاقیت، اصالت و ابداع کردن، رهبری و اثرگذاری اجتماعی، استفاده از تکنولوژی، نظارت و کنترل، طراحی تکنولوژی و برنامه نویسی، تاب آوری، تحمل اضطراب و انعطاف‌پذیری واستدلال، حل مشکلات و ایده‌پردازی از جمله مهارت هایی است که باید افراد از دوره دبیرستان تا دانشگاه فرا گیرند.

رئیس دانشگاه کاشان به پتانسیل های و مزیت های نسبی کاشان در حوزه های مختلف گردشگری، صنعت ، هنر و خدمات اشاره کرد و اظهار داشت: باید از این ظرفیت ها به نحو احسن استفاده شود تا مشکل بیکاری در جامعه مرتفع شود.


( ۱ )

نظر شما :