رویت اختفای سیاره هرمزد در پشت ماه در رصدخانه دانشگاه کاشان

۲۶ تیر ۱۳۹۱ | ۱۵:۲۱ کد : ۱۹۳۳ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۷۶۴
کارشناس رصد خانه دانشگاه کاشان گفت: بامداد روز یکشنبه پنهان شدن سیاره هرمزد در پشت ماه در رصد خانه این دانشگاه رویت شد.
 کارشناس رصد خانه دانشگاه کاشان گفت: بامداد روز یکشنبه پنهان شدن سیاره هرمزد در پشت ماه در رصد خانه این دانشگاه رویت شد.

مهندس صفایی اظهار داشت: قرار گرفتن تقریبی مدار سیاره ها و قمرهایشان در یک صفحه به گرد خورشید موجب وقوع رویدادهای زیبای نجومی همچون گرفتگی های خورشید و ماه، گذر سیاره هایی همچون تیر و ناهید از برابر خورشید و پنهان شدن سیاره ها در پشت ماه می شود.

وی با اشاره به اینکه  این سیاره بزرگ برای بیش از یک ساعت در پشت ماه پنهان شد افزود: به این پدیده اختفای مشتری با ماه می گویند.

وی، نخستین لحظه پنهان شدن نخستین بخش سیاره هرمزد (مشتری) در پشت ماه  ( تماس اول )را  ساعت 5 و 46 دقیقه و 15 ثانیه  بامداد یک شنبه ونخستین لحظه پنهان شدن کامل سیاره هرمزد در پشت ماه  ( تماس دوم ) ، ساعت 5 و 47 دقیقه و 57 ثانیه بامداد و لحظه میانی اختفا ( میانه اختفا ) را ساعت 6 و 18 دقیقه و 52 ثانیه صبح روز یک شنبه 25 تیر 1391ذکر کرد.

به گفته وی، نخستین لحظه پدیدار شدن نخستین بخش سیاره هرمزد از پشت ماه ( تماس سوم )، ساعت 6 و 49دقیقه و 36 ثانیه صبح  ونخستین لحظه پدیدار شدن کامل سیاره هرمزد از پشت ماه ( تماس چهارم ) : ساعت 6 و 51 دقیقه و 30 ثانیه صبح روز یک شنبه 25 تیر به وقوع پیوست.

صفایی، کل مدت اختفا را حدود 1 ساعت و 05 دقیقه و 15 ثانیه بیان کرد و افزود: مدت پنهان شدن کامل سیاره در پشت ماه نیز حدود 1 ساعت و 01 دقیقه و 39 ثانیه به طول انجامید.

 


نظر شما :